Už i vy kupujete second-life zboží? Češi si zvykli na bazar IKEA či Decathlonu, letí Zalando a Vinted

Mladá žena v bílé košili si prohlíží oblečení v obchodě NDAB Creativity / Shutterstock.com

Důvodem je vůle šetřit přírodu, ale i ekonomická situace zákazníků. Prémiové zboží z druhé ruky vyhledávají podle průzkumu CBRE především mladí Češi a Češky, kteří naskočili na trend fungující už nějakou dobu v zahraničí. K nejoblíbenějším „autorizovaným bazarům“ patří ty od IKEA, Decathlonu, Alza.cz či Zalanda. Samostatnou kapitolou je pak platforma Vinted.

Přečtěte si také

Nejhorší zlozvyky zákazníků: Jí nezaplacené zboží a stříkají si deodoranty. Supermarkety to radši přehlíží

Realitně poradenská společnost CBRE realizovala průzkum na 1700 zákaznících obchodních center napříč celou Českou republikou. Z výzkumu mj. vyplynulo, že second-life produkty lákají hlavně lidi ve věku 18–25 let a celkem 86 % všech respondentů projevilo zájem o oblečení z druhé ruky.

Co jsou second-life produkty?

Není bazar jako bazar. Second-life zboží (druhý život) je sice levné zboží z druhé ruky, ale pokud jej zákazník koupí na oficiálních stránkách prodejce nebo v jeho kamenné prodejně, má záruku jakési prémiovosti.

„Celkem 88 % všech respondentů se snaží méně plýtvat, 49 % nakupuje více od lokálních producentů, 46 % začalo u některého sortimentu nakupovat produkty z druhé ruky, 42 % volí u některého sortimentu nákup ekologicky šetrných produktů, i když jsou dražší,“ komentuje výsledky Aleš Nečas z CBRE. „Dále 40 % nakupuje více od značek s odpovědným přístupem, 27 % přestalo nakupovat nějakou značku či využívat službu z důvodu jejich postoje vůči ekologickým a společenským tématům a 25 % dotázaných si půjčilo nějaký produkt namísto koupě,“ dodává.

Ať už jsou to prodejci nábytku, oblečení, sportovních potřeb nebo elektroniky, na second-life zboží prodejci většinou také poskytují záruku a garantují, že je funkčně v pořádku. S drobnými oděrkami, známkami používání nebo neoriginálním obalem se počítá. Zboží z druhé ruky prodejci často nabízejí mezi novým zbožím, pouze se u něj nachází informační cedulka, na e-shopech pak štítek. Také tím se koncept „second-life“ liší od klasických bazarů.

Graf zobrazující která věková skupina nejčastěji nakupuje použité zboží CBRE

V ČR jsou průkopníky IKEA, Decathlon či Alza.cz

Důležitým faktorem je to, že obchodník zboží odkoupí od prvního majitele, zkontroluje ho nebo opraví a až pak jej dá opět do prodeje. Smyslem celého konceptu je omezit plýtvání, zvýšit dostupnost některých produktů a s ohledem na životní prostředí také zabránit hromadění odpadu.

V České republice patří mezi zavedené second-life prodejce lídři ve svých oborech. IKEA, prodejce nábytku a vybavení do domácnosti, odkupuje od zákazníků svůj použitý nábytek a nabízí ho pod názvem „Druhý život nábytku“ opět k prodeji na webu i v kamenných prodejnách. Záruka je standardní – 2 roky.

„Každý rok se vyhodí milióny kusů staršího, ale stále použitelného nábytku. Ne, že by nemohl už sloužit. Jen cesta od prvního majitele k druhému bývá náročná. Proto chceme pomoct. Nábytku, aby našel nový domov. Lidem, aby našli svůj kousek s příběhem. Planetě, aby nemusela snášet tolik odpadu,“ uvádí IKEA na svém webu.

Velmi podobnou službu nabízí prodejce sportovních potřeb Decathlon. Zboží nese označení „second-life“ a francouzský prodejce koncept prezentuje jako „druhou šanci produktům s kosmetickou vadou za sníženou cenu“. Záruční doba je opět plné 2 roky a ještě registrovaný zákazník dostane 365 dní na vrácení zboží, jako kdyby si kupoval nové. Autorizovaný bazar provozuje také Alza.cz a další prodejci elektroniky, jako jsou Mall.cz nebo CZC, respektive celá skupina Allegro.

Modrý banner s textem z webu Decathlon Decathlon

Zalando a Vinted – oblečení z druhé ruky je trendy

Z průzkumu CBRE také vyplývá, že Češi mají zájem o second-life knihy, hračky, nábytek i elektroniku, ale úplně nejvíc je táhne bazarové nakupování oblečení. Tuto kategorii uvedlo hned 86 % všech dotázaných, nejčastěji mladí Češi a Češky ve věku 18–34 let.

Co se týče e-shopů, zřejmě nejdál je ve své nabídce zboží z druhé ruky populární Zalando. Použité oblečení prodává pod konceptem „pre-owned“ a na webu najdete takto označené zboží v kategoriích pro muže, ženy i děti.

„Zájem o módu z druhé ruky je velký a stále roste, zejména u představitelů generace Y. Zákazníci zároveň postrádají jednoduchou a spolehlivou službu, která by jim zprostředkovala bezproblémový prodej věcí, které už nenosí, a naopak zajistila příjemné on-line nakupování kousků, které chce poslat dál někdo jiný,“ uvedl Torben Hansen, viceprezident Zalanda.

V segmentu second-life oblečení prudce roste popularita služby Vinted, což sice není autorizovaný prodejce zboží z druhé ruky, ale moderní bazar, chránící své zákazníky. Zájemce si přes Vinted vyhlédne například mikinu, komunikuje přes rozhraní Vinted s prodávajícím člověkem a pak zaplatí dohodnutou částku. Vinted vše monitoruje a peníze uvolní prodejci až po úspěšném doručení zásilky, kterou příjemce označí jako v pořádku. Přes Vinted lze prodávat cokoliv, nejen oblečení.

Nakupujete i vy second-life zboží? Napište nám do diskuze kde nakupujete a jakou s tím máte zkušenost. Děkujeme!

Zdroje: Kupi, Feedit.cz, Mediaguru, weby uvedených prodejců