Současná krize drtí mnoho podniků, ale segment luxusního zboží je na tom opačně. Zatímco velká část populace obrací každou korunu, mnoho lidí má jiný problém. Během pandemie se jim nahromadily úspory, které nyní chtějí utrácet – a rozhodně ne v levných obchodech. Celá řada luxusních značek hlásí rekordní tržby. Zatímco v letech 2020 a 2021 zaznamenali výrobci tohoto sortimentu propad výdělků, rok Tygra jim přinesl hotové žně.
Co se vlastně změnilo? V minulosti bylo luxusní zboží vyhrazené zejména pro elitu, která kupuje méně a kvalitněji. Trh luxusních oděvů a doplňků nikdy neměl potřebu prodávat co nejvíce a nejširšímu publiku, potrpěl si na exkluzivitu, uzavřenost a prestiž.
Tento zarytý standard se však mění. Luxusní značky na začátku pandemie koronaviru velmi trpěly, ale dokázaly se rychle zotavit.
Po skončení období pandemie naplno vstoupily do online světa, rozšiřují možnosti plateb a stávají se dostupnými široké veřejnosti. Luxusní oblečení se díky tomu prodává mnohem rychleji, a aby bylo v kurzu, respektuje současné trendy, jako jsou podpora životního prostředí, recyklace a veganské materiály z udržitelných zdrojů a od prověřených dodavatelů, kteří nepodporují práci dětí.
Rekordních výsledků dosáhl zejména gigant Capri, pod kterého spadají značky jako Jimmy Choo, Michael Kors a Versace. Zatímco minulý rok byl ve ztrátě, letos dosáhl obratu 5,7 miliardy dolarů a čistý zisk činil 823 milionů dolarů. Jako by inflace a válka na Ukrajině neexistovaly. V minulém čtvrtletí vzrostly tržby o dalších 24,6 % na necelých 1,5 miliardy dolarů. Největší podíl na tom mají značky Michael Kors a Versace.
Generální ředitel John Idol v tiskové zprávě uvedl, že je hrdý na výkon svých luxusních domů: „Capri Holdings dosáhla nejvyšších příjmů, hrubé marže a zisku na akcii v historii společnosti. Kromě toho jsme vytvořili silný volný peněžní tok a ve fiskálním roce 2022 jsme akcionářům vrátili 650 milionů. Naše schopnost dosahovat rekordních výsledků a zároveň zvládat výzvy bezprecedentní globální pandemie je důkazem síly našich značek a úspěchu našich strategických růstových iniciativ.“
Zvyšování cen a nedostatek zásob se jeví jako kombinace, která pomáhá luxusním značkám zvyšovat tržby, a patří mezi ně i Chanel. Zvýšené výdělky zaznamenal již v minulém roce. V roce 2021 vzrostl obrat skoro o polovinu na 15,6 miliardy dolarů, zatímco provozní výsledek stoupl o více než 170 % na 5,5 miliardy dolarů. Navzdory stále zuřící krizi se tržby také zvýšily o 27 % ve srovnání s rokem 2019. Dokonce i zisky byly o 57,5 % vyšší než před pandemií.
Tržby Chanelu závratně rostou i přesto, že výrazně zdražil své zboží. Vzhledem k velkému zájmu stanovil i limity pro některé produkty. Spotřebitelé v USA například nemohou koupit ikonickou klopnovou kabelku Chanel v libovolném množství, ale jen dva kusy za rok. Velký zájem je o ni i přesto, že je téměř dvakrát dražší než v roce 2019. V mnoha zemích neváhají stát lidé v dlouhých frontách jen proto, aby se na ně s luxusním zbožím dostalo. Očekává se, že růst tržeb bude pokračovat.
V Pařížské ulici v Praze včera otevřel svůj vůbec první butik v Česku francouzský módní dům Chanel. Značky Louis Vuitton, Dior, Hermes, Gucci anebo Prada tak doplní v Praze další ikona luxusu.
Kupte se slevou Dámská kabelka Guess.
Možná si říkáte, že je ten svět postavený na hlavu. Roste zájem o nejlevnější a o nejdražší produkty, zatímco pomyslný střed upadá. Trendy v nakupování reflektují sociální situaci v jednotlivých zemích, ve kterých se postupně vytrácí střední třída a zvětšuje se propast mezi nejbohatšími a nejchudšími obyvateli.