Lidl si zajistil vlastní flotilu lodí: Chce mít zboží v regálech včas a levněji

Prodejna Lidl mimpki / Shutterstock.com

Lidl má velmi ambiciózní plány. Možná ho vnímáte jako supermarket, který máte za rohem, ale je součástí skupiny Schwarz, jedné z největší sítí maloobchodů na světě. Tento gigant se rozhodl, že nechce, aby byl jeho dodavatelský řetězec závislý jen na třetích stranách. Lidl proto spouští sesterskou společnost Tailwind Shipping Lines, která bude se svými loděmi operovat mezi Asií a Evropou, aby měla co největší kontrolu nad dodávkami zboží pro své zákazníky.

Přečtěte si také

Lékárna spustí mobilní screening pro prevenci diabetu. Pomůže tak odhalit skryté onemocnění

Lidl s vlastní flotilou?

Proč chce Lidl vlastní lodní přepravu? Důvod je prostý – tato doprava není levná a využíváním třetích stran se vynakládají velké výdaje navíc.

Již mnohokrát byli lodní dopravci obviněni ze ziskuchtivosti, protože si stanovili astronomické částky za své služby. Vlastní flotilou tak Lidl získá nejen levnější náklady, ale i plnou kontrolu nad dodavatelským řetězcem. Flotila sesterské společnosti Lidlu disponuje podle všeho aktuálně 4 loděmi – 3 jsou pronajaté a 1 koupená.

Společnost Tailwind Shipping si zajistila lodě Wiking a Jadrana s 4957 TEU a Merkur Ocean s 3868 TEU. Dále nedávno koupila loď Talassa s 5500 TEU. Podstatný je právě pojem TEU – jde o označení pro přepravní kontejner o délce 6 metrů, a to ze zkratky anglických slov „Twenty-foot equivalent unit“. Loď s 5 000 TEU tedy uveze pět tisíc takových kontejnerů.

Kontejnerová doprava – plná nákladní loď a kamiony v přístavu Aun Photographer / Shutterstock.com

Mezi nejlepší informátory ze světa lodní přepravy patří společnost Alphaliner, která uvedla: „Přechod společnosti Lidl do lodního provozu přichází v době, kdy se řada hlavních a online prodejců přesouvá, aby převzali kontrolu nad svými zásilkami. Majitelé nákladu opakovaně obviňují zavedené lodní linky ze ziskuchtivosti z problémů dodavatelského řetězce prostřednictvím astronomických sazeb za přepravu. Odesílatelé si zároveň stěžují na přetrvávající nedostatek místa a špatnou kvalitu služeb.“ Podle společnosti Tailwind zatím nezveřejnil, kam přesně hodlá svoji flotilu vypustit. Jako nejpravděpodobnější se dle ní však jeví koridor Dálný východ–Evropa.

Překvapivý krok nebo následování konkurence?

Společnost zatím neuvedla bližší informace, ale první trasy by mohly začít fungovat už v létě. Lidl má v současné době více než 11 000 obchodů, které provozuje v 32 zemích světa. Není však zdaleka první německou společností, která usiluje o silnější kontrolu nad svou přepravou. Podle německého ekonomického deníku Handelsblatt se společnosti jako Esprit, Christ, Mango, Home 24 a Swiss Coop spojily s využitím přepravní skupiny Xstaff k vlastnímu řízení dopravy.

Vlastní dopravu si zajistil například také švédský nábytkářský gigant Ikea. Ten si koupil množství kontejnerů a pronajal si lodě, aby odstranil problémy vznikající se zpožděním dodávek zboží. Dá se očekávat, že trend zajišťování vlastní dopravy budou následovat i další velké značky na trhu.