Ve Francii roste zájem o supermarkety, kde jsou zákazníci zároveň zaměstnanci bez nároku na výplatu

Sdílené nakupování je založeno na spoluprovozování supermarketu Canva

Představte si supermarket, kde jste nejen zákazníkem, ale i dobrovolníkem. Kombinaci nákupu a práce si oblíbili Francouzi. Družstevní supermarkety vznikly před pěti lety, alternativní nakupování přináší nejen etickou konzumaci, ale i čerstvé a lokální zboží na jednom místě. Odměnou může být zajímavá komunita a nízké ceny za BIO potraviny.

Přečtěte si také

Trendy pokrývky hlavy letošního roku: Čepice s bambulemi je OUT, bucket hat naopak IN

Měly by pozvednout místní produkci, což také dokonale umí. Lokální družstevní supermarkety si oblíbili ve Francii. Za práci tu seženete levné, ale kvalitní a čerstvé zboží z místní produkce. V obchůdcích jsou k sehnání čerstvé suroviny, mnohdy dokonce v BIO kvalitě a samozřejmě bez obalů. Na oplátku za možnost pravidelných nákupů se však každý člen musí stát spolupracovníkem supermarketu – a odvést práci bez nároku na výplatu odměny.

Jen tři hodiny práce

V supermarketech lze nakoupit nejen běžné čerstvé zboží – od ryb po ovoce a zeleninu, ale i drogerii. Výhodou těchto obchodů je především cena, všechno zboží je mnohem dostupnější než v běžných komerčních řetězcích. Abyste se mohli stát členem a nakupovat zde bez omezení, je však důležité přiložit ruku k dílu – a stát se součástí družstva.

Stačí tu odpracovat 3 hodiny měsíčně bez nároku na odměnu. Práce je různá – můžete se stát pokladními, pomoci s administrativou nebo vyskladňováním zboží. Místo výplaty tu můžete po práci a během celého měsíce nakoupit lokální zboží za příjemné ceny. Nakonec je koncept ekologický, ekonomický a udržitelný.

Koncept není nový, pochází z New Yorku

Ačkoli to mnohé překvapí, koncept alternativního nakupování v družstevním stylu není novinkou. Myšlenka pochází z New Yorku, kde takový obchod funguje od roku 1973. Právě jím se inspirovali dva američtí přátelé, kteří se rozhodli otevřít obdobný supermarket ve Francii.

Jejich obchod vznikl v roce 2016. Na prodejně o rozloze 1450 metrů čtverečních se podílí jen 9 stálých zaměstnanců a zhruba sedm tisíc zákazníků družstevního modelu spolupráce. Zatímco normální obchodní plocha vyžaduje zhruba 40 zaměstnanců, La Louve jich platí jen 9 – i to je důvod, proč tu nakoupíte až o 30 % levnější zboží.

Tip: Víte, že největší nákupní rádce Kupi.cz má ve své aplikaci také zahraniční letáky?

Výhody? Reklama není třeba, lidé se hlásí sami

Aktuálně hlásí supermarket nárůst zisku o 48 %. Většinu získaných financí pak tvůrci reinvestují do rozvoje supermarketu, přitom však nemusí utrácet za reklamní tiskoviny a katalogy. I bez nich se další lidé hlásí sami – týdně jde o 40 nových členů. Spoluzakladatel Tom Boothe potvrdil, že La Louve dosáhl v roce 2018 obratu 5,7 milionu eur.

Férové a transparentní podmínky mají úspěch

V praxi probíhá nákup pár dní předem většinou na internetu, následně si zákazníci vyzvedávají naplněné bedýnky. Členství vás vyjde na 25 eur ročně, nechat se dobrovolně zaměstnat nevyžaduje žádné zvláštní schopnosti. Setkávají se tu lidé z nejrůznějších komunit a věkových kategorií. Všichni nadšení zákazníci se řídí mottem: „Společně v dobrovolném, nápaditém a nadšeném kolektivu lze změnit situaci!“ Mohlo by se jednat o zajímavou alternativní možnost provozování supermarketů.