Přezout na zimní. Děsí vás tato slova a plánujete návštěvu pneuservisu? Možná to ani nebude nutné – máme pro vás návod, jak zvládnout přezutí na zimní kola krok za krokem. Připravte se, zkontrolujte, jestli máte vše potřebné, a směle do toho!
Příprava? První a nejdůležitější krok! Které nářadí budete potřebovat pro přezutí na zimní kola v domácím prostředí? Kromě heveru pro zvednutí vozu se neobejdete bez momentového klíče a klíčů pro dotahování všech spojů.
Pokud navíc chcete z výměny vyváznout čistí, hodit se budou rovněž pracovní rukavice a hadr pro očištění případných nečistot. U vás ovšem příprava ani zdaleka nekončí, v další fázi je čas na přípravu vozidla. Auto zaparkujte na volném a zpevněném prostranství, kde bude výměna kol probíhat. Tvrdý a jednotný podklad vám zabezpečí, že se hever či zvedák jen tak nezbortí – jde tedy o vaši bezpečnost.
Vůz na rovné ploše čeká, ale vy ještě máte pár drobných úkolů: Vypněte motor, zatáhněte ruční brzdu a nechte zařazenou rychlost, aby se kola netočila. Pro zajištění vozidla použijte dřevěný špalek. Které kolo však zajistit? Ideálně vždy to, které se nachází naproti do úhlopříčky od toho, které právě měníte.
Máte zajištěný vůz? Pak můžete povolit první kolo – uvolněte jej vhodným klíčem. Auto je dosud stále pevně na zemi, vaším úkolem je předem lehce povolit šrouby a matice, ale pozor – zatím je neuvolňujte úplně.
Teď přichází na řadu další krok. Jak auto zvednout? Pomocí zvedáku či heveru. Hydraulický zvedák zvedá auto pumpováním, nůžkový klikou. Nezapomínejte na správné umístění zvedáku – neexistuje jediná správná možnost. Můžete použít nejuniverzálnější z nich. Za prahy každého auta najděte silnější místo spojených plechů. Právě tam lze umístit zvedák – některé vozy mají tyto body označené šipkami, avšak nebývá to pravidlem. Jakmile najdete ideální bod, připravte pod místo hever.
Máte-li hydraulický hever, bude náš podrobný návod přesně pro vás. Nejprve po směru hodinových ručiček utáhněte závit, aby došlo ke správnému zvedání ramene. Pozor na hlavu heveru – zvedacích bodů na autě se dotýká vyříznutá část, ne vypouklá. Jakmile vše důkladně překontrolujete, můžete nasadit tyč a pumpováním auto zvedat. Nebuďte příliš zbrklí, dopřejte si čas a klid. Stačí, aby bylo kolo mírně ve vzduchu tak, aby šlo sundat a vyměnit.
Auto je zvednuto a vy máte další úkol – sundat kolo. Po vyndání šroubů a matic ho opatrně sundejte. Kolo můžete nechat pod vozidlem diskem vzhůru jako náhradní jistidlo pro případ, že by se vloudila chybička a hever by zklamal. Po odstranění kola očistěte náboj, a pokud chcete, můžete rovnou vyčistit i brzdy – pomůže čistič pro tento účel.
Téměř posledním krokem je nasazení kola. Kolo nasaďte a zajistěte. Zatím neutahujte na maximum. Zajištěné kolo drží a vy můžete pomalu upouštět hever, aby auto kleslo na zem.
Momentovým klíčem kolo utáhněte – teď už pořádně. Vhodný momentový klíč uvádí výrobce vozidla. Utahujte do kříže a postupně. Jakmile vše zkontrolujete, máte hotovo – přesuňte se k dalšímu kolu a opakujte postup – od zajištění špalkem po zvednutí. A rada na závěr? Po přezutí ještě jednou, pro svůj klid a bezpečnost, zkontrolujte utažení všech kol. Nezapomeňte odstranit všechny pomůcky a pochvalte se. Pro letošek máte hotovo a jste připraveni na zimu!
Zdroje: Kupi, Deník.cz