Jak reklamovat zboží z e-shopu? Vše nafoťte a zahajte reklamaci co nejdřív

Znepokojená žena telefonuje nad rozbalenou zásilkou fizkes / Shutterstock.com

Doprava zásilek tvoří nepostradatelnou součást internetového nakupování. Doručovací služby však mnohdy se zásilkami nejednají s patřičnou opatrností, a proto může snadno dojít k poškození zásilky. Pokud takovou zásilku obdržíte, nečekejte ani minutu a zahajte reklamaci. Za škodu přitom neodpovídá dopravce, ale e-shop, který vám zásilku poslal.

Přečtěte si také

Black Friday už je za rohem. Kdy vznikl, jaké obchody se do něj zapojí a na co si dát pozor?

Odpovědnost za škodu na zboží

Od chvíle, kdy e-shop zaplacené zboží odešle na vaši adresu, až do okamžiku, kdy jej převezmete, za toto zboží ručí. To znamená, že jakékoli případné poškození způsobené během přepravy jde na jeho účet, i kdyby jej způsobil přepravce.

Váš podpis prohlášení o nepoškozenosti balíku přitom svědčí pouze o stavu obalu, nikoli výrobku uvnitř. Právo nahlásit škodu máte proto ještě ve chvíli, kdy balíček rozbalíte. Pokud je však balíček zjevně poškozený už při pohledu zvenčí, rozhodně jej odmítněte převzít a zahajte reklamaci.

Kurýr předává poškozenou zásilku Motortion Films / Shutterstock.com

Jak postupovat při reklamaci?

Jakmile rozbalíte balík a zjistíte, že je zboží poškozené, vše nafoťte a ihned informujte obchodníka. „O poškození byste měli dopravce informovat a reklamaci u prodejce podat co nejdříve, aby ten případně mohl požadovat náhradu škody po dopravci,“ uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Dodala také, že otálení by mohlo vést k neuznání reklamace, protože byste tak prodejci znemožnili včas podat reklamaci u dopravce.

Nakupujte bez starostí v obchodních řetězcích

Jak postupovat u vlastní dopravy zboží?

Pozor také na situace, kdy jste si dopravu zajistili sami, v takovém případě nemáte na reklamaci nárok. Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy nelze, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím. V takovém případě totiž prodejce za zboží odpovídá pouze do okamžiku předání k dopravě. A reklamaci vadného dodání je tak třeba řešit s dopravcem, stejně jako když sami posíláte zásilku,“ vysvětluje Hekšová.

Křehké věci balte důkladně

Pokud jste majitel e-shopu, nejlépe uděláte, když případnému poškození zboží předejdete. Abyste zboží co nejvíce ochránili, důkladně jej zabalte, zvláště, jde-li o vysoce křehký materiál, jako je třeba sklo nebo porcelán.

V případě, že zásilka obsahuje více kusů zboží, všechny zabalte zvlášť, obalte klidně i několika vrstvami bublinkové fólie a upevněte v balení tak, aby se nic nemohlo volně pohybovat. Volný prostor lze jednoduše vycpat fixačním materiálem.

Dva kurýři si předávají zásilku Drazen Zigic / Shutterstock.com

Reklamaci u dopravce řešte okamžitě

Ve chvíli, kdy vám zákazník nahlásí poškozené zboží, máte zpravidla jen pouhých několik dní na reklamaci u dopravce. Každý dopravce má přitom rozdílné lhůty pro řešení těchto sporů.

„Pokud dopravce nevyhoví reklamaci k vaší spokojenosti, tedy jste přesvědčeni o tom, že jste věc zabalili správně, nebo například nesouhlasíte s výší náhrady škody, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad, který je příslušný k dozoru nad poštovními službami,“ doporučuje Hekšová. Pokud vám nevyhoví ani ten, nezbývá, než se obrátit na soudního znalce.