Zatímco většinou se obchodní domy IKEA nacházejí na okrajích měst, ve Vídni si novou sedmipatrovou prodejnu postavil nábytkářský řetězec přímo v centru. A má to svůj důvod! Kolem budovy totiž nebudou žádná parkovací místa, naopak bude překypovat zelení. Jak budou nákupy v obchodním domě nové generace vypadat, a jakým trendům teď podléhá výstavba obchodních center u nás v Česku?
Neobvyklá městská prodejna IKEA se nachází v centru Vídně, přímo poblíž proslulé nákupní ulice Mariahilfer Straße. Vzhledem na první pohled připomíná typickou „ikeáckou“ knihovničku s poličkami, ve kterých je umístěna řada stromků a další zeleně, která má mimo jiné v létě přispět k ochlazení vyprahlého městského vzduchu.
Sedmipatrová budova je zajímavá také tím, že se nejedná o klasickou prodejnu IKEA. Kromě nábytku budou totiž dvě patra zabírat i další obchody a služby, jako například lékárna, pekárna, kadeřnictví, hotel a restaurace na terase s výhledem na město.
Klíčovým unikátem městského konceptu je ovšem fakt, že se do této prodejny nedostanete autem. Poblíž není žádné parkoviště a IKEA se tímto krokem snaží omezit automobilovou dopravu ve městech, a naopak zvýhodnit ty, kteří si pro zboží chtějí přijet na kole, městskou hromadnou dopravou nebo přijít pěšky.
Jak záměr vysvětlili zástupci IKEA, nová prodejna ve Vídni klade důraz na potřeby a očekávání městského zákazníka, který se po městě pohybuje bez auta. Podle Maimuny Mosserové, regionální manažerky obchodního domu IKEA, firma tímto krokem ušetří celkem 350 tisíc cest autem, což znamená i 1 000 tun CO2, které obvykle připadají na jednu běžnou prodejnu.
Nová prodejna se otevře 26. srpna a návštěvu je zatím nutné si zarezervovat předem elektronicky. Díky tomu bude možné zamezit dlouhým frontám a velké koncentraci lidí. Zákazníci si budou na místě moci zakoupit a odnést pouze takový sortiment, který sami unesou nebo budou schopni přepravit metrem či na kole. Jinak řečeno, jen to, co se vejde do ikonické modré tašky.
Větší vystavené položky potom bude možné objednat a nechat si doručit domů, nebo je vyzvednout na některé z ostatních prodejen IKEA nabízejících službu „Klikni a vyzvedni“.
Nová vídeňská prodejna vznikla na místě staré budovy, kterou firma nechala strhnout a přestavět. IKEA tímto pouze potvrdila středoevropský trend, který již nějakou dobu vládne obchodním centrům i u nás v Česku. Ta se totiž již skoro vůbec nestaví, ale spíše vznikají v rámci rozšíření nebo rekonstrukce těch stávajících, případně se k jejich vybudování využívají staré, nefunkční objekty. Také se stahují do center měst (než na jejich periferie), aby více odpovídaly městskému stylu života, byly přístupnější i pěším nebo těm, kteří jezdí MHD.
Trend ústupu výstavby nových obchodních center je možné pozorovat již několik let. Důvodem je jednak skutečnost, že se více moderních a multifunkčních center v daných regionech neuživí, tak koronavirová pandemie, v rámci jíž si lidé zvykli nakupovat přes internet.
Čím dál více se také oproti obchodním centrům stavějí spíše nákupní parky. Jedná se o komplexy volně stojících prodejen se společným parkovištěm. I na nich se pandemie podepsala, v tomto případě ovšem pozitivně. Samostatné vchody jednotlivých prodejen nabízely zákazníkům přístupnější a bezpečnější způsob nákupu než uzavřená obchodní centra, a prodejny nákupních parků mohly fungovat takřka bez omezení.