Přemýšleli jste někdy nad tím, jak to výrobci dělají, že jídlo v reklamách vypadá vždy tak zdravě, čerstvě, šťavnatě a lákavě? A přitom realita je po rozbalení výrobků úplně jiná! Používají totiž speciální triky i obyčejné předměty, které ale rozhodně nemají s jídlem nic společného.
Mnohé fotografie se podaří perfektně vyfotit až na několikátý pokus. Při točení videa zase musí jídlo vypadat stejně i po dobu několika desítek minut a pod nejrůznějšími osvětlujícími reflektory bývá poměrně teplo.
Jak si asi dokážete představit, pracovat v takových podmínkách se surovinami, které se rozpouštějí, není vůbec snadné. A tak si musí lidé tvořící reklamní snímky vypomoci.
Kamera i fotoaparát navíc přirozeně odhalují, hlavně při blízkých záběrech, všechny nedokonalosti surovin, což jako potenciální spotřebitelé vidět nechceme (nebo si to alespoň v reklamním průmyslu myslí). A proto se vše musí dobarvit, zafixovat, nadýchat, naleštit, a hlavně dobře naaranžovat. Jak? Podívejte se sami.
Aby se jednotlivé kusy ovoce a zeleniny krásně leskly, přestříkávají se lakem na vlasy nebo deodorantem. Na nejrůznější hotové pokrmy i samostatné potraviny se často také používá glycerin nebo glukózový sirup. Jídlo je potom déle fixované, drží tvar, leskne se a vypadá čerstvě.
Kupte se slevou Lak na vlasy Taft Schwarzkopf.
Ani s pěnou a nadýchanými krémy to nemají při focení a natáčení jednoduché. Proto je nahrazují více stabilními materiály. Za bohatou a perfektně držící pivní pěnou většinou stojí mýdlové bubliny. A za nadýchanou šlehačkou na dortech a zákuscích zase pěna na holení.
Při reklamním focení hamburgerů, zákusků a jiných vrstvených potravin si fotografové rádi vypomáhají lepenkou, kterou nastavují jednotlivé vrstvy, aby výsledný produkt vypadal větší a nadýchanější a dané suroviny náležitě vynikly. Často se navíc za takovými pokrmy na fotkách ukrývá důmyslná soustava špejlí, izolepy, lepidla a dalších pomocníků, kteří vše udržují ve stabilní poloze.
U polévek je zase potřeba udržet všechny ingredience viditelně nahoře. Aby se při focení zelenina, kousky masa nebo knedlíčky nepotopily, bývá v misce s polévkou ukryta další vrstva (malý talířek, menší miska apod.), která vše „vyzdvihuje“ na povrch.
V reklamách se většinou využívá téměř syrového masa, které vypadá šťavnatější a větší. V uvařeném či upečeném stavu totiž ztrácí na objemu a mění svůj tvar. Tím pádem je ale potřeba ho náležitě dobarvit do „hotové podoby“. K tomuto účelu se často využívá hnědého krému na boty či jiného barviva.
Dobarvit se dá vše – proužky od grilu na burgerech i křupavá kůžička na kuřeti. A obdobně se na fotkách dobarvuje i pečivo, například bulky u již zmíněných hamburgerů
Kupte se slevou Hovězí mleté maso K-Mistři od Fochu z Modletic.
Lahodně vypadající zmrzlina z reklam by se hodila spíše ke kusu masa. Bývá totiž velmi často nahrazena bramborovou kaší nebo směsí kukuřičného škrobu a sádla, které mají stejnou konzistenci, a hlavně se rychle neroztečou. A dokonalé ledové kostky? Ty jsou většinou plastové nebo skleněné.
Opačným problémem jsou horké pokrmy. Vzhledem k tomu, že na přirozený kouř se při focení spoléhat nedá (zvláště, když jsou tato jídla většinou syrová a udělaná jen na oko), musí se horký dým vyrobit. Až příště uvidíte na reklamní fotografii právě vytažené kuře z trouby, pečené brambory nebo šálek kávy, vězte, že se za nimi ukrývá vonná tyčinka, nahřátý kousek vlhké vaty, která vydrží doutnat dlouhou dobu, nebo suchý led.
Kupte se slevou Brambory konzumní rané.
Misky s cereáliemi bývají často na fotkách místo mléka naplněné bílým lepidlem nebo směsí lepidla a nějakého hutného bílého krému, například tělového mléka, opalovacího krému apod. Díky husté konzistenci se cereálie nepotopí a nerozmočí. Fotografové pak mají dostatek času je zachytit na snímcích.