Slevové letáky s lákavými akčními nabídkami pobízí zákazníky den co den k nákupu. Kdo ale vlastní naše oblíbené obchodní řetězce, jako jsou Lidl, Kaufland, Albert, Penny, Billa nebo Tesco?
Někdo si dlouhé uličky a plné regály v supermarketech užívá, jiný dává přednost menším prodejnám. Není ale pochyb o tom, že v době pandemie si velké řetězce upevnily svou pozici na trhu. Pokud byste si však mysleli, že nákupem ve svém oblíbeném supermarketu podporujete některou z českých společností, budete zklamáni.
Jak vidíte v našem přehledu, 8 z 9 řetězců s potravinami má zahraničního vlastníka.
Český trh s potravinami je rozebrán nadnárodními řetězci, které investovaly několik miliard korun do svých sítí, aby zde mohly dlouhodobě působit. Dokonce i v době koronavirových opatření se největším obchodním řetězcům v Česku dařilo.
Žebříček TOP 30 obchodníků v České republice každoročně sestavuje časopis Zboží&Prodej ve spolupráci s institutem GfK. Z přehledu jde vidět, že se u nás nejvíce daří řetězci Lidl, který za období březen 2019 až únor 2020 vykázal tržbu 63,56 mld. Kč bez DPH. Kaufland, který se umístil na druhém místě, uvádí v účetní uzávěrce za stejné období 58,95 mld. Kč bez DPH.
Podle aktuálního žebříčku Top 50 českého obchodu časopisu Zboží a prodej byl v roce 2022 největším obchodním řetězcem
Ani jeden z výše uvedených ovšem nemá českého vlastníka. Pokud byste v žebříčku největších řetězců u nás hledali ty s českým majitelem, našli byste je až v druhé polovině výsledkové listiny.
Tip: Prohlédněte si online letáky všech obchodů na Kupi.cz.