Velkovýroba závislosti: Jak triky tabákových firem pronikly do potravinářství

Žena odmítá burger, cigaretu a lahev alkoholu Slava Dumchev / Shutterstock.com

Všichni víme, že nezdravé jídlo škodí. Ale proč je tak těžké mu odolat? Vědci z Univerzity v Kansasu odhalili znepokojivou souvislost mezi tabákovým průmyslem a potravinami, které konzumujeme. Zjistili, že tabákové společnosti, jež v minulosti vlastnily potravinářské řetězce, účelově zaplavovaly trh potravinami s vysokým obsahem soli, tuku a cukru v takových kombinacích, které v nás vyvolávají závislost.

Přečtěte si také

Pokladní o zákaznících: Jsou nevychovaní, arogantní a myslí si, že jim patří svět

Tajemství „hyperchutných“ potravin

Odborníci jako „hyperchutné“ potraviny (HPF) nazývají lákavě chutnající produkty obsahující nezdravé tuky, jednoduché sacharidy a sůl ve velkém množství, které v mozku spouští mechanismus odměny, tzv. „hyperchuť“.

„Tyto potraviny manipulují s naším mozkem tak, že nevnímá signály o sytosti. Jíme dál a dál, aniž bychom si uvědomovali, že už máme dost. To má samozřejmě negativní dopad na naše zdraví,“ varují odborníci z Kansaské univerzity.

Doktorka Tera Fazzinová z Univerzity v Kansasu ve své studii vysvětluje: „Hyperchutným potravinám se dá jen těžko odolat. Za to může unikátní kombinace živin, která navozuje až orgasmický' zážitek z jídla.“

Dědictví tabákových gigantů

Fazzinová ve své studii „US tobacco companies selectively disseminated hyper-palatable foods into the US food system: Empirical evidence and current implicationsporovnávala potraviny prodávané společnostmi vlastněnými tabákovými koncerny s produkty firem bez této vazby.

Výsledek? Potraviny od tabákových gigantů vykazovaly o 29 % vyšší pravděpodobnost, že budou spadat do kategorie „tučné a slané HPF“, a o 80 % vyšší pravděpodobnost, že půjde o „slané HPF obsahující sacharidy“.

Ačkoliv se tabákové společnosti v polovině roku 2000 zbavily svých potravinářských aktivit, jejich „hyperchutné“ dědictví přetrvává. Více než 57 % potravin na trhu má stále vysoký obsah tuku a soli a 17 % vysoký obsah cukru a soli, bez ohledu na to, kdo je v současnosti vyrábí.

Holčička drží v ruce hranolky a usmívá se SFROLOV / Shutterstock.com

Nebezpečný marketingový koktejl

Děti jsou obzvláště zranitelnou skupinou. Marketing nezdravých potravin na ně cílí ze všech stran – z televize, billboardů, internetu i přímo v obchodech.

„Reklamní kampaně na nezdravé potraviny podporují u dětí špatné stravovací návyky, které si pravděpodobně ponesou i do dospělosti,“ varuje dietoložka Joanna Blythmanová, autorka knihy „Bad Food Britain: How A Nation Ruined Its Appetite“.

Boj za zdravější budoucnost

Je nezbytné si uvědomit, že „hyperchutné“ potraviny jsou navrženy tak, abychom jich snědli co nejvíce, i když to vlastně nechceme.

„Není to jen o slabé vůli,“ zdůrazňuje Fazzinová. „Jde o kombinace látek, které matou náš mozek a brání mu vyslat signál sytosti, i když už jsme snědli tři burgery nebo pět sladkých tyčinek.“

Je na čase prohlédnout marketingové triky a uvědomit si, jaký dopad má volba jídla na naše zdraví.

Zdroj: Kupi, Bad Food Britain: How A Nation Ruined Its Appetite, Neurosciencenews, NCBI