Co je to Q-commerce a proč je na vzestupu?

Šťastná žena s balíčkem fizkes / Shutterstock.com

Současná doba s sebou přináší zcela nové obchodní modely. Je to dáno zejména tím, že se objevují různá omezení, mění se zvyky zákazníků a nabízí se nové technologické možnosti. Jedním z rozmáhajících se trendů posledních let je i Q-commerce a společnosti, které ho využívají, se těší stále větších zisků. Jedná se o způsob prodeje, se kterým se budeme setkávat stále častěji. Jak funguje a co může za to, že je na vzestupu?

Přečtěte si také

Dejte do sprchy kyblík! Ušetří vám spoustu peněz za vodu

Skutečně rychlé obchodování

Objednáváte si na internetu služby nebo produkty? Jak dlouho na ně obvykle čekáte? Q-commerce je zkratkou pro Quick Commerce a synonymem pro rychlý obchod. Jeho základem je maximální zkrácení doby dodání, a to z dnů na hodiny nebo minuty.

V minulosti bylo nemyslitelné takto prodávat, vše se ovšem změnilo pandemií koronaviru, stoupajícími cenami za palivo a hledáním konkurenčních výhod. Hlavní komoditou v oblasti Q-commerce je jídlo a potraviny obecně. Můžeme to sledovat i v České republice – Tesco, Albert, Penny a další obchodníci se začínají tomuto trendu naplno věnovat, aby mohli klientům zajistit nákupy v rekordně krátké době.

Zařiďte si nákup z pohodlí domova

Rychlé obchodování mohou využívat i malé podniky tím, že využijí vhodné prostředníky. Typickou službou je třeba Dáme Jídlo, která spolupracuje s mnoha restauracemi. V zahraničí patří mezi známé Q-commerce společnosti třeba Meituan, Gojek, Grab, Delivery Hero, Glovo, Rappi, GoPuff, Instacart, Postmates nebo Getir.

Kurýrka předává tašky s jídlem Hassel Stock / Shutterstock.com

Došlo k posunu spotřebitelského chování

S online nakupováním je spojená velká netrpělivost – lidé se nemohou dočkat, až jim objednané zboží dorazí. Když nabídnete možnost rychlejšího doručení, znamená to pro vás velkou výhodu. Q-commerce se rychle rozšířil zejména na segmenty, u kterých je rychlé doručení nutností – kromě potravin jsou to například léky a dárky. Bez léků se mnoho lidí neobejde a u dárků je typické, že je mnozí objednávají na poslední chvíli. Nově se tento trend rozšiřuje i mezi některé prodejce oblečení, elektroniky a dalších produktů.

Aby mohl jakýkoliv poskytovatel využívat Q-commerce, předpokládá se, že bude pro zákazníky k dispozici nonstop. Obvykle ho využívají velké společnosti, které si mohou dovolit mít strategicky rozmístěné sklady v klíčových městech. Někteří poskytují rychlé dodání jen lokálně, jiní nahrazují nedostatek skladů rozsáhlou flotilou vozů. Dále je předpokladem kvalitní softwarové řešení, které zajistí bezproblémovou komunikaci mezi klienty, skladem a dopravci.

Žena nakupuje pomocí telefonu Gorodenkoff / Shutterstock.com

Jaké jsou výhody Q-commerce?

  • Rychlost – Ve srovnání s běžnou maloobchodní prodejnou jsou společnosti využívající Q-commerce schopny dostat zboží k zákazníkům obvykle do 60 minut. Zákazníkům se tak často nevyplatí navštěvovat kamenné obchody, protože by je to stálo čas a energii navíc. Jelikož obchodník navíc ušetří za provozovnu, může si dovolit i lepší ceny nebo různé výhody pro klienty.
  • Garantovaná dostupnost vybraných produktů – Díky moderním technologiím je obvykle podrobně monitorováno, jaké produkty jsou skladem a jaké ne. Je nepříjemné vážit cestu do kamenného obchodu, abyste zjistili, že produkt, který potřebujete, je už vyprodaný.
  • 24hodinový provoz – Nepřetržitá dostupnost umožňuje objednat si produkty v kterýkoliv den a v kteroukoliv hodinu. Díky chytrým telefonům je tak všechno zboží kdekoliv a kdykoliv na dosah ruky.
  • Pohodlí – Nemusíte se oblékat, nikam cestovat, hledat produkty v regálech a čekat ve frontách. Vše je pohodlné a jednoduché. Společnosti navíc používají pro objednávky rozhraní, se kterými zvládne pracovat každý, včetně seniorů.

Budoucnost Q-commerce

Zatím se zákazníci s tímto trendem seznamují. Vždy bude velká skupina spotřebitelů, kteří si raději vše nakoupí v kamenných obchodech, ale i tak se bude tento trend neustále rozšiřovat. Již nyní ho využívá stále více obchodníků a spotřebitelé zvyklí na pohodlí ze svého komfortu nebudou chtít slevit.

Q-commerce představuje velkou nevýhodu pro malé obchodníky, kteří nikdy nebudou mít možnost tomuto trendu naplno konkurovat. Vše může v budoucnu změnit využívání doručovacích dronů nebo autonomních vozidel. Zatím je nicméně rychlé obchodování spíše experimentem, který však ukazuje, že je o tento způsob nakupování zájem a bude růst i v následujících letech.