Nejvyhledávanější položka v oddělení ovoce a zeleniny? Jsou to rajčata. Tvoří až třetinu této nabídky, proto jsou na očích. Obchodníci totiž dobře vědí, jak atraktivní tato surovina pro zákazníky je – a tak lákají na zajímavé akce a nebojí se červené plody vystavit na odiv.
Patří mezi nejoblíbenější zeleninu, ačkoli se vlastně jedná o ovoce. Na jednoho obyvatele Česka v roce 2018 připadlo podle statistického úřadu 12 kilogramů zkonzumovaných rajčat. Více Češi nakoupili už jen brambory, ty ale statistika nepočítá – řadí je totiž do škrobnaté zeleniny, tedy do zcela jiné kategorie.
Jsou zdravá, pro zákazníky atraktivní a vypadají dobře na talíři – na nákupních seznamech jsou zkrátka pravidelně. Podle výzkumu Kupi pro Seznam Zprávy rajčata konzumuje neuvěřitelných 98 lidí ze 100.
Kupte se slevou Rajčata oválná.
Většina obyvatel je kupuje v kamenných obchodech a na tržištích, jedna čtvrtina domácností si ovšem rajská jablka pěstuje na zahrádkách a balkonech, případně má zásobu od sousedů, přátel a příbuzných. Lidé peníze za rajčata vydávají poměrně často. Výzkum ukázal, že přes polovinu kupujících, kteří je pravidelně konzumují, za ně utrácí minimálně jednou týdně.
Zajímavé je, že rajčata lidé nakupují takřka celoročně, bez většího ohledu na ceny. Přestože se akce mění, ceny se různí a nabídka taktéž, lidé si tuto pochoutku málokdy odpustí – a to i v zimě, kdy cena jednoho kilogramu přesáhne i 50 korun.
Akční nabídku proto využívá až 85 % dotazovaných. Zbylá část je však přesvědčena, že akce jdou ruku v ruce se sníženou kvalitou, proto rajčata ve slevě nenakupuje. V obchodech to dobře vědí, akční nabídka různých druhů je tedy už pravidlem. Oblíbené jsou především akce na ta keříková a cherry.
Kupte se slevou Rajčata cherry.
O atraktivitě rajčat obchodníci dobře vědí, a proto neváhají a vystavují je tak, aby vítala zákazníky mnohdy již u vstupu. Rajčata navíc zabírají velkou část prodejní nabídky v oddělení ovoce a zeleniny. Například Kaufland vystavuje v průběhu roku až 20 různých druhů, Tesco 14, Lidl 11, řetězce Albert 10 a Penny 7.
Nejčastějšími odrůdami jsou třeba Roma, Xandor, Bolzano, Sweetelle, Zebrino či Nelinka. Více variant je žádáno z prostých důvodů – Češi propadli menším odrůdám, které často nabízí výraznější chuť. Důležitá je pro část respondentů také země původu – zhruba 41,5 procent tázaných upřednostňuje české plody.
Rajčata nejčastěji lidé konzumují přímo. Dalším typem úprav ovšem bývají saláty, případně i tepelné zpracování. Zajímavé je, že právě v případě této suroviny tepelná úprava nevadí – výživová hodnota totiž i přes ni zůstává zachována.
A proč je jíst? Obsahují hromadu antioxidantů, vitamínů, minerálních látek a vlákniny. Ať už na ně tedy dostanete chuť v jakékoliv podobě, neváhejte a utíkejte si je připravit. Vaše zdraví i chuťové pohárky vám budou vděčné!