Žijeme v době, ve které je kladen důraz na propojenou ekonomiku. Nespočet výrobců je závislých na dovozu klíčových surovin ze zahraničí. Tento model skvěle funguje do té doby, dokud nepřijde omezení. Jelikož jsou významnými dodavateli na český trh Rusko a Ukrajina, probíhající válka výrazně ovlivnila chod řady společností, a tím i produktů, které vyrábí. Patří mezi ně například i Tatranky a Oreo, u kterých můžete očekávat zvýšení cen.
Mondelēz International je cukrovinkový gigant, který své produkty prodává ve 160 zemích světa. Možná jste si už na vašich oblíbených produktech všimli loga této společnosti. Vlastní značky jako jsou Milka, Figaro, Opavia, BeBe, Kolonáda a Halls. Působí také na Ukrajině, kde byl proveden útok, který jednu z továren společnosti zničil. Další továrna musela kvůli zajištění bezpečnosti zaměstnanců ukončit svůj provoz.
Kupte se slevou Sušenky Oreo.
V továrnách na Ukrajině se vyráběly tenké Oreo a část portfólia sušenek TUC. Produkce Oreo by neměla pokračovat, dokud konflikt neskončí. Vzhledem k široké působnosti společnosti Mondelez se část výroby přesunula do Lovosic, kam se přeložila výroba sušenek TUC. Jde o pohromu, která se připočítává k dalšímu výraznému problému, a tím je zvyšování cen energií a některých surovin. Jelikož stoupají i ceny pohonných hmot, je nutné připočíst i dražší dopravu a samozřejmě nelze zapomenout na inflaci. Společnost Mondelez má továrny i v Rusku, které zatím fungují.
V Česku, na Slovensku a v Maďarsku vede Mondelez Ivana Tůmová, která v rozhovoru pro Hospodářské noviny sdělila: „Je to produkce potravin, baleného jídla, které je potřeba. V Rusku máme 2,5 tisíce zaměstnanců, které také nemůžeme ze dne na den propustit. Máme celý dodavatelský řetězec, který je na nás závislý.“
Mohou se někteří výrobci cukrovinek dostat do úpadku? V minulém roce se do úpadku dostala společnost Salzburg Schokolade, která pro Mondelez vyrábí čokoládové bonbóny Mozartovy koule. Někteří výrobci si ještě nyní lížou rány, které jim zasadil koronavirus a už musí čelit novým ranám. Trh je v současné době velice nepředvídatelný a lze předpokládat, že i další výrobci budou muset zvednout své ceny, aby se udrželi a byli schopni přečkat další nejisté období. Zatímco velké společnosti krizi zvládají lépe, v ohrožení jsou zejména menší výrobci, kteří nemají příliš mnoho možností a také finančních rezerv.
Můžeme očekávat, že zájem o cukrovinky může klesnout. Lidé konzumaci sladkého omezí nebo přejdou na konkurenční značky s levnější cenovkou. Mnoho lidí se spoléhalo na to, že vyšší ceny cukrovinek může hravě obejít tím, že si něco dobrého uvaří sami. Domácí koláčky, sušenky, dorty, cukroví nebo koláče, však budou podstatně dražší. Ekonomové se shodují, že čelíme největšímu zdražování od roku 1993 a týká se téměř všech surovin, které pro pečení potřebujete, od oleje až po mouku, cukr nebo vejce.