Produkce masa v Česku vzrostla, přesto se stále plýtvá. Supermarkety přichází s novými řešeními

Žena doplňuje pult s masem v masně Canva

Češi jsou masožrouti. Svědčí o tom i výsledky, které shromáždil Český statistický úřad. Podle nich vzrostla produkce masa ve třetím čtvrtletí tohoto roku o 1,3 % na 115 574 tun. Týká se to především masa drůbežího, naopak produkce hovězího v ČR klesla. Supermarkety se snaží zamezit plýtvání potravin zlevňováním nebo darováním jídla potravinovým bankám.

Přečtěte si také

Dorazí Popeyes i k vám? Fastfood se chce rozšířit do menších měst

Češi preferují drůbeží a vepřové

Produkce masa v Čechách zažívá nebývalý nárůst. Spotřeba drůbežího vzrostla o 3,7 % na 45 413 tun, vepřové zaznamenalo oproti loňsku rozdíl 0,3 % na 52 915 tun. Naopak produkce hovězího klesla o 1,8 % na 17 217 tun.

„Češi jedí málo hovězího masa, protože je oproti vepřovému a drůbežímu masu cenově hůře dostupné," uvedl pro Novinky.cz hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček. Zároveň potvrdil, že bez importu masa ze zahraničí by se Česká republika vrátila do minulého režimu, kdy se na maso stály fronty. Z Německa, Španělska, Polska a Belgie Česko dovezlo během roku bezmála 100 tun masa.

Graf znázorňující nárůst produkce. ČSÚ

Pozor na vyhazování jídla

Třetina veškerého vyprodukovaného jídla na světě se vyhodí nebo znehodnotí. Evropané vyplýtvají zhruba 96 až 115 kg jídla za rok, přičemž více než polovinu vyhodí domácnosti, 30 % se vyhodí při výrobě, 12 % ve stravování a 5 % se znehodnotí v obchodech.

Vzhledem k dostupným údajům se proto nabízí otázka, zda Češi skutečně spotřebují všechno maso, které nakoupí. Nakupovat bychom měli střídmě, s rozumem a rozhodně ne hladoví. Pokud s vyhazováním jídla bojujete i ve své domácnosti, zkuste si třeba udělat týdenní rozpis jídel jako ve školní jídelně a nakupujte podle něj. Díky tomu dokážete beze zbytku upotřebit všechny suroviny a jídlo nepřijde nazmar.

Dle odhadů Akademie věd ČR by typická česká domácnost mohla omezením plýtvání ušetřit až 8 000 Kč ročně.

Supermarkety bojují s plýtváním

Přestože největší množství vyplýtvaného jídla mají na starosti domácnosti, ani supermarkety nejsou bez viny. Obchodníci se snaží přizpůsobovat zásobování poptávce, ani tak ale nejsou schopni dokonale korigovat množství potravin, které jim zbude. I proto přistupují k mnoha opatřením, aby se žádným jídlem neplýtvalo.

Jedním z nich je darování nadbytečných potravin potravinovým bankám, které jej dále posílají dětem, seniorům, samoživitelkám, postiženým, lidem bez domova a v nouzi. Menšímu vyhazování potravin pomáhá také jejich zlevňování před koncem doby spotřeby.

Tesco snížilo odpad o 66 %

Řetězec hypermarketů Tesco dle vlastních údajů dokázal od roku 2016 snížit odpad o 66 %.

„Zatímco mnoho lidí trpí hladem, celosvětově se vyplýtvá více než třetina jídla. Potravinový odpad zároveň přináší obrovskou zátěž pro planetu, protože osm procent celosvětových emisí skleníkových plynů je způsobeno potravinovým odpadem a s tím spojeným plýtváním. Zavázali jsme se udělat vše pro to, abychom snížili toto plýtvání na minimum,“ uvedl Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco Stores Česká republika.

Žena z potravinové sbírky pomáhá v hypermarketu Globus plnit vozíky darovaným jídlem. Potravinová sbírka

Albert sází na slevy

Tesco ale není jediným řetězcem, který se snaží neplýtvat. Velmi nízkým procentem vyplýtvaných potravin se chlubí i supermarkety Albert. „Prevence plýtvání zahrnuje systém zásobování, systém slev a darování potravin. Díky efektivně nastavenému objednávkovému systému a systému řízení zásob a znalosti potřeb zákazníka se podíl neprodaných potravin v našich obchodech pohybuje v řádu jednotek procent,“ sdělil ředitel komunikace obchodů Jiří Mareček.

Zákazníci si navíc v Albertu mohou koupit produkty s blížícím se datem spotřeby se slevou 30 %. „Tuto slevu označujeme nálepkou Pomozte nám neplýtvat a mezi zákazníky se těší veliké oblibě," dodal Mareček.​​

Bedýnky s potravinami za pár korun

Podobný princip ve svých supermarketech zavedly i společnosti Lidl či Penny Market, které představily výprodejový koncept ovoce, zeleniny a květin ve zvýhodněných bedýnkách.

V Penny jsou bedýnky v provozu už od začátku podzimu letošního roku. „Zákazníkům nabízíme dvoukilové bedýnky za 19 korun. Je v nich buď ovoce nebo zelenina. Jedná se o kousky, které jsou z hlediska kvality zcela v pořádku, jen neodpovídají vizuálním očekáváním zákazníků, případně pocházejí z poškozených balení," zmínil mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Lidl svůj boj proti plýtvání započne v pondělí 22. 11. „Tímto novým projektem bychom rádi zákazníkům ukázali, že nad plýtváním potravinami přemýšlíme a snažíme minimalizovat odpad. V našich prodejnách už z podstaty zbývá určité množství zboží, které je dále neprodejné, i když je ve vysoké kvalitě," řekl mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Bedýnka v Lidlu vyjde na 25 korun.

Potravinové bedýnky plné ovoce a zeleniny v prodejně Lidl Lidl

Kaufland využívá hypermoderní systém

Supermarkety Kaufland využívají při objednávání zboží na prodejny chytrý systém, který je schopen naskladnit jen takové množství zboží, které vychází ze současné očekávané poptávky. Společnost Kaufland navíc v září letošního roku získala ocenění Zodpovědný obchodník v soutěži Mastercard Obchodník roku 2020 za kampaně proti plýtvání potravinami, podporu lokálních dodavatelů a aktivity v oblasti udržitelné budoucnosti.