IKEA ve Vídni otevře obchodní dům nové generace. Nový koncept prodejny zahrnuje plno zeleně i hotel

Obchodní dům nové generace IKEA v centru Vídně IKEA

Zatímco většinou se obchodní domy IKEA nacházejí na okrajích měst, ve Vídni si novou sedmipatrovou prodejnu postavil nábytkářský řetězec přímo v centru. A má to svůj důvod! Kolem budovy totiž nebudou žádná parkovací místa, naopak bude překypovat zelení. Jak budou nákupy v obchodním domě nové generace vypadat, a jakým trendům teď podléhá výstavba obchodních center u nás v Česku?

Přečtěte si také

Trendy pokrývky hlavy letošního roku: Čepice s bambulemi je OUT, bucket hat naopak IN

Nový koncept prodejny zahrnuje plno zeleně i hotel

Neobvyklá městská prodejna IKEA se nachází v centru Vídně, přímo poblíž proslulé nákupní ulice Mariahilfer Straße. Vzhledem na první pohled připomíná typickou „ikeáckou“ knihovničku s poličkami, ve kterých je umístěna řada stromků a další zeleně, která má mimo jiné v létě přispět k ochlazení vyprahlého městského vzduchu.

Sedmipatrová budova je zajímavá také tím, že se nejedná o klasickou prodejnu IKEA. Kromě nábytku budou totiž dvě patra zabírat i další obchody a služby, jako například lékárna, pekárna, kadeřnictví, hotel a restaurace na terase s výhledem na město.

Nová vídeňská prodejna IKEA městského konceptu IKEA

IKEA dostupná hlavně pro pěší a cyklisty

Klíčovým unikátem městského konceptu je ovšem fakt, že se do této prodejny nedostanete autem. Poblíž není žádné parkoviště a IKEA se tímto krokem snaží omezit automobilovou dopravu ve městech, a naopak zvýhodnit ty, kteří si pro zboží chtějí přijet na kole, městskou hromadnou dopravou nebo přijít pěšky.

Jak záměr vysvětlili zástupci IKEA, nová prodejna ve Vídni klade důraz na potřeby a očekávání městského zákazníka, který se po městě pohybuje bez auta. Podle Maimuny Mosserové, regionální manažerky obchodního domu IKEA, firma tímto krokem ušetří celkem 350 tisíc cest autem, což znamená i 1 000 tun CO2, které obvykle připadají na jednu běžnou prodejnu.

Návštěva pouze s rezervací a modrou taškou

Nová prodejna se otevře 26. srpna a návštěvu je zatím nutné si zarezervovat předem elektronicky. Díky tomu bude možné zamezit dlouhým frontám a velké koncentraci lidí. Zákazníci si budou na místě moci zakoupit a odnést pouze takový sortiment, který sami unesou nebo budou schopni přepravit metrem či na kole. Jinak řečeno, jen to, co se vejde do ikonické modré tašky.

Větší vystavené položky potom bude možné objednat a nechat si doručit domů, nebo je vyzvednout na některé z ostatních prodejen IKEA nabízejících službu „Klikni a vyzvedni“.

I obchodní centra v Česku podléhají novému evropskému trendu

Nová vídeňská prodejna vznikla na místě staré budovy, kterou firma nechala strhnout a přestavět. IKEA tímto pouze potvrdila středoevropský trend, který již nějakou dobu vládne obchodním centrům i u nás v Česku. Ta se totiž již skoro vůbec nestaví, ale spíše vznikají v rámci rozšíření nebo rekonstrukce těch stávajících, případně se k jejich vybudování využívají staré, nefunkční objekty. Také se stahují do center měst (než na jejich periferie), aby více odpovídaly městskému stylu života, byly přístupnější i pěším nebo těm, kteří jezdí MHD.

Jaká česká obchodní centra se aktuálně rekonstruují nebo rozšiřují?

  • Futurum – brněnské obchodní centrum prošlo rozsáhlou rekonstrukcí a modernizací, otevřelo se letos na jaře.
  • Spektrum Praha Čestlice – nové obchodní centrum vzniklo na místě starého původního stejnojmenného obchodního domu.
  • OC Řepy Praha – rozsáhlou rekonstrukcí prošlo i pražské obchodní centrum v Řepích, přeměnilo se na moderní centrum komunitního charakteru.
  • Atrium Palác Pardubice – v současné době započala modernizace pardubického Prioru, jehož znovuotevření se očekává ve druhé polovině roku 2022. Atrium bude také propojeno se sousední budovou obchodního centra Palác Pardubice.
  • Galerie Pernerka Pardubice – nové obchodně-společenské centrum vznikne blízko vlakového nádraží na místě bývalého lihovaru. Dokončení přestavby se plánuje na podzim 2023.
  • Šantovka 2 – rozšíření se dočká i olomoucká Šantovka, nová budova vyroste nedaleko té první, na levém břehu Mlýnského potoka.
  • Fabrika Zlín – nové multifunkční volnočasové a obchodní centrum bude stát na místě tří starých továrních budov v baťovském areálu v centru Zlína. Otevření se plánuje na konec roku 2023.

Během pandemie se osvědčily nákupní parky

Trend ústupu výstavby nových obchodních center je možné pozorovat již několik let. Důvodem je jednak skutečnost, že se více moderních a multifunkčních center v daných regionech neuživí, tak koronavirová pandemie, v rámci jíž si lidé zvykli nakupovat přes internet.

Čím dál více se také oproti obchodním centrům stavějí spíše nákupní parky. Jedná se o komplexy volně stojících prodejen se společným parkovištěm. I na nich se pandemie podepsala, v tomto případě ovšem pozitivně. Samostatné vchody jednotlivých prodejen nabízely zákazníkům přístupnější a bezpečnější způsob nákupu než uzavřená obchodní centra, a prodejny nákupních parků mohly fungovat takřka bez omezení.