Lidl a Kaufland chtějí používat energii z obnovitelných zdrojů, Albert modernizuje prodejny

Sekce Zdravě s Albertem v modernizované prodejně hypermarketu Albert Albert

Šetrnost k životnímu prostředí a snižování ekologické stopy jsou dnes alfou a omegou každého podnikání. Čistší cestou se vydávají i obchodní řetězce, které mění nejen svou odpadovou politiku a přestávají používat plastové tašky, ale také pozměňují celý koncept svých obchodních domů, které jsou stavěny v duchu energetické úspory. Ekologickou vizi mají i supermarkety Lidl nebo Kaufland, které se od roku 2022 chystají používat energii výhradně z obnovitelných zdrojů.

Přečtěte si také

Elektrikář a dodavatel elektřiny radí, jak ušetřit tisíce korun. Nejdřív řešte tohle, až pak úsporné spotřebiče

Lidl udává trendy

Jedním z prvních obchodních řetězců, který se u nás vydal udržitelnější cestou, je supermarket Lidl. Ten již od roku 2017 odebírá 100 % energie pouze z obnovitelných zdrojů, díky čemuž firma ročně vyprodukuje zhruba o 121 tisíc tun oxidu uhličitého méně.

„Jako společensky odpovědná firma považujeme za přirozené chovat se ke svému okolí co nejšetrněji. Touto cestou chceme aktivně přispět k ochraně přírodních zdrojů i ovzduší, a tím i zdraví nás všech,“ uvedl Martin Molnár, jednatel společnosti Lidl odpovědný za nemovitosti.

Lidl téhož roku v březnu navíc zrušil prodej igelitových tašek ve všech svých prodejnách .

Prodejna Tesco s nápisem: První ekologicky šetrný obchod s nulovou uhlíkovou stopou v Evropě Tesco

Ekologicky soběstačné Tesco

První hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě byl otevřen už v roce 2011 v Jaroměři. Je jím supermarket Tesco, jehož dřevěná konstrukce doplněná technologiemi na hospodaření s vodou byla dokonce navržena na Stavbu roku 2011. Hypermarket byl postaven na místě, kde dříve stála chátrající továrna, a jeho výstavba trvala 18 týdnů. Budova byla navržena tak, aby produkovala co nejmenší množství CO2.

„Soběstačnost budovy zajišťují dvě kogenerační jednotky, které produkují dostatek energie pro celkový provoz hypermarketu. Jako palivo je v nich využit čistý řepkový olej, ze kterého jednotky vyrábějí nejen elektrickou energii, ale také teplo pro vytápění a chlad pro chlazení objektu,“ uvedl tehdy k výstavbě ředitel stavebního oddělení Tesco Miroslav Friml.

Kaufland a Lidl chtějí snížit provozní emise

Obchodní řetězce Kaufland a Lidl plánují od ledna příštího roku využívat 100 % energie z obnovitelných zdrojů a do roku 2030 snížit provozní emise oxidu uhličitého o 80 %.

Obě společnosti tak činí důležitý krok k ekologické budoucnosti a naplnění Pařížské dohody o změně klimatu, která má za cíl omezit globální oteplování tak, aby nárůst teploty od průmyslové revoluce nepřekročil 1,5 °C. Zaměřují se přitom nejen na emise ve vlastních provozech, ale též na emise vzniklé v jejich dodavatelských řetězcích.

Albert inovuje svoje prodejny

Ekologie si hledí i supermarket Albert, který nyní otevřel zmodernizovanou prodejnu v OC Nisa v Liberci, která se spolu s těmi v Jesenici u Prahy a na pražské Florenci řadí mezi první, které inovací prošly. Změny nastaly nejen v novém vybavení, vzduchotechnice a chladicím zařízení, ale hlavně v celém konceptu, který nyní více připomíná farmářské tržiště než supermarket. Všechny technologie jsou přitom vyvinuty tak, aby co nejvíce šetřily energii a snižovaly uhlíkovou stopu.

„Prodejna je nádherně uspořádaná, což oceňují nejen zákazníci, ale i zaměstnanci. Všechno je přehledně a logicky seřazené od sezónního zboží přes čerstvé úseky až po oddělení s trvanlivými potravinami,“ popsal nový koncept manažer liberecké prodejny Miloslav Pasecký.

Pro dobrou zeleninu nemusíte na trhy

Kupte se slevou Mrkev Albert.

Porovnat slevy

Kompostéry v supermarketu?

Albert je také prvním hypermarketem, který ve svých prodejnách používá kompostéry. Neprodané a nepoživatelné kusy ovoce a zeleniny končí právě zde, kde se přeměňují na úrodný substrát, který odebírají místní zahrádkáři. Supermarket tak šetří emise při odvozu tohoto odpadu a ještě přispěje k pěstování dalších plodin v komunitě.

Řetězec Albert tento projekt poprvé představil v roce 2014 v hypermarketu v Čestlicích a nyní je k dispozici již v 10 supermarketech po celé republice.

Recyklované sáčky a tašky, které nabízí supermarket Billa Billa

Billa má plán B

Supermarket Billa představuje svůj ekologický koncept pod názvem Plán B(illa), v rámci kterého se snaží bojovat s rostoucími emisemi a nárůstem odpadu. Ve svých prodejnách nabízí už nějaký čas obaly z recyklovaných a recyklovatelných materiálů.

Používáním „resáčků“ a „retašek“, jak supermarket obaly nazývá, pomůžete omezit plasty a podpoříte cirkulární ekonomiku. K výrobě těchto obalů bylo využito 15 tun plastového odpadu vyloveného z oceánu.