Nová pravidla pro reklamace nahrávají spotřebitelům. Na co máte celý první rok nárok jako zákazník?

Rozčilený muž křičí do telefonu fizkes / Shutterstock.com

Pokud je zboží, které jste si objednali, po rozbalení poškozené, máte dle zákona nárok na jeho reklamaci. Bohužel, v praxi často dochází k sáhodlouhému dohadování s prodejcem, které končívá rezignací a prodělkem zákazníka. V budoucnu by však tento problém mohla vyřešit nová pravidla reklamace vydaná EU, která v Česku začnou platit právě letos.

Přečtěte si také

Retro olejové kuličky do koupele jsou zpět: Kde je koupíte a kolik stojí?

Jak je to s reklamací teď?

Nefunkční elektronika, poškozené oblečení či chybějící součástka u právě zakoupeného zboží. To jsou starosti, které párkrát za život potkají snad každého spotřebitele, a to nejen po Vánocích. Každý z nás je proto chráněn zákonem danou záruční lhůtou 24 měsíců, během níž je možné uplatnit reklamaci, a to bez dodání originálního balení či dokonce účtenky.

V prvních 6 měsících navíc platí zákonná odpovědnost za vady, kterou má vůči spotřebiteli prodejce. Tato lhůta se přitom letos prodlouží na 1 rok.

První rok je na prodejce

Podle nových pravidel pro reklamaci zboží zůstane záruční doba dva roky od koupě. Změna ale nastává při uplatnění reklamace. Pokud se totiž vada zboží projeví během prvního roku od nákupu, bude se předpokládat, že bylo zboží vadné už před koupí a reklamace bude bez problému uznána. V případě, že bude obchodník trvat na opaku, musí své tvrzení prokázat, a to nejlépe znaleckým posudkem. Dle Eduardy Hekšové z organizace dTest pro prokázání rozhodně nestačí pouhé zhodnocení pracovníka za pokladnou.

Aby se pravidla upravila co nejdříve, je nutné, aby Poslanecká sněmovna schválila změnu v občanském zákoníku, k níž by snad mělo dojít co nejdříve. Dokud změnu neschválí, platí dosavadní zákony.

Naštvaná, zmatená žena sedí u notebooku a telefonuje Canva

Zákonná odpovědnost za vady

Přestože o tom ví málokdo, podobný systém již v Česku existuje. Vedle běžné záruky u nás platí tzv. zákonná odpovědnost za vady, kterou po dobu 6 měsíců od koupě nese prodejce. To znamená, že v této době nemusí kupující prokazovat existenci vady, jelikož se její existence předpokládá ze zákona. Na prodejci je prokázat, že zboží bylo při nákupu v pořádku a vadu způsobil kupující nevhodným zacházením.

Platí presumpce neviny

Po uzákonění nových pravidel z EU se povinnost obchodníků prokázat odpovědnost zákazníka prodlouží na 1 rok. Dle této směrnice musí obchodník prokázat, že vadu na zboží způsobil právě spotřebitel. Neprokáže-li to, způsobená škoda jde za ním.

„Podstatné je, že by znalecké posudky měli dělat obchodníci, nikoliv spotřebitelé, pokud tam není nějaká zjevná vada nebo špatný způsob zacházení ze strany uživatelů,“ uvedl pro Pražský deník ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička. Ten také uvedl, že většina spotřebitelů a prodejců o existenci tohoto zákona ani netuší, což často způsobuje zamítavé reklamace ze strany obchodníků.