Jen 6 % Čechů by si aktuálně koupilo elektromobil. Kolik teď aktuálně stojí elektro Tesla, Škoda nebo Hyundai?

Elektromobil Shutterstock AI / Shutterstock.com

Lednový průzkum společnosti STEM/MARK ukázal, že elektromobily to v České republice navzdory marketingovým snahám prodejců aut nemají snadné. Pouze 6 % lidí by si nyní koupilo elektromobil jako hlavní auto, zatímco 75 % by stále volilo benzín nebo naftu. Co dalšího odhalil průzkum? A kolik stojí elektroauta od Tesly, Škody nebo Hyundai?

Přečtěte si také

Pozor na to, které potraviny balíte do alobalu. Některé mohou absorbovat škodlivý hliník

„Elektromobilem jsem jel, konkrétně Teslou, a líbil se mi asi jako každému odpich a možnosti autopilota. Ale jako hlavní auto bych to nechtěl. Nemám možnost nabíjení doma, a i když vím, že na cestách už jsou nabíječky, stejně bych se prostě bál. Spalovák a benzínka je pro mě zatím lepší volba. Spalovací auta mám prostě radši,“ říká Kupi.cz třicetiletý Michal z Klecan u Prahy.

„Před dvěma lety jsme s manželem prodali auto na benzín a pořídili jsme si plug-in hybrid. Máme garáž, takže nabíjíme doma, a na cestu po městě to opravdu stačí. Ale není to klasický elektromobil, takže s tím zkušenosti nemám. Na delších cestách se to vybije a jedeme na benzín,“ říká pro Kupi.cz maminka Veronika z Kutné Hory.

Napište nám do diskuze, jaký máte vy vztah k elektromobilům. Měli jste možnost v něm jet nebo ho řídit? A co říkáte na hybridy?

80 % Čechů nikdy nejelo elektromobilem

Plánem Evropské unie je v horizontu 10 let postupný přechod na elektromobily. Nicméně úplné ukončení prodeje a provozu spalovacích aut je předmětem ožehavých diskuzí, které ještě chvíli potrvají a leccos se tak může změnit.

Faktem ale je, že podle lednového průzkumu výzkumné agentury STEM/MARK, má v České republice s jízdou v elektroautě zkušenosti pouze 20 % lidí – z toho jako řidič pouze 7 % lidí a 19 % jako spolujezdec. Celých 80 % dotazovaných uvedlo, že elektroauto nejen nikdy neřídili, ale ani v něm nejeli jako pasažéři.

„Zkušenost s elektroauty mají častěji muži, lidé do 30 let, lidé z Prahy a velkoměst, lidé s vyšším příjmem a lidé, kteří by aktuálně volili SPOLU, Piráty nebo Motoristy,“ uvádí STEM/MARK.

„Věřím, že pro někoho to smysl má. Ale ne každý má peníze právě na Teslu nebo třeba Enyaq, který ujede stovky kilometrů. Tam se ten dojezd tolik řešit nemusí,“ připomíná pro Kupi.cz respondent Michal.

Řada řidičů má k elektromobilitě pozitivní vztah, ale ještě neměla příležitost vyzkoušet si, co všechno nová technologie obnáší. V jejich okolí nikdo elektromobil nevlastní, takže informace o provozu, nabíjení, běžné údržbě a servisu nemají z první ruky.

Průzkum STEM/MARK

E-auto by si koupilo jen 6 % Čechů

Z výzkumu také vyplynulo, že kdyby si lidé měli teď koupit hlavní auto do soukromého vlastnictví, byli by konzervativní. Celkem 75 % by vsadila na jistotu a pořídila si vůz s benzínovým nebo naftovým motorem. Dalších 15 % motoristů by zvolilo pohon na plyn, o němž se v poslední době moc nemluví, ale stále má své příznivce. Pouze 6 % dotazovaných by našlo odvahu jít do elektromobilu.

„Lehce častější je tato preference u mladých řidičů do 30 let, řidičů s VŠ vzděláním (a potažmo vyšším příjmem) a řidičů, kteří mají nějakou zkušenost s jízdou v elektroautě,“ uvádí STEM/MARK.

Zajímavé je, že zhruba podobné množství lidí – 5 % – by se vydalo na půl cesty a koupilo by si plug-in hybrid, tedy vůz s kombinovaným spalovacím a elektrickým pohonem (viz níže).

„Právě proto chtěl manžel zkusit nejdřív plug-in hybrid. Ve městě jezdíme prakticky jako s elektroautem. (...) Ano, v budoucnu bych si dokázala představit i normální elektromobil jako rodinné auto, až budou dojezdy delší a ceny nižší,“ říká pro Kupi.cz Veronika.

Jedním ze zásadních problémů není jenom obava z dojezdu a nákladů na servis baterie apod., ale právě také finance. Hned 82 % lidi uvedlo, že elektroauto je pro ně finančně nedostupné. Za dostupná je považují častěji lidé ve věku 31 až 49 letí a lidé, kteří jízdu v nich vyzkoušeli. Podle většiny lidí (68 %) se elektroauta hodí hlavně pro městský provoz.

Vstupní branou do elektromobility je plug-in hybrid

Na silnicích v České republice vídáme také čím dál více aut na hybridní pohon. Takzvané mild-hybridy mají malý elektromotor a baterii, kterou nabíjí rekuperací za jízdy. Auto pak jede na elektromotor například ve městě nebo ve chvílích, kdy je to z ekonomického hlediska výhodné. Tyto auta se nenabíjejí ze sítě a jejich dojezd na čistou elektřinu je pár desítek kilometrů.

Pak tu jsou ale také několikrát zmíněné plug-in hybridy. Ty mají k elektromobilům velmi blízko, protože na elektřinu ujedou mnohem dál – dojezd moderních plug-in hybridů je nějakých 30 až 100 km. Stejně jako u elektromobilu je ideální, pokud máte možnost nabíjení doma v garáži, pod přístřeškem nebo v práci.

Oba typy vozů spojuje to, že když se vybijí, stávají se z nich klasická auta na spalovací pohon. Na delších cestách proto stačí přijet k čerpačce, doplnit benzín a jede se dál.

Nabíjení auta Halfpoint / Shutterstock.com

Kolik stojí elektrická Tesla, Škoda nebo Hyundai?

V roce 2024 byla nejprodávanějším elektroautem v ČR Tesla Model Y – prodalo se jí 1998 kusů. Na druhém místě skončil Model 3 s 1644 kusy a na třetím Škoda Enyaq s 1641 prodanými vozy. Cena nové Tesly Model Y startuje na 1 125 400 Kč, Model 3 na 1 005 490 Kč a Enyaq na 1 015 000 Kč.

Průměrně vydělávající Čechy ale bude zajímat spíše cena levnějších elektromobilů. Pomalu začínají být i v bazarech, ale většina zájemců sáhne po novém voze.

Například cena plně elektrické Škody Elroq začíná na 799 000 Kč. Oblíbená Octavie se jako elektro ani jako hybrid nedělá. Ale můžete mít například Superb jako mild-hybrid od 935 000 Kč nebo plug-in hybrid od 1 105 000 Kč. Do elektromobility výrazně šlape například také Hyundai. Malý elektromobilek Hyundai Inster vyjde na 539 990 Kč, Kona startuje na 749 990 Kč, Ioniq 5 na 1 119 990 Kč a Ioniq 6 na 989 990 Kč. Jako plug-in hybrid můžete mít třeba velký Tucson od 989 990 Kč.

A pak je tu celá řada dalších automobilek, často čínských, které jdou s cenou níže. Například malá Dacia Spring (Rumunsko) začíná s cenou na 419 900 Kč, Donfeng Box na 589 000 Kč a MG4 Electric startuje na 779 900 Kč.Napište nám do diskuze, jaký máte vy vztah k elektromobilům. Měli jste možnost v něm jet nebo ho řídit? A co říkáte na hybridy?

Zdroje: Kupi.cz, STEM/MARK, ceníky automobilek