V módním průmyslu, a zdaleka nejen v něm, se schyluje k zásadním změnám. Lidé i samotné firmy si uvědomují, že planeta nemá dostatek přírodních zdrojů, aby mohli pokračovat ve výrobě a používání oblečení stejným způsobem jako v současné době. Udržitelná móda se stává v módním průmyslu tématem číslo jedna.
Lidé mají stále větší zájem o kvalitní oblečení vyráběné za lepších podmínek, a dokonce jsou ochotní si za něj připlatit. Roste i poptávka po obnošené módě.
Statistiky hovoří neúprosně. Už v roce 2030 bude trh s oblečením z druhé ruky více než dvakrát větší než ten s novou módou. Trend pohání i současná pandemie. Lidé se během ní naučili na oblečení šetřit. Zatímco hlad po novém oblečení klesá, poptávka po secondhandovém zboží stále roste. Jak na to reagují módní řetězce?
Z velkých módních domů, které známe z obchodních center, nemá v Česku on-line second hand ani jeden. C&A zatím testuje tuto službu ve Francii. „Nejprve je potřeba vysledovat zájem a reakce zákazníků, než bude rozhodnuto o dalších krocích, resp. zavedení v dalších zemích,” řekla magazínu Kupi Hana Mayerová z tiskového oddělení C&A.
V českých obchodech tohoto řetězce je tak zatím pouze možnost nakupovat zboží vyrobené udržitelným způsobem. Nelze ani přinést do prodejny nošené oděvy.
Tuto službu naopak nabízí konkurenční H&M. Do jakékoli prodejny můžete přinést tašku obnošeného oblečení, za kterou dostanete poukázku na 30 Kč slevu v kamenných obchodech.
Kromě toho chtějí v H&M do roku 2030 používat výhradně recyklovatelné materiály z udržitelných zdrojů.
Německý Zalando přidal sekci obnošené módy na jaře. Na stránkách ji najdete pod názvem Pre-owned. V bazaru své nepotřebné oděvy nafotíte a vyvěsíte za požadovanou cenu. Místo peněz dostanete kredity, za které si můžete pořídit nové oblečení, nebo částku pošlete na vybraný charitativní projekt.
Konkurenční About You spustil v Německu službu nazvanou Second Love. V Česku zatím chybí. Rovněž Zoot o prodeji použitého oblečení zatím neuvažuje. Zalando tak má v Česku konkurenci zatím jen ve službě Vinted, kterou v minulém roce navštívilo 3,5 milionu lidí.
Udržitelnost nemá žádnou obecnou definici. Může znamenat, že je oblečení vyrobeno z organické bavlny, při výrobě je použito méně energie, jsou vyloučeny některé nešetrné chemikálie nebo obsahuje recyklovaný materiál. Udržitelnost v módě zohledňuje i použití pesticidů, množství vody a barviv. Důležitá je i životnost, která souvisí s kvalitou a výslednou cenou oblečení.
Oděvní průmysl je považován za druhého největšího znečišťovatele. Každý rok se vyrobí až miliarda kusů oblečení. Na výrobu jednoho bavlněného trička se spotřebuje až 3 000 litrů vody a na jedny džíny asi 8 000 litrů vody. To vše má dopad na znečištění řek, nedostatek vody, odlesňování krajiny, produkci CO2 i na špatné podmínky pro zaměstnance.
Ptáte se jak? Třeba tím, že si místo několika levnějších kousků oblečení z takzvaných fast fashion řetězců pořídíte jeden dražší od prověřeného výrobce, který používá materiály méně zatěžující naši planetu a svým zaměstnancům poskytuje důstojné pracovní podmínky a adekvátní odměny.
Nekupujte nic, o čem víte, že to jen tak nosit nebudete. V opačném případě se nezdráhejte nenošené oblečení darovat nebo prodat na internetu. Poohlédněte se po malých výrobcích, kteří často vlastní jen menší e-shop. Dávejte přednost zboží z materiálů nejvhodnějších k recyklaci, jako je nylon, polyester, bavlna, vlna, Tencel a Monocel.