Současná doba s sebou přináší zcela nové obchodní modely. Je to dáno zejména tím, že se objevují různá omezení, mění se zvyky zákazníků a nabízí se nové technologické možnosti. Jedním z rozmáhajících se trendů posledních let je i Q-commerce a společnosti, které ho využívají, se těší stále větších zisků. Jedná se o způsob prodeje, se kterým se budeme setkávat stále častěji. Jak funguje a co může za to, že je na vzestupu?
Objednáváte si na internetu služby nebo produkty? Jak dlouho na ně obvykle čekáte? Q-commerce je zkratkou pro Quick Commerce a synonymem pro rychlý obchod. Jeho základem je maximální zkrácení doby dodání, a to z dnů na hodiny nebo minuty.
V minulosti bylo nemyslitelné takto prodávat, vše se ovšem změnilo pandemií koronaviru, stoupajícími cenami za palivo a hledáním konkurenčních výhod. Hlavní komoditou v oblasti Q-commerce je jídlo a potraviny obecně. Můžeme to sledovat i v České republice – Tesco, Albert, Penny a další obchodníci se začínají tomuto trendu naplno věnovat, aby mohli klientům zajistit nákupy v rekordně krátké době.
Kupte se slevou Krůtí prsní řízky.
Rychlé obchodování mohou využívat i malé podniky tím, že využijí vhodné prostředníky. Typickou službou je třeba Dáme Jídlo, která spolupracuje s mnoha restauracemi. V zahraničí patří mezi známé Q-commerce společnosti třeba Meituan, Gojek, Grab, Delivery Hero, Glovo, Rappi, GoPuff, Instacart, Postmates nebo Getir.
S online nakupováním je spojená velká netrpělivost – lidé se nemohou dočkat, až jim objednané zboží dorazí. Když nabídnete možnost rychlejšího doručení, znamená to pro vás velkou výhodu. Q-commerce se rychle rozšířil zejména na segmenty, u kterých je rychlé doručení nutností – kromě potravin jsou to například léky a dárky. Bez léků se mnoho lidí neobejde a u dárků je typické, že je mnozí objednávají na poslední chvíli. Nově se tento trend rozšiřuje i mezi některé prodejce oblečení, elektroniky a dalších produktů.
Aby mohl jakýkoliv poskytovatel využívat Q-commerce, předpokládá se, že bude pro zákazníky k dispozici nonstop. Obvykle ho využívají velké společnosti, které si mohou dovolit mít strategicky rozmístěné sklady v klíčových městech. Někteří poskytují rychlé dodání jen lokálně, jiní nahrazují nedostatek skladů rozsáhlou flotilou vozů. Dále je předpokladem kvalitní softwarové řešení, které zajistí bezproblémovou komunikaci mezi klienty, skladem a dopravci.
Zatím se zákazníci s tímto trendem seznamují. Vždy bude velká skupina spotřebitelů, kteří si raději vše nakoupí v kamenných obchodech, ale i tak se bude tento trend neustále rozšiřovat. Již nyní ho využívá stále více obchodníků a spotřebitelé zvyklí na pohodlí ze svého komfortu nebudou chtít slevit.
Q-commerce představuje velkou nevýhodu pro malé obchodníky, kteří nikdy nebudou mít možnost tomuto trendu naplno konkurovat. Vše může v budoucnu změnit využívání doručovacích dronů nebo autonomních vozidel. Zatím je nicméně rychlé obchodování spíše experimentem, který však ukazuje, že je o tento způsob nakupování zájem a bude růst i v následujících letech.