Většina velkých čerpacích stanic nabízí dva druhy benzínu i nafty. Jedno palivo je standardní a levnější, druhé se chlubí prémiovějším složením a zaplatíte za něj o 1 až 4 Kč na litr více. V čem je vlastně rozdíl a vyplatí se do svého čtyřkolového miláčka lít dražší drink? Čerpací stanice hlásí, že zájem je.
Klasická a prémiová paliva se liší složením (a cenou). Prémiová paliva mají vyšší obsah aditiv, která zlepšují účinnost motorů a měla by prodlužovat také jejich životnost. Vliv na motor vozu sice není až tak „zázračný“, jak tvrdí marketingové akce čerpaček, ale jejich smysl dokládají také studie a zkušenosti automechaniků.
„Dlouhodobé používání odstraňuje staré usazeniny z ventilů a vstřikovačů, čímž se snižují náklady na údržbu. Pravidelné používání udržuje celý palivový systém, od palivové nádrže přes vstřikovače až po spalovací komoru, v čistotě,“ říká pro Kupi.cz Mikuláš Duda, Corporate Communication Manager MOL ČR.
„Takto upravená paliva mají vysoce pozitivní vliv na chod motoru, který se promítá do jeho zvýšené životnosti. Čisté spalování zároveň přispívá i ke snížení emisí škodlivých látek,“ doplňuje pro Kupi.cz Lada Gadas, Senior Communication Specialist Orlen.
Zatímco standardní benzín má oktanové číslo 95, jeho dražší bráška má na stojanu uvedeno 98 a více. Čím vyšší oktanové číslo, tím lepší odolnost paliva před nekontrolovatelným spalováním. Co se týče aditiv, ta obsahuje i základní benzín, ale ne v takovém množství. Prémiový benzín díky vyššímu podílu aditiv lépe čistí palivovou soustavu, zlepšuje výkon motoru, snižuje spotřebu a potlačuje nežádoucí vlastnosti biosložek v palivu.
U nafty se uvádí takzvané cetanové číslo a to se u běžné směsi pohybuje okolo 50 až 55, u dražších naftových paliv v rozmezí 58 až 65. Čím vyšší číslo, tím lépe (rychleji) se nafta vznítí. Palivo tím lépe hoří a motor má vyšší výkon. Aditiva v naftě se především snaží o čištění uhlíkových usazenin a potlačují jejich tvorbu, ale brání také jejímu zamrzání v zimě.
Motoristé v České republice, kteří do svých vozů tankují prémiová paliva, budou znát směsi uvedené níže. Jejich cena je zpravidla o 1 až 4 koruny za litr vyšší než u standardních paliv. V případě nádrže o objemu 50 litrů dělá rozdíl až 200 Kč.
„Od zavedení prémiových paliv Verva v roce 2006 zaznamenáváme stále rostoucí zájem, zejména u majitelů vozů vyšších středních až luxusních tříd, sportovních vozidel, historických vozidel a motocyklů. Nutno zmínit, že poptávka po prémiových palivech je citlivá na cenu – když ceny pohonných hmot klesnou, zákazníci více tankují prémiová paliva, a naopak,“ vysvětluje Gadas z Orlenu.
„Pro fanoušky motorismu od poloviny dubna až do konce letní sezóny nabídneme na vybraných stanicích závodní palivo EVO Racing 102 plus,“ prozrazuje přes Kupi.cz Duda z MOL ČR.
Od 1. ledna 2024 se na českých čerpacích stanicích objevil benzín BA95 s označením E10, zatímco dříve byl na jeho místě benzín E5. Nový benzín obsahuje předepsaný vyšší podíl 10 % biolihu a v průběhu roku 2024 motoristé hojně řešili, jestli je toto palivo pro jejich čtyřkolové miláčky vhodné.
Biolíh totiž váže vzdušnou vlhkost, takže paliva s jeho obsahem jsou náchylnější k biodegradaci. Naopak paliva bez biolihu lze déle skladovat. Motoristé se obávali také negativního vlivu benzínu na pryžové části a celkově na chod motoru. V souvislosti s touto změnou potvrdily všechny velké sítě čerpacích stanic zvýšený zájem o prémiový benzín, který obsahuje méně bioetanolu.
„Za prémiové jsou označovány benzíny s oktanovým číslem 98 a vyšším, které neobsahují standardně přidávaný biolíh, ale jsou založeny na bázi ETBE (ethyl terc-butylether). Ten na rozdíl od biolihu nezvyšuje vnímavost benzínu k vodě,“ vysvětluje Gadas z Orlenu.
„V roce 2024 naše společnost zaznamenala zvýšený zájem zákazníků o prémiová paliva, tedy o benzín EVO 100 Plus a naftu EVO DIESEL Plus. Jedním z důvodů bylo zavedení základního paliva EVO 95 (benzin 95) s podílem biosložky do 10 % s označením E10. Tento trend pokračuje i v roce 2025,“ potvrzuje Duda z MOL ČR.
Aditiva se do paliv přidávají prakticky od prvopočátku motorismu. Potlačují negativní vlastnosti biosložek, čistí palivovou soustavu, zabraňují jejímu mechanickému poškození, snižují spotřebu a celkově zlepšují výkon motoru.
Ovšem kolik aditiv a jakých, to nemá zákazník šanci odhalit. Recepturu si čerpačky chrání a o přesném složení mají přehled snad jen kontrolní orgány. Běžné palivo má asi 0,3 ml aditiv na 1 litr, prémiové palivo asi 3 ml na 1 litr. Nechce se vám kupovat dražší palivo? Aditiva si do toho základního můžete přimíchat sami, ale chce to mít poměrně podrobné znalosti. Nesprávným namícháním palivového koktejlu byste svůj motor, potažmo vůz, mohli poškodit.
Pokud se rozhodnete, že do toho jdete, aditiva si můžete koupit na čerpací stanici, v autoservisu nebo na internetu. Aditiva se někdy dělí na letní a zimní.
Pro většinu běžných motoristů je ale příjemnější připlatit si u čerpací stanice za prémiovější palivo než řešit aditiva svépomocí. A kdy se prémiová paliva tankují nejčastěji? „Vyšší zájem o prémiový benzín panuje hlavně v průběhu jara a léta. (...) Prémiovou naftu zákazníci tankují převážně v zimě kvůli posíleným nízkoteplotním vlastnostem,“ uzavírá pro Kupi.cz toto téma Gadas ze společnosti Orlen.
Každý motorista by se měl řídit pokyny v manuálu ke svému vozu. V něm je vždy uvedeno, jakou směs daný motor vyžaduje, případně jaká aditiva je vhodné zařadit.
Napište nám do diskuze, jestli tankujete prémiový benzín nebo naftu, nebo jestli si vystačíte se základními palivy. Přidáváte si aditiva sami?
Zdroj: Kupi.cz