Biopekárna Zemanka vstoupila loni na trh se sušenkami a krekry vyrobenými ze zbytkových surovin freshbaru UGO a Plzeňského Prazdroje. Cirkulární sušenky byly zpočátku k zakoupení na stránkách Zemanky, ve vybraných pobočkách UGO freshbarů a salaterií a v drogerii dm. Nyní je však zákazníci zakoupí též v prodejnách Albert a Globus či vybraných e-shopech se zdravou výživou. Firma se tak snaží nejen dostát své udržitelné strategii, ale navíc se prostřednictvím potravinových řetězců dostat k ještě širšímu počtu zákazníků.
Dužinky, takový název nese nejnovější produkt Biopekárny Zemanka, který od loňského léta vyrábí ze zbytků, jež by se jinak vyhodily. Dužinky jsou řepné, mrkvové a řepno-mrkvové krekry a jablečné sušenky zhotovené z dužiny odšťavněné při přípravě ovocných šťáv UGO.
Společnost UGO při výrobě šťáv na své paskalizační lince v Krnově měsíčně vyprodukuje zhruba 180 kilogramů dužiny, kterou dále nevyužije. Nyní tento materiál přepravuje chladicím vozem do Biopekárny Zemanka.
V minulém roce byly Dužinky k zakoupení na e-shopu Biopekárny Zemanka, v UGO freshbarech a salateriích a dm drogerii. Nově je však zákazníci zakoupí i v potravinových řetězcích Albert či v hypermarketech Globus. Firma se tak chce přiblížit ještě většímu množství zákazníků.
„Cirkulární projekty s našimi partnery UGO a Plzeňský Prazdroj nám dlouhodobě dobře fungují. Spolupráci s obchodními řetězci nyní vnímáme jako další smysluplný krok, který nám pomůže dostat se k širší skupině zákazníků a plnit naše stanovené udržitelné strategie do budoucna,“ pověděl k rozšíření distribuční sítě Jan Zeman, majitel Biopekárny Zemanka.
Vůbec prvním cirkulárním produktem, který Zemanka představila, jsou Pivovarské krekry, jež od roku 2020 připravuje ve spolupráci s Plzeňským Prazdrojem, který do receptury vyvinuté Zemankou poskytuje mláto zbylé po výrobě piva. Ty nabízí v prodejnách Wolt Market v Praze na Smíchově a Holešovicích.
Výše zmíněné projekty nejsou pro pekárnu zdaleka poslední. Už v nejbližších měsících se chystá uvést další cirkulární výrobek ve spolupráci s Mamacoffee. Ten bude cílit především na prodejny Kaufland.
Zemanka veřejnosti nedávno představila strategii udržitelnosti s cíli pro následujících pět let. „Významné místo ve strategii mají partnerské spolupráce a inspirace ostatních podnikatelů k udržitelným projektům a já věřím, že právě podobné spolupráce, o které nyní mají zájem velké řetězce, inspirující jsou,“ vysvětluje Zeman.
Kromě partnerské spolupráce jsou součástí udržitelné strategie Zemanky též znalost a transparentnost původu surovin, podpora bezobalových trendů či využití obnovitelné energie.
Sušenky však nejsou to jediné, co se dá ze zbytků potravin vytvořit. Značka Kave Footwear vyrábí obuv kompletně z odpadního materiálu včetně zbytků kaučuku, bavlny a kávové sedliny. „Takzvaně čistíme sklady a třídíme odpad továren. Žádný materiál není odpadem, dokud jej znovu a správně využíváme,“ říká o postupech značky zakladatelka a hlavní designérka Eva Klabalová. Kolekce obuvi Coffee Addict vol. 2 vznikla ve spolupráci s lokální pražírnou Coffeespot.
Boty vyrobené ze zbytků představila také společnost H&M. Červené lesklé kozačky, do kterých by to řekl jen málokdo, vznikly ze slupek hroznového vína, stonků a semen. Značka Marici zase zákazníkům přináší kabelky vyrobené z 80 % z vláken ananasových listů a značka Luxtra London vyrábí ze zbytků ovoce tašky a peněženky.