Co je to prodejna? Jde jen o prostor zaplněný regály a zbožím, nebo také o místo, kde by se měl zákazník cítit příjemně? Někteří prodejci se snaží využít každý metr čtvereční k tomu, aby ho zaplnili nabídkou sortimentu. Čím se ale liší od ostatních? S odlivem zákazníků musí obchodníci myslet nejen na to, aby v regálech nechybělo zboží, ale také na to, aby si každý odnesl jedinečný zážitek z nakupování.
Procházka po centru města může v současné době působit depresivněji než kdykoliv předtím. Mezi mnoha prázdnými výlohami se ale najdou obchodníci, kteří přežívají. Existuje tajný trik, který řada prodejců využívá již odedávna, a sice jedinečný zážitek z nakupování.
Zatímco některé prodejny jsou si podobné jako vejce vejci a cílem je pouze poskytnout sortiment, jiné se zaměřují na to, jak se v nich zákazník cítí a aby si kromě nakupování odnesl unikátní zážitek. Nelze ho obecně definovat, protože každý prodejce k němu přistupuje jinak.
Využívat tento koncept znamená pochopit jeho důležitost. Řada prodejen běžecké obuvi nabízí zákazníkům možnost proběhnout se s obuví na běžeckém páse. I přes vyšší ceny zde běžci nakupují raději než online nebo v prodejnách, které tuto možnost nenabízejí. V mnoha hudebních obchodech si můžete poslechnout demo nahrávku nebo slyšíte chytlavou hudbu už z ulice.
Stále více prodejen se specifickými potravinami nabízí možnost ochutnávky. I laskavý řezník velmi dobře ví, že se nejlépe prodávají ty klobásy, které můžete ochutnat zdarma na tácku. Když je nakupování spojeno s příjemnými pocity, má to na zákazníka mnohem větší vliv než lákání na ceny. Zákazník se do prodejny těší, protože ví, že zde prožije příjemné chvíle.
Zákazníci nemají pouze zrak, obchod vnímají všemi smysly. Současná doba nutí prodejce šetřit za energie, a pokud bude obchod temný a studený, nakupující brzy utečou do takového, který je zahřeje. Zákazníci mají čich a vůně parfému nebo pokrmu je dokáže přitáhnout i na desítky metrů. Je důležité útočit na všechny smysly, aby byl celkový pocit pozitivní.
Kupte se slevou Adventní kalendář s kosmetikou Revolution.
Velké řetězce sází především na moderní technologii, která zahrnuje QR kódy pro více informací, možnost rezervovat si produkty v obchodě online nebo třeba dotykové informační panely. Vhodné je také nabízet možnost platby v hotovosti i bezhotovostně, pokud se jedné z možností obchodník zřekne, ztratí tím část zákazníků.
Stále častěji se dbá na personalizaci, tedy na produkty, které budou upraveny podle preferencí zákazníka. Dříve znamenal jedinečný zážitek z nakupování pouze výhodu, dnes je to nepsaná povinnost pro každého, kdo nechce, aby mu probíhající krize ohrozila příjem.