A pak, že Češi bojují s nedostatkem peněz. Podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) za loňský rok utratili lidé při online nákupech přes 223 miliard korun, což je v meziročním srovnání o 14 % více než v roce 2020. Vlivem zavřených obchodů vzrostl počet nových e-shopů v Česku o 3 procenta na bezmála šedesát tisíc a lidé v nich nakupovali zboží, které dříve patřilo do kamenných provozoven.
„Od začátku roku 2021 jsme věděli, že odhadovat výsledky, kterých česká e-commerce dosáhne, bude tentokrát o poznání složitější než v minulosti. Bylo zřejmé, že si Češi on-line nakupování během prvního roku pandemie koronaviru ještě více oblíbili,“ komentuje situaci výkonný ředitel APEK Jan Vetyška
V roce 2021 se online prodejcům v meziročním srovnání nejlépe dařilo hned v prvním kvartálu. „V roce 2020 zasáhl první lockdown především druhý kvartál. Proto byl úvod loňského roku z pohledu on-line prodejů pokračováním skokového navýšení o desítky až stovky procent. Na druhou stranu prodeje významně ovlivňovaly uzávěry obchodů a další vládní opatření,“ vysvětluje Vetyška. V druhé polovině roku 2021 prodeje podle dat spíše stagnovaly.
Zajímavostí je, že pandemie naučila zákazníky nakupovat online i zboží, které dříve vybírali pouze v kamenných prodejnách. Analytici hodnotí loňský rok v e-commerce jako úspěšný, jelikož se poprvé podařilo překročit magickou hranici 200 miliard korun obratů za prodané zboží.
Podle specialistů obliba e-shopů i letos poroste. Z analýzy vyplývá, že by se objem prodejů měl zvýšit meziročně o více než 10 %.
Zajímavostí je, že o 75 % stoupl prodej skleníků a u kotlů to bylo až o 90 %. Češi podle portálu Heureka.cz měli v roce 2021 také velký zájem o sportovní potřeby a elektrokola.