Koupí použitého zboží ušetříte. Při reklamaci vás ale čeká několik úskalí

Žena rozbaluje balík se zjevným rozčarováním Prostock-studio / Shutterstock.com

Na trhu se to jen hemží nabídkami použitého zboží. Za zlomek ceny je přitom možné koupit i takové, které bylo pouze rozbaleno a nikdy nepoužito. Prodejce často ručí za bezvadnou kvalitu a poskytuje alespoň částečnou záruku. Přestože je však zákon o ochraně spotřebitele platný i v tomto případě, je třeba si dát pozor na to, jakou vadu obchodník uznává a jakou ne.

Přečtěte si také

Voňavé i toxické! Těmto druhům svíček se v obchodě radši vyhněte obloukem

Nákup u podnikatele je víceméně jistota

Použité zboží už není pouze záležitostí bazarů a aukčních serverů. Rozbalené a použité kousky můžete koupit na nejednom e-shopu.

V případě nákupu u podnikatele, který je opatřen identifikačním číslem, je zákazník chráněn téměř stejnou měrou jako při nákupu nového zboží. Na plnění povinností prodejců navíc dohlíží příslušné orgány, například Česká obchodní inspekce. Většina prodejců však u použitého zboží nabízí pouze zkrácenou lhůtu pro reklamaci.

Problematiku reklamace použitého zboží potvrzuje i spotřebitelská organizace dTest. „Základní a nejdůležitější radou před koupí zboží na internetu, ať už nového nebo použitého, je prověřit si na základě uživatelských recenzí, zda se nejedná o podvodného prodejce,“ uvedla právnička dTestu Soňa Libigerová.

Žena platí kartou v obchodě Prostock-studio / Shutterstock.com

Prodejce je povinen pravdivě uvést stav zboží

Ať už jde o zboží rozbalené nebo použité, podnikatel je ze zákona povinen upozornit zákazníka o tom, že nekupuje nové zboží. Zároveň jej musí informovat o míře opotřebení. „U některého zboží je mnohem snazší o tomto informovat – například u strojů a techniky, kde je zaznamenáván počet motohodin. Lze tedy dohledat, jak dlouho se věc užívala,“ vysvětlila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

„Naproti tomu při koupi běžného vybavení domácnosti jako jsou pračky, ledničky nebo mixér bude třeba pro odhad míry opotřebení a budoucí životnosti věnovat větší pozornost materiálu výrobku, jeho provedení nebo ceně,“ dodala Hekšová.

Chcete ušetřit? Pohlídejte si slevové akce

Jak reklamovat použité zboží?

Použité zboží lze reklamovat stejně jako zboží nové. Za vadu odpovídá prodávající, který její opravu nejčastěji postupuje specializovanému autorizovanému servisu. Přestože odpovědnost za vady podle zákona trvá 2 roky, prodejce má právo ji zkrátit až na polovinu této doby, což činí právě u použitého zboží. V případě reklamace pak prodávající musí odstranit vadu opravou, která nesníží hodnotu věci, nebo výměnou zboží za nový kus. Výměna za nový kus obvykle není možná, proto zákon místo ní uznává přiměřenou slevu z ceny nového kusu.

Ačkoli se na použité zboží vztahuje záruka, přesto se mohou objevit vady, které se s jejím uplatněním neslučují. Jako vada nejsou uznány nedostatky a poškození, o nichž byl nakupující spraven již v době nákupu a které plynou již z podstaty nákupu použitého zboží.

Žena fotí oblečení na bazar Maridav / Shutterstock.com

Jak je to s nákupem zboží u soukromé osoby?

Do kategorie použitého zboží spadá nejen sortiment e-shopů, ale také zboží od soukromých osob, kterým doma přebývá. Máte radost ze zboží levně zakoupeného na Bazoši, S-Bazaru, Marketplace na Facebooku, Vinted či Aukru? Možná vám radost tak říkajíc zhořkne v ústech, až se budete snažit danou věc reklamovat.

„Pokud zboží koupíte od soukromé osoby, platí sice také 24měsíční odpovědnost za vady, neplatí zde ale známých 30 dní k vyřízení reklamace. Povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů má pouze podnikatel ve vztahu ke spotřebiteli. A když prodávající svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok vymáhat u soudu,“ upozornila na úskalí spojená s reklamací použitého zboží Hekšová.

Se zbožím z běžných obchodů se reklamace bát nemusíte

Nepomůže ani záruční list

Spolehnout se přitom nelze ani na záruční list. „U záručního listu totiž platí, že práv ze záruky se může domáhat pouze první kupující, ledaže by kupující postoupil práva ze záruky dalšímu majiteli prostřednictvím například plné moci,“ varuje Soňa Libigerová z dTestu. Je-li totiž v originální faktuře jiné jméno než vaše, prodejce vám pravděpodobně reklamaci neuzná. Jméno kupujícího se přitom na pokladních dokladech vyskytuje stále častěji. Šanci na úspěšné vyřízení máte pouze v případě, že původního kupujícího nelze z účtenky identifikovat.

Žena stojí nad rozbalenou krabicí s fakturou v ruce FOTOGRIN / Shutterstock.com

Jak se krýt předem?

Problémům s reklamací můžete předejít, pokud na ně budete myslet předem. Pokud zboží kupujete na e-shopu, pravděpodobně se písemného postoupení práv z vadného plnění nedočkáte, při nákupu od soukromé osoby, která u inzerátu deklaruje trvání záruky, byste však mohli mít více štěstí. „Chce-li vlastník se zbožím přenechat kupujícímu i svůj záruční list, mělo by dojít nejlépe k písemnému postoupení práv z vadného plnění,“ uvedl k tématu Lukáš Zelený, právník dTestu. Pokud ani zde nepochodíte, nezbývá vám než se smířit s tím, že možnost poškození je rizikem levnější koupě.