Čárové kódy mohou do pár let zmizet z obchodů. Nahradí je jiná technologie

Žena skenuje krabici mléka v obchodě Drazen Zigic / Shutterstock.com

Čárový kód je už 50 let běžnou součástí většiny produktů, které si v obchodech kupujeme. Brzy by se to ale mohlo změnit – na obzoru je nová generace kódů, která má klasické čárové kódy během pár let nahradit. Co to bude znamenat pro zákazníky?

Přečtěte si také

Pyrotechnika: Přísnější pravidla mohou změnit silvestr, jak ho známe

Ačkoliv čárové kódy na výrobcích všichni moc dobře známe, nám jakožto zákazníkům téměř k ničemu nejsou. V některých obchodech si díky nim můžeme ověřit cenu zboží ještě před nákupem, jinak ale slouží zejména pro výrobce a obchodníky. To by se ale mělo změnit.

Nové kódy budou zajímavější i pro spotřebitele

Už nyní se na některých výrobcích kromě čárových kódů objevují i nové, respektive nová generace dvojrozměrných kódů: GS1 QR kód a datová matice. Novou funkci přiblížil pro Retail Detail generální ředitel standardizační organizace GS1 Jan Somers. „Hlavní přidanou hodnotou je zapojení spotřebitelů. Nejenže se kód jednoduše naskenuje u pokladny, ale spotřebitelé jej mohou také sami naskenovat pomocí svých chytrých telefonů – není potřeba žádná speciální aplikace – a získat tak přístup k pokladu informací o výrobku, alergenech, digitálním pasu výrobku, kuponech, údajích o balení a podobně.“

Mladý pár nakupuje Prostock-studio / Shutterstock.com

Některé výrobky už nové kódy mají, ale stále je čas

Pokud alespoň někdy využíváte QR kódy, pak nejspíš moc dobře víte, o čem je řeč. Podobné kódy se už nyní objevují na některých výrobcích a je možné z nich vyčíst spoustu informací. K tomu skutečně není třeba žádná aplikace, stačí na kód jen namířit svým fotoaparátem v chytrém mobilním telefonu a kliknout na odkaz, který se objeví. Tímto způsobem si můžete přečíst vše, co vám chce výrobce sdělit. Může se jednat o složení výrobků, ale třeba i o aktuálně probíhající akce, soutěže a podobně. Klasické čárové kódy by pak měly z výrobků zcela vymizet v roce 2027.

Užitečné spojení čárového kódu a internetu

Nové kódy by měly být ve zkratce spojením čárového kódu a internetu. Poskytnou důležité informace nejen výrobcům a zákazníkům, ale také mohou sloužit pro sledování informací jednotlivých států (to využijí například celníci), anebo třeba potenciálních obchodních partnerů – kódy budou totiž zahrnovat informace nejen o výrobku, ale i o samotných majitelích značek.

Zdroj: Retail Detail, Kupi.cz