Jídlo a doplňky budoucnosti: Jaké změny přinesou digitální technologie?

Detail regálu v hydroponické farmě na zeleninu senlektomyum / Shutterstock.com

Ještě před pár lety by asi nikoho nenapadlo, do jaké míry mohou digitální technologie ovlivnit naši stravu nebo oblékání. Dnes je ale všechno jinak, a kromě robotizace zemědělství nebo gastronomie roste i obliba NFT, tedy jedinečných sběratelských předmětů, které existují pouze v digitálním světě. Kromě umění se takto začíná prodávat třeba i móda nebo jídlo a vše směřuje k tomu, že trend nezaměnitelných tokenů půjde ještě dál.

Přečtěte si také

Přehled vánočních trhů v ČR: Co na nich koupíte a kde budou ty nejhezčí?

Umělá inteligence má pomoci na farmě i v kuchyni

Už v minulých letech si získala popularitu hydroponie neboli pěstování bylinek a dalších rostlin bez půdy, na níž se v současnosti v mnoha případech podílejí i roboti. V Izraeli jim ale dali ještě důležitější funkci.

Tamější společnost SavorEat přišla s robotickou troubou na přípravu veganských burgerů z čerstvých surovin. Jmenuje se RoboChef a zvládne celý šestiminutový proces úplně sama. Lidé budou tuto specialitu pouze servírovat. Hosté restaurace si navíc budou moci vybrat ingredience tak, aby mělo jejich jídlo ideální nutriční hodnoty.

„Od počátku jsme věřili, že potravinářský průmysl potřebuje výrazné změny, aby zůstal relevantní. Rozhodli jsme se odvážně nahlížet na změny naší budoucnosti a zpochybňovat gastronomický status quo. Díky technologii, kterou jsme vyvinuli, budeme schopni lépe poznat naše zákazníky, respektovat je a dát výraz jejich měnícím se potřebám,“ vysvětluje ředitelka SavorEat Racheli Vizman.

Fenomén NFT přesahuje i ke známým značkám

Že už jste o NFT slyšeli, ale nevíte, o co se jedná? Jde o unikátní položku na tzv. blockchainu, tedy v jakémsi digitálním účtu, která funguje podobně jako kryptoměny. Vždy má unikátní kód a je transparentně doložitelná.

V roce 2022 už nikoho nepřekvapí, že se tímto způsobem draží umělecká díla jako digitální portréty, předlohy slavných děl či unikátní scény z filmů. Nedávno ale na trh s NFT vstoupily i známé značky jako Nike nebo McDonald's. Ikona na poli sportovní módy vytvořila tenisky pro hrdiny počítačových her a globálně populární fastfood získal v dražbě virtuálního burgeru neuvěřitelný čtvrt milion korun, který věnoval na dobročinné účely.

„Trend NFT sledujeme, vidíme v něm zajímavou technologii, která poroste. Nicméně je tento prostor zatím hodně volně regulován, a proto vzniká vedle řady zajímavých věcí i řada podvodů,“ upozorňuje hlavní ekonom společnosti Roklen Pavel Peterka.

Tip: Také si myslíte, že je v moderních technologiích budoucnost? Uzpůsobte tomu svoji domácnost – nahlédněte do nabídky obchodů s elektrem a vyberte si ty nejvhodnější kousky do své výbavy.