Nenápadné praktice výrobců, která spočívá ve zmenšování objemu či gramáže zboží, ale v zachování, nebo dokonce navýšení ceny, se česky říká „smrskflace“. Kupi na tento trend u brambůrků, čokolád nebo nápojů upozorňovalo už v minulosti a v diskuzích to jen vřelo. Tady jsou nejzajímavější komentáře a tipy, na jaké zboží si dát pozor.
„Až se u nás některé zboží ještě zmenší, už ho ani neuvidíme v regálech,“ píše na Kupi hořce vtipný komentář uživatel Misak.
Jak jsme pro vás psali už dříve, smrskflace je překlad anglického termínu shrinkflation, což je spojení slov smrsknout se a inflace. Jde o označení jevu, kdy výrobce zmenší velikost nebo množství potraviny či jiného zboží, ale cena zůstane nezměněná, nebo se dokonce zvýší. Výrobci se tak snaží nenápadně bojovat s klasickou inflací a zdražováním, protože většina zákazníků si redukce množství nevšimne. Ale jsou mezi nimi i ti pozorní.
Typickým příkladem smrskflace je zmenšování čokolád. Například čokoláda na vaření Orion se přibližně do roku 2018 běžně prodávala ve velkém 200g balení, jehož cena byla cca 25 Kč. Pak ale začal výrobce najednou nabízet o trochu menší 180g balení, které stálo 30 Kč. Na konci roku 2024 už stála okolo 37 Kč. A podobný osud potkal i Studentskou pečeť značky Orion, která se nenápadně zmenšila z 280 g na 260 g.
„Milovali jsme tuhle čokoládu, ale přesně tahle gramáž, obsah a cena je to, co s námi dělají. Ať si to natlačí někam, za mě ani ve slevě. Skoro 140 za 170 gramů? Jsou blázni,“ nebere si servítky Zdeněk.
Typickým příkladem, který se hojně řešil v médiích i mezi zákazníky, jsou slané brambůrky. Například značka Bohemia Chips nabízela podle statistik Kupi ještě v loňském roce 70g balení, které se následně zmenšilo na 60 g při zachování ceny. Podobně se už dříve zmenšilo i velké balení z 230 na 200 g.
Zmenšení si zákazníci všimli také u čokoládových tyčinek. Třeba tyčinka Margot prošla v poslední době hned několika změnami velikosti. V roce 2012 bylo standardní balení 100 g, ale dnes je nejčastěji dostupné 80g balení a za vyšší cenu. Dříve stála 10,50 Kč, dnes je to asi 14 Kč. Podobné je to u Fidorek.
„Fidorka bude mít za pár měsíců velikost dětského piškotu,“ píše na Kupi vtipně Zikmund.
Smrskflaci zákazníci pozorují často také u těstovin, slazených limonád, lentilek, bonbónů nebo žvýkaček, ale také u „nepotravinového zboží“, jako jsou zubní pasty, krémy nebo mycí prostředky.
„Toho jsem si všimla už před 15 lety. Těstoviny kupodivu nezdražily, jen jich najednou bylo v balení o 50 gramů méně. Ale za stejnou cenu,“ uvedla v diskusi na Kupi Stanislava.
„Doporučuji v supermarketech zcela přestat sledovat ceny u zboží uvedené velkými čísly a soustředit se výhradně na drobná čísla zpravidla v pravém dolním rohu vyjadřující tzv. měrnou cenu. Jedině tak zjistíte, že po vás obchod požaduje například za kilogram nakrájených osolených bramborů klidně 500 korun i více,“ radí správně uživatel Tessig.
Příkladů smrskflace je opravdu hodně a stále přibývají nové a nové případy. Historie objemů a cen je přitom těžce dohledatelná, například Kupi sleduje ceny nejčastěji na základě letáků a akcí. Těžko se dokazuje například „naducání“ obalu s brambůrky – zákazníci často spekulují o množství vzduchu uvnitř apod.
„Vadí mi zmenšování bonbónů. Když jsem byla mladá, tak tyhle bonbóny JoJo byly stoprocentně větší. Dneska jsou malinké a ještě za cenu, že kupuju radši ty dole neznačkové,“ řekla Kupi zákaznice Radka v supermarketu.
„Jednu dobu zmizely dvoulitrové koly, co jsem kupoval, a byly jenom 1,75 za podobnou cenu. Ale myslím, že už to zase vrátili,“ řekl Kupi Janek. Coca-Coly o objemu 2 l se skutečně prodávají.
Máme pro vás naprostou pecku! Recept na rychlý a luxusní křupavý banán, po kterém se budete olizovat až za ušima a milovat jej budou i děti. Použít můžete Kinder čokoládu, Nutellu nebo jakoukoli jinou tabulkovou čokoládu, případně oříškový krém. Tak ať vám to křupe!
Zajímavých jevů si všimli také diskutující na sociální síti Reddit. Například tentýž nosní sprej Muconasal Plus koupil jeden z uživatelů v malé a druhý ve velké krabičce. Objem balení byl vždy 10 ml.
„Jde to více vidět v regálu a vypadá to, že si kupuješ více. Jde čistě o psychologii prodeje,“ myslí si Martin.
„Může jít jen o standardizaci rozměrů balení do jedné velikosti, protože to je jen generická krabička s natištěným logem a informacema podle přípravku,“ hájí farmaceutické firmy uživatel Omegoon.
Zákazníky zaujalo také mini balení Horalek od Sedity. Zatímco klasická sušenka má 50 g a stojí cca 17 Kč (338 Kč/kg), balení 3 mini sušenek po 27 g stojí asi 28 Kč (345 Kč/kg), je tedy méně výhodné.
Smrskflace v ČR ani EU není nezákonná a podle odborníků na marketing a obchod zde byla vždy. Pokud výrobce uvede na obalu gramáž a jasně definovanou cenu, nedopouští se ničeho nelegálního. Je tedy na zákaznících, aby pozorně sledovali cenovky a řídili se přepočítanou cenou za 1 kg nebo 1 l.
Nicméně například Francie se rozhodla vyjít zákazníkům vstříc. Francouzské supermarkety musí od 1. července označovat právě takové zboží, u kterého se zmenšil obsah balení, ale cena zůstala stejná nebo stoupla. Nařízení vydala francouzská vláda po bouřlivých reakcích veřejnosti na smrskflaci v posledních dvou letech.
„Informace má uvádět změnu ceny v závislosti na hmotnosti, aby spotřebitel znal její skutečný vývoj. Shrinkflace je podvod a my s ním skoncujeme. Chci obnovit důvěru spotřebitelů a k tomu patří transparentnost,“ uvedl francouzský ministr hospodářství a financí Bruno Le Maire. V České republice se podle informací Kupi podobný krok nechystá.
Zdroje: Kupi.cz, Reddit