S výdejními boxy se v dnešní době roztrhl pytel. Jelikož jde o plně automatizované skříňky, které nevyžadují přítomnost obsluhy, představují dosud nejflexibilnější způsob vyzvedávání zboží. Balíček si můžete vyzvednout prakticky kdykoli a použití boxu je velmi snadné. Své boxy nyní nabízí Alza, PPL, IKEA či Zásilkovna a další firmy na nich pracují.
E-shopy a dopravci dělají další krok k automatizaci celého nákupního procesu, která zákazníkům poskytne zcela novou nákupní zkušenost. Po celé republice proto jako houby po dešti rostou tzv. výdejní boxy, elektronické skříňky, z nichž je pomocí unikátního kódu možné vyzvednout malé i větší balíčky.
První samostatné výdejní boxy u nás v roce 2014 zavedl internetový obchod Alza.cz, který často udává trendy na poli služeb a zákaznického servisu. Následovaly doručovací boxy Kouzelná Almara, balíkomaty České pošty a poštomaty InPost.
V červnu letošního roku oznámila zavedení samoobslužných výdejních boxů i společnost IKEA. Boxy budou umístěné v blízkosti jejích obchodních domů a otevřené budou 7 dní v týdnu, 24 hodin denně. Do boxů je přitom možné objednat nejen zboží malých rozměrů, ale také skříně nebo pohovky. Možnost doručení do boxu si jednoduše zvolíte v průběhu online objednávky na webu IKEA.
„Až bude vaše objednávka připravena k vyzvednutí, obdržíte SMS s kódem, který zadáte na obrazovce umístěné na výdejních boxech IKEA. Po zadání kódu se automaticky otevřou dvířka boxu, ve kterém se nachází vaše objednávka. Pokud se nevejde do jedné skříňky, rozdělíme ji a umístíme ji do několika boxů. V takovém případě obdržíte dva kódy, abyste si mohli vyzvednout kompletní objednávku,“ uvádí Jana Jakubcová, manažerka projektu z oddělení logistiky IKEA Česká republika.
Na tento trend zareagoval před několika dny i jeden z největších přepravců na tuzemském trhu PPL, který svým zákazníkům přináší samoobslužné výdejní i podací boxy s názvem Parcelbox. Společnost si klade za cíl vybudovat jich do června příštího roku celkem 500, nejprve v Praze a středních Čechách, později na jižní Moravě a v krajských městech.
„V dlouhodobých plánech počítáme s dalším navyšováním jejich počtů tak, abychom pokryli potřeby trhu a našich zákazníků,“ uvedl pro web CzechCrunch Petr Horák, ředitel PPL. Odesílání balíků prostřednictvím Parcelboxů probíhá pomocí zadání kódu, který je zákazníkovi zaslán e-mailem a SMS zprávou. Následně dojde k otevření příslušné schránky a přijetí či vyzvednutí balíku. Všechny PPL Parcelboxy navíc přijímají platební karty, takže je možná bezhotovostní platba dobírky.
Kupte se slevou Tablet Apple iPad mini 2021.
Mezi firmy, které mají ambice vybudovat nejširší síť výdejních boxů, se bezpochyby řadí i společnost Conteg Payment4U, která chce do roka vybudovat na tisíc automatických boxů OX.point. Ty mají být dostupné všem e-shopům a dopravcům, kteří projeví zájem.
„V České republice jednoznačně chybí síť doručovacích boxů, která by nebyla limitovaná a byla otevřená pro všechny e-shopy i dopravce. Dosud se na trhu objevilo několik hráčů, kteří mají svou doručovací síť pouze pro své zásilky. Naším cílem ovšem není konkurovat ostatním, ale naopak sjednocovat všechny hráče na české e-commerce scéně,“ přiblížil pro CzechCrunch plány Conteg Payment4U Zdeněk Vacek, zakladatel sítě výdejních boxů OX.point. Od června tuto možnost využívá například online supermarket Rohlík, vyjednávání o spolupráci pak probíhá s firmami Weedo, Lockers.ai či s Českou poštou.
Výše zmíněné společnosti však nejsou jediné, kdo se v posledních letech pustil do budování vlastní doručovací sítě. Z dalších firem, které plánují vybudovat a rozšířit vlastní řetězec výdejních boxů, stojí za zmínku například Rohlík, DPD, Zásilkovna, WeDo či lékárna Pilulka.