Navzdory pandemii zažívá oblast e-commerce nebývalý nárůst. V Čechách vzniklo několik tisíc nových e-shopů, jejichž obrat za rok 2021 překonal hranici 50 miliard. Vydělané peníze firmy nejvíce investovaly do reklamy, většina se pak utratila v segmentu potravin a potravinových řetězců. Na špičce žebříčku se již druhým rokem drží řetězce Lidl, Kaufland a Albert.
Přestože pandemie koronaviru způsobila krach mnoha podniků, e-shopům hrála do karet. Oblast e-commerce zažívá díky zvýšenému zájmu o online nakupování v posledních letech nebývalý vzestup. Jen ve druhém čtvrtletí loňského roku vzniklo v Česku 3 144 nových e-shopů, což je o 25 % víc než na jaře 2020. Obrat české e-commerce scény od dubna do června 2021 dosáhl dokonce 50,45 miliard.
„I když nakupující už mohou kombinovat kamenné prodejny s e-shopy, byl i loňský rok pro internetové obchodníky mimořádně úspěšný. Původní predikce předčily i investice do reklamy a digitálního marketingu. Obchody kladou větší důraz na péči o klienta, skvělé a rychlé služby. Došlo také k urychlení digitalizace v oblasti logistiky, intuitivnějšího ovládání webů nebo využití chatbotů,” popsal situaci spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital László Szabó.
Rok 2021 byl co do investic do reklamy rekordní. Zadavatelé reklamních agentur z různých segmentů utratili téměř 77 miliard korun, meziročně o 5,3 % více než v loňském roce. Ukázala to data agentury Nielsen Admosphere.
Nejvíce peněz, dokonce 22 miliard, se utratilo opět v kategorii potravin a potravinových řetězců. Na druhém místě bylo bankovnictví, dále pojišťovnictví, segment elektroniky a domácích spotřebičů. Elektronika přitom meziročně vzrostla o 16 %. Co se týče poklesu, ten zaznamenala kategorie motorových vozidel, kde výdaje za reklamu meziročně klesly o 6 %.
Jak e-shopům u nás rostou příjmy, zvyšují též svoje výdaje na reklamu. V prvních třech čtvrtletích loňského roku stouply výdaje za reklamu v e-commerce meziročně o 53 %. V celém regionu střední a východní Evropy šlo dokonce o 57 %. Mimo reklamy investovaly e-shopy do dalších inovací a expanze do zahraničí. Ačkoli některé zboží budou zákazníci vždy raději vybírat osobně, například hračky nebo elektroniku budou dle Growww Digital stále více nakupovat online.
Agentura Nielsen v rámci výzkumu sestavila též desítku nejvýznamnějších zadavatelů reklam v Česku. V té se umístily i známé obchodní řetězce. Nejvíce za reklamu utrácel Lidl, u nějž výdaje vzrostly o téměř 6,8 %. Na druhé příčce se umístil Kaufland s nárůstem o 7,8 %, na třetí pak Albert s celkovým nárůstem 14 %.
Další pozice jsou obsazeny společnostmi Sazka, která si polepšila o 18 %, a Alza.cz, u níž výdaje za reklamu vzrostly jen o 5,8 %. Šesté místo patřilo Simply You Pharmaceuticals, který u nás prodává produkty ArginMax, Clavin nebo Lipoxal, sedmé společnosti HP Tronic Zlín zastřešující Datart či e-shop Eta.cz. Billa, Mountfield a Henkel se umístili na osmé až desáté pozici.