Pro bezobalové nákupy nebo lokální výrobky už nemusíte jen na farmářské trhy. Stále častěji je nabízejí i velké potravinářské řetězce, například Lidl, Albert nebo Globus. Kromě toho se snaží snižovat emise, lépe hospodařit s energiemi a podporovat zákazníky v ekologickém nakupování, které může být i cenově výhodné. Jak takové udržitelné supermarkety vypadají?
Společnost Lidl například ve Velké Británii testuje plně automatizovanou plnicí stanici, která zákazníkům nabídne stáčenou drogerii a další bezobalové produkty. Doplnitelnou láhev si lidé zakoupí jen jednou, vyhnou se tak zbytečnému plastu, a ještě ušetří nemalé částky.
„V Lidlu věříme, že za dobré věci se nemá platit nic navíc. I proto jsme hrdí na to, jak skvěle pilotní provoz této technologie funguje,“ říká Mark Newbold, CSR manažer britského Lidlu.
S partnerstvím je spokojený i Chris Baker z chilského startupu Algramo, který chytré plnicí stanice vyrábí. Cirkulární projekt počítá během šesti měsíců fungování s úsporou téměř tří tisíc jednorázových plastových nádob. Úspěchy ale slaví už v prvních dnech, má tedy velký potenciál posunout se na globální úroveň.
Pozadu nezůstává ani Albert, který jen za poslední tři roky snížil své emise o téměř 35 % a díky dalším miliardovým investicím se má do roku 2040 stát uhlíkově neutrálním. Využije k tomu promyšlenou strategii založenou na úspoře elektřiny, plynu i pohonných hmot. Ruku v ruce s tím jde modernizace logistiky a prodejen, což povede k celkovému zkvalitnění nákupního zážitku.
„Při stanovování cílů a zveřejňování údajů je důležitá transparentnost. Naším výchozím bodem pro vyhodnocování uhlíkových emisí je rok 2018,“ doplňuje Martina Černá, ředitelka pro udržitelnost a zdraví v Albertu.
Kupte se slevou Tácky papírové EKO.
Udržitelně myslí v poslední době i provozovatelé ostatních supermarketů. Kaufland v minulém roce kompletně přešel na recyklované účtenky a Globus zase rozšířil síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Nejsou sice zdarma, ale po přihlášení můžete nabíjet za poměrně nízkou cenu – 3 Kč/kWh.