Internetovému nakupování se díky koronavirové krizi začalo dařit více než kdy jindy. Mnoho lidí u tohoto pohodlného způsobu zůstalo i po otevření obchodů, a tak mají dopravní společnosti stále co dělat. Není však výjimkou, že vám objednané zboží dorazí poškozené. Kdo je na vině a na koho se obrátit?
Nakupování na e-shopech je rychlé, snadné a pohodlné. Nese s sebou však určitá rizika. Jedním z nich je například dodání balíku s poškozeným zbožím. Spotřebitelé mnohdy neví, jak v dané situaci jednat a zbytečně tak přicházejí o své peníze.
Zatímco zboží z kamenných prodejen si odnášíte sami, při online nakupování musíte řešit i doručení balíku k sobě domů. Většina e-shopů dopravu zásilek ke spotřebiteli zajišťuje a v takovém případě za zboží prodejce odpovídá až do doby, dokud není balík ve vašich rukách.
Pokud tedy od přepravní společnosti převezmete zásilku poškozenou, na vině je prodejce, a to i v případě, že by poškození způsobil přepravce. Náhrady škody se proto jakožto zákazník nemusíte domáhat u přepravce, ale v e-shopu, ze kterého jste zboží objednali.
Kupte se slevou Horkovzdušná fritéza Delimano Air Fryer Pro.
A co tedy dělat, pokud po rozbalení zjistíte, že je uvnitř zásilka poškozená?
Pakliže doma zjistíte, že je obsah zásilky poškozený, můžete situaci řešit s prodejcem dvěma způsoby:
V prvním případě máte nárok na odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku vždy po dobu čtrnácti dnů od dodání zboží, a to bez udání důvodu. V případě poškození balíku doporučujeme ale zdůvodnění napsat, aby prodejce nemohl namítat, že ke škodě došlo až při zpáteční cestě za ním.
Po odstoupení od smlouvy je prodejce povinen vám vrátit peníze. Toto ovšem platí pouze v případě, že zboží objednáváte pro vlastní potřebu, nikoliv jako podnikatel.
Pokud vám nejde ani tak o peníze jako o samotnou zásilku, je lepší doručení poškozeného zboží řešit přes reklamaci. Prodejce by měl v takovém případě zajistit bezplatné odstranění vady či výměnu za nový kus. Není-li to možné, pak je povinen vám vrátit peníze.
Posíláte-li zboží zpět prodejci, měl by také na vaši žádost proplatit náklady na dopravu. Na samotné vyřízení reklamace má poté ze zákona 30 dnů.
Tip: Ať už zboží reklamujete či odstupujete od smlouvy, v obou případech je dobré poškozené zboží zdokumentovat. Ideálně hned po otevření zásilky vše důkladně nafoťte, případně natočte video třeba i samotného rozbalování.
V případě, že si přepravu zásilky zajišťuje zákazník sám, nezávisle na prodávajícím, je situace jiná. Prodávající totiž neodpovídá za zásilku, kterou již předá dopravci, a proto se s případnou stížností musíte obrátit na danou přepravní společnost, kterou jste si zvolili. Prodejce nese zodpovědnost za zboží pouze do okamžiku předání k přepravě.