V oblasti online nakupování panuje obrovská konkurence a obchody hledají všechny možné způsoby, jak utržit více než jejich rivalové. Mezi nejcennější informace v tomto segmentu patří údaje o nakupování. Obchody vynakládají celé jmění za různé průzkumy a analýzy, aby zjistily, co mají změnit a jak přizpůsobit nabídku, aby se zvýšil zájem spotřebitelů. Se svérázným řešením přišel Amazon, pro kterého budou sbírat data sami spotřebitelé.
Již odedávna měly obchody řadu špiónů, kteří vyrazili na oko nakupovat jen proto, aby zjistili, co má konkurence v akci a čím si zasloužila tolik zákazníků. Do dnešních dob se nic nezměnilo, snad jen to, že se trh přesunul z velké části do online světa.
Víte, jak funguje cashback? Cashbackové portály jsou prostředníky mezi e-shopy a zákazníky. Když se na takovém portálu zaregistrujete a pak nakupujete ve vybraných obchodech, za každý nákup získáte nějaká procenta zpět. Někde dostanete třeba 1 %, jinde i 10 %.
Amazon přišel se zvláštním řešením cashbacku, dostanete totiž odměnu za to, že nakoupíte u konkurence. Je v tom nějaký háček? Ano – účtenku s nákupem musíte naskenovat a odeslat mu ji.
Caschback program Amazonu nese název Alexa Shopping List Savings a zatím funguje ve Spojených státech. K využívání tohoto programu je třeba si do telefonu stáhnout stejnojmennou aplikaci, díky níž získají zákazníci přehled o všech druzích cashback nabídek. Sami si mohou vybrat, kterých chtějí využít a sestaví si tak vlastní nákupní seznam. Následně mohou jít nakupovat do obchodů se zbožím podléhajícím caschback akci, od supermarketů až po lékárny nebo různé maloobchody.
Po realizaci nákupu spotřebitel odešle naskenovanou účtenku a získá odměnu. Nedostane peníze jako takové, ale dárkovou kartu. Jde o chytrý krok, protože s ní lze nakupovat jen v Amazonu.
Díky informacím z účtenek získá Amazon cenná data o tom, jaké zboží nakupují lidé raději u konkurence a také, jaké má konkurence ceny. Díky tomu pak může snadno vytvořit nabídku, která bude pro zákazníky atraktivnější a tím zaujmout na trhu silnější místo. Vypadá to jako ta nejokatější špionáž obchodních dat v historii, ale Amazon velmi dobře ví, co dělá. Ostatně patří mezi první společnosti, které přišly s affiliate systémy, tedy s placením provizí za doporučení.
Konkurenci se možná nebude líbit, že získává data takovým způsobem, ale možná se také inspiruje a přijde s podobným řešením. Smůlu mají malí prodejci, kteří nemohou Amazonu konkurovat a prostřednictvím nově získaných dat mohou přijít o svou klientelu.