Tajný trik kamenných prodejen? Jedinečný zážitek z nakupování

Muž a žena testují telefony v kamenné prodejně NDAB Creativity / Shutterstock.com

Co je to prodejna? Jde jen o prostor zaplněný regály a zbožím, nebo také o místo, kde by se měl zákazník cítit příjemně? Někteří prodejci se snaží využít každý metr čtvereční k tomu, aby ho zaplnili nabídkou sortimentu. Čím se ale liší od ostatních? S odlivem zákazníků musí obchodníci myslet nejen na to, aby v regálech nechybělo zboží, ale také na to, aby si každý odnesl jedinečný zážitek z nakupování.

Přečtěte si také

Elektrikář a dodavatel elektřiny radí, jak ušetřit tisíce korun. Nejdřív řešte tohle, až pak úsporné spotřebiče

Jedinečný zážitek z nakupování mnoha obchodníkům nic neříká

Procházka po centru města může v současné době působit depresivněji než kdykoliv předtím. Mezi mnoha prázdnými výlohami se ale najdou obchodníci, kteří přežívají. Existuje tajný trik, který řada prodejců využívá již odedávna, a sice jedinečný zážitek z nakupování.

Zatímco některé prodejny jsou si podobné jako vejce vejci a cílem je pouze poskytnout sortiment, jiné se zaměřují na to, jak se v nich zákazník cítí a aby si kromě nakupování odnesl unikátní zážitek. Nelze ho obecně definovat, protože každý prodejce k němu přistupuje jinak.

Žena na běžícím páse v obchodě před stěnou, na níž jsou vystavené různé tenisky Lorenza Ochoa / Shutterstock.com

Zážitek funguje lépe než nízké ceny

Využívat tento koncept znamená pochopit jeho důležitost. Řada prodejen běžecké obuvi nabízí zákazníkům možnost proběhnout se s obuví na běžeckém páse. I přes vyšší ceny zde běžci nakupují raději než online nebo v prodejnách, které tuto možnost nenabízejí. V mnoha hudebních obchodech si můžete poslechnout demo nahrávku nebo slyšíte chytlavou hudbu už z ulice.

Stále více prodejen se specifickými potravinami nabízí možnost ochutnávky. I laskavý řezník velmi dobře ví, že se nejlépe prodávají ty klobásy, které můžete ochutnat zdarma na tácku. Když je nakupování spojeno s příjemnými pocity, má to na zákazníka mnohem větší vliv než lákání na ceny. Zákazník se do prodejny těší, protože ví, že zde prožije příjemné chvíle.

Útok na všechny smysly

Zákazníci nemají pouze zrak, obchod vnímají všemi smysly. Současná doba nutí prodejce šetřit za energie, a pokud bude obchod temný a studený, nakupující brzy utečou do takového, který je zahřeje. Zákazníci mají čich a vůně parfému nebo pokrmu je dokáže přitáhnout i na desítky metrů. Je důležité útočit na všechny smysly, aby byl celkový pocit pozitivní.

Vánočně vyzdobená výloha obchodu, čtyři figuríny a zlatá socha soba Intrepix / Shutterstock.com

Zážitky, které prodávají

  • Sezónní výzdoba – Obchod by neměl vypadat stejně na jaře i v zimě. Zkušení prodejci platí kvalitní aranžéry za to, aby se postarali, že výloha pokaždé zaujme jedinečným konceptem, ať už se blíží Vánoce, nebo Valentýn. Každý den můžete míjet výlohy, které se za poslední dekády nezměnily. Takoví prodejci zaujmout neumí. Jestliže se prodává sezónní zboží, zejména móda, nesmí ve výloze chybět.
  • Něco zdarma – Tašku zdarma nabízet nelze, ale existují i jiné věci, kterými jde zákazníky potěšit, třeba klíčenkou nebo mísou bonbónů, do které může každý sáhnout.
  • Prostor před obchodem – Zaujmout se dá i tím, že bude každý o obchod doslova zakopávat. Pokud se ta možnost nabízí, lze přímo před prodejnu vystrčit cedule, sortiment, poutače nebo výzdobu.
  • Dětský koutek – Je těžké v klidu nakupovat, když musíte mít neustále na očích neposedné dítko. Dětský koutek je žádaný na všech místech, která hojně navštěvují maminky.
  • Rekvizita – Mít v obchodě s hrami vetřelce v životní velikosti je stejně úchvatné jako mít v prodejně s autopříslušenstvím vystavené historické Porsche. Jsou předměty, které dokážou snadno upoutat.
Při nákupech myslete i na sebe
  • Automatické dveře – Obzvláště po pandemii hledá stále více lidí obchody, kde se nebudou muset dotýkat kliky, na kterou sáhlo mnoho jiných lidí.
  • Bezbariérový přístup – Lidé na vozíčku tvoří nemalou část populace, mít bezbariérový obchod může znamenat více zákazníků.
  • Lavička – Zabírá místo, ale pokud je někdo celý den na nohou, možnost posadit se v obchodě je cennou úlevou, která může být oplacena tím, že si zákazník koupí zboží.
  • Využití architektury – Je obchod ve staré budově? Nemusí to být minus, stačí tento koncept umocnit, a když zákazník vejde, může si připadat jako v 18. století nebo třeba jako v budoucnosti.
  • Wi-Fi – Dokonce i připojení k internetu je zážitek. Když zákazník ví, že se může zdarma připojit, možná občas zaskočí a při té příležitosti zhlédne sortiment.
  • WC – Záchod je vítaný bonus, každý den desítky lidí se zkříženýma nohama hledají místo, kde si odskočit. Pokud nabídnete tu možnost, může to zvýšit návštěvnost vašeho obchodu.
Velká socha mistra Yody z lega uprostřed hračkářství Everything You Need / Shutterstock.com

Velcí prodejci sází na moderní technologie a personalizaci

Velké řetězce sází především na moderní technologii, která zahrnuje QR kódy pro více informací, možnost rezervovat si produkty v obchodě online nebo třeba dotykové informační panely. Vhodné je také nabízet možnost platby v hotovosti i bezhotovostně, pokud se jedné z možností obchodník zřekne, ztratí tím část zákazníků.

Stále častěji se dbá na personalizaci, tedy na produkty, které budou upraveny podle preferencí zákazníka. Dříve znamenal jedinečný zážitek z nakupování pouze výhodu, dnes je to nepsaná povinnost pro každého, kdo nechce, aby mu probíhající krize ohrozila příjem.