Česká pošta jde s dobou. Zavádí samoobslužné boxy, posiluje Balíkovny a spolupracuje s Aliexpresem

Žena s balíky fizkes / Shutterstock.com

Snad každý zažil situaci, kdy čeká na balík a místo zazvonění pošťáka se dočká oznámení o nezastižení ve schránce. Nejen proto si Češi oblíbili služby Zásilkovny, Uloženky a dalších, kam si mohou dojít, kdy se jim to hodí. I státní podnik musí reagovat na poptávku klientů, a proto Česká pošta následuje trendy.

Přečtěte si také

Nejhorší zlozvyky zákazníků: Jí nezaplacené zboží a stříkají si deodoranty. Supermarkety to radši přehlíží

Česká pošta: balík si bezkontaktně vyzvednete třeba na nádraží

Balíky přepravované Českou poštou si budeme moct nově vyzvednout v samoobslužném boxu. Do konce prosince 2021 jich bude na nádražích a dalších frekventovaných místech k dispozici 100 z celkem plánovaných 264.

Rozšiřujeme možnosti, jak dostat balíky přímo k našim zákazníkům. Kromě nejvíce využívaného Balíku Do ruky a stále rostoucí Balíkovny nově nabízíme možnosti převzít si zásilku tam, kde se lidé nejčastěji pohybují. Prostě podle svých potřeb přijdete k chytrému výdejnímu boxu, zadáte kód a ze schránky si vyzvednete svoji objednávku,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.

Zásilkovna: balík na vás počká v autě

Způsob předání zboží zcela bez kontaktu s personálem je velmi oblíbený. Největší české e-shopy mají dokonce své vlastní boxy (AlzaBoxy a Mall Boxy). Ostatní e-shopy se buď mohou připojit do jejich sítě, anebo využít boxy jiných přepravců, například WE|DO nebo DPD.

Boxy DPD navíc umějí balíky i odesílat a celý proces by měl zabrat pouhých 20 sekund. Zásilkovna se snaží bezkontaktní předání balíku posunout ještě dál a momentálně testuje doručení do kufru auta. Zatím v pilotním režimu v Praze a blízkém okolí pro vozy značky ŠKODA s Care Connect.

Balíkovna: 2 000 nových poboček

Přestože samoobslužné boxy znějí lákavě, s předvánočním náporem balíků pravděpodobně České poště více pomůže 2 000 nových poboček Balíkovny. Do konce října budou k dispozici na všech vlastních pobočkách České pošty, na poštách Extra a u externích partnerů včetně sítě Sazka – celkem tedy na 5 200 pobočkách po celé ČR.

Jak je to s oblíbenými balíčky z Číny?

Kromě aktualizace služeb pro přepravu balíků z tuzemských e-shopů se Česká pošta angažuje také v zásilkách z Číny. Uzavřela totiž smlouvu o spolupráci s oblíbenými portály Aliexpress a Wish. Díky tomu tyto portály zajistí platbu DPH a o clo se postará Česká pošta tak, aby zákazníci v ČR nemuseli nic řešit. Reaguje tak na změnu v legislativě, která měla vstoupit v účinnost 1. 7. 2021. Do té doby se za drobné zásilky v hodnotě do 22 EUR (cca 560 Kč) neplatilo ani DPH ani clo a nebylo nutné vyplňovat celní prohlášení.

Postup v podání celního prohlášení od 1. 7. 2021:

  1. Doručuje expresní zasilatelská služba a ta vás v celním řízení zastoupí a prohlášení za vás podá
  2. Doručuje poštovní operátor (Česká pošta)
  • Zásilky v hodnotě do 22 EUR

Do 30. 9. 2021 platí výjimka a do 22 EUR se celní prohlášení nepodává.

Pokud je zboží na e-shopu prodáváno v tzv. režimu jednoho správního místa pro dovoz (IOSS), je celní prohlášení povinné i pro zásilky v hodnotě do 22 EUR.

  • U zásilek od 22 EUR je celní prohlášení potřeba vždy. Buď vás zastoupí Česká pošta (odhadovaný poplatek bude 100–200 Kč), nebo ho podáte sami prostřednictvím serveru Celnicka.cz.

Reálná situace:

  • DPH: je na Aliexpressu i Wishi už započteno v ceně i u objednávek do 22 EUR. Pokud se chcete platbě DPH legálně vyhnout, objednejte si ze skladu na území EU.
  • Clo: by bylo třeba zaplatit, pokud by vás k tomu přepravce vyzval.

Jelikož stát momentálně nemá kapacitu zásilky kontrolovat, drobné předměty chodí z Číny bez vyzvání k celnímu prohlášení. Kdy se to změní, se teprve uvidí.