Už v době pandemie se z České republiky stáhla britská módní značka Next a brzy potom zavřely svoje prodejny i francouzské řetězce Promod nebo Camaieu. Teď to vypadá, že už brzy nenavštívíme ani německý Orsay, který u nás úspěšně fungoval 25 let. Jde jen o krátkodobé problémy způsobené covidovým omezením? Nebo patří budoucnost výhradně e-shopům?
Během pandemie neustály náklady na kamenné prodejny francouzské značky Promod nebo Camaieu, a tak z českého trhu odešly. Podobný osud potkal italský řetězec s doplňky Carpisa, který za nejasných okolností nyní zavírá poslední obchody. Naopak Celio zaměřené výhradně na pánskou módu se z krizové situace dostalo, a to díky změně partnera pro český a slovenský trh i zcela nové strategii.
„Britská značka Next neodešla z českého trhu, ale pokračuje formou franšízy, kterou vlastním. Momentálně provozujeme v kamenných prodejnách pouze dětskou módu, ale až se krize přežene, chceme obnovit plnou nabídku a otevřít prodejnu znovu také v Bratislavě na Slovensku,“ uvedla pro redakci Kupi Olga Wagnerová, která zastupuje obchodní značku NEXT v Česku.
Zajímavé jsou i osudy značky Pietro Filipi. Jedna z mála českých oděvních firem v roce 2021 skončila v insolvenci a poté prošla změnou vlastníka a kompletní restrukturalizací. Snad se díky tomu opět dostane na vrchol.
Kupte se slevou Dětské tepláky.
Celkově jde spíše o dražší fast fashion, levnější módě se naopak daří. Jde například o Primark, který loni otevřel dlouho očekávanou pražskou prodejnu nebo polský Sinsay, kterému se daří jak v kamenných pobočkách, tak na internetu. Pravdou ale je, že velmi populární jsou tyto značky i díky nabídce dostupného homedecoru a různých doplňků.
Magazín Forbes před měsícem informoval, že módní řetězec Orsay dokončuje jednání o prodeji svých 90 českých a slovenských prodejen a že značka má problémy i v domovském Německu potvrdil minulý týden deník Rhein 24, který psal, že Orsay zavře do konce června všechny německé pobočky a propustí přibližně 1 200 zaměstnanců, protože je v insolvenci a plánuje tedy některé trhy opustit a soustředit se na lokality, které jsou pro ni nejzajímavější. „Zatím nemám konkrétnější a bližší informace o jejich odchodu, nicméně těch módních značek za poslední dobu odešlo opravdu hodně. Potenciální odchod Orsaye z Česka by mě opravdu překvapil,“ říká Martina Drtinová z výzkumné agentury Incomind.
Na internetu začali oblečení nakupovat i lidé, které by to před lockdownem ani nenapadlo. Vedle českých internetových obchodů zažívá velký boom také čínský Shein nebo britské Boohoo či Missguided. Zhruba polovina Čechů sice kritizuje jejich politiku, která je na míle vzdálená současné snaze o udržitelnost, ale druhá část patří mezi pravidelné zákazníky.