První vlna koronaviru výrazně omezila výrobu oblečení, v obchodech chybí podzimní a zimní kolekce

První vlna koronaviru výrazně omezila výrobu oblečení, v obchodech chybí podzimní a zimní kolekce Canva

Koronavirová krize silně zasáhla mnoho odvětví. Mezi nejpostiženější patří textilní a oděvní průmysl, který se nyní podle mnohých doslova otřásá v základech. Protože se během první vlny koronaviru pozastavila v mnohých továrnách výroba oblečení, v obchodech nyní chybí podzimní a zimní kolekce. Přesto se však najde řada značek, které dokázaly situace využít.

Přečtěte si také

Hebe otevře v ČR další prodejny, Rossmann boduje Avonem a dm šlape do sociálních sítí

Klíčem k úspěchu se pro mnohé firmy stal přesun k online prodeji. Lidé během karantény trávili na internetu více času a na nakupování měli větší klid – mnozí navíc u tohoto způsobu zůstali i po znovuotevření obchodů. 

Především velké módní značky nicméně tímto trendem trpí, dominantou jejich výdělků totiž byly vždy právě tržby z kamenných prodejen.

Textilní průmysl v ohrožení?

Pandemie covid-19 přinutila mnohé velké módní značky zavírat své obchody a propouštět zaměstnance. Krize momentálně ohrožuje zhruba osm procent pracovních míst v evropském textilním a oděvním průmyslu.

Agentura DPA upozornila na studii úvěrové pojišťovny Euler Hermes, podle které by mohlo do konce roku 2020 zaniknout v Evropě zhruba 13 000 společností z tohoto odvětví. Zároveň má letošní obrat oděvního průmyslu klesnout o cca 19 procent.

Mnoho lidí si online nakupování oblečení natolik oblíbilo, že v něm pokračují i nadále, přestože jsou kamenné obchody již otevřené Canva

Omezení dovozu oblečení z Číny

Komplikace se u mnohých prodejců projevily až nyní. Během první vlny koronaviru se výrazně omezila výroba oblečení zejména v Číně, a jelikož se v módě vyrábí už půl roku dopředu, prodejcům chybí podzimní a zimní kolekce. Někteří z nich proto omezili svůj sortiment, jiní na dodávku zboží čekají. Pro firmy by však tato situace mohla být impulsem pro přesun výroby na domácí půdu.

Podle specialisty z Euler Hermes Aurélien Duthoit by mohla být krize příležitostí pro evropský textilní a oděvní průmysl, jestliže by se mu podařilo odvrátit se od tzv. „rychlé módy“. „Méně dovozu oblečení a jeho nahrazení lokální výrobou by evropskému textilnímu průmyslu přineslo znatelně vyšší dynamiku,“ uvedl Duthoit pro ČTK.

Nedostatek módy? Pomohou i supermarkety

Českým módním značkám se i v době krize daří

Pandemie ale nemá na textilní a oděvní průmysl pouze negativní vliv. Zatímco jiné módní značky zavírají kamenné obchody a propouští zaměstnance, online prodejům a také menším českým značkám, které mají své věrné zákazníky, krize svědčí.

Na začátku pandemie se řada českých firem zaměřila na online prodej – a to se jim časem také velmi vyplatilo. Jednou z nich je třeba značka Bohempia, která se zaměřuje na boty, oděvy a další výrobky z technického konopí.

Její majitel Tomáš Rohal pro portál Mediaguru řekl: „Zavřeli jsme kamenný obchod, omezili všechny investice, které nebyly nezbytně nutné, a přesunuli všechno soustředění na prodej online. Už po prvních týdnech se ale ukázalo, že se k nám zákazníci vracejí i v době krize a do měsíce jsme byli na lepších číslech než na jaře minulý rok.“

Mnohým českým oděvním firmám se díky pandemii daří lépe než doposud Canva

Češi se naučili nakupovat online

Pokud si lidé chtěli v době karantény koupit něco na sebe, neměli jinou možnost než využít nákupy online. Mnoho z nich si tento způsob velmi oblíbilo, a i po otevření kamenných prodejen nadále v online nakupování pokračuje.

Značky prodávající výhradně přes e-shop tak během krize zaznamenávaly vyšší tržby než obvykle. Kromě toho jim přibyli také nový zákazníci, a tak se zdá, že některé firmy si kvůli krizi přilepšily. Příkladem může být česká internetová prodejna oblečení a doplňků Zoot, které se přes léto zvýšil počet zákazníků o 18 procent.

Ředitel tohoto obchodu Milan Polák zlepšení internetového prodeje potvrdil. „Mnoho zákazníků, kteří nebyli zvyklí nakupovat online, k tomu byli v době nouzového stavu donuceni. Velká část z nich zjistila, že je to opravdu jednoduché a pohodlné, a ten návyk si drží,” uvedl pro deník Právo.