Vydání alternativy místo předepsaného léku je lékárnická klasika. Zákazníci jsou nespokojení

Překvapená lékárnice Krakenimages.com / Shutterstock.com

Dnes existuje na farmaceutickém trhu neuvěřitelné množství léků, takže je logické, že může snadno docházet k výpadkům nebo problémům s dostupností. Lékárníci proto často vydávají alternativy a zákazníci si na to stěžují. Víme, jaký je správný postup personálu.

Přečtěte si také

Ničí cizí kočky vaši zahradu? Vytvořte si proti nim přírodní kočičí „repelent“ a bude po problému

Lékárny a vydávání alternativních léků

Pokud přijdete do lékárny s receptem nebo žádostí o volně prodejný lék a daná lékárna ho nemá k dispozici, pravděpodobně vám vydá alternativní výrobek. Někdy má zákazník dokonce na výběr mezi několika možnostmi. Zákazníci si na postup lékárníků stěžují.

Nedostáváme to, co chceme

„Stává se mi velmi často, že v lékárně nedostanu lék, který potřebuji. Neustále mi nabízejí jiné, které ale já nechci. Rozumím tomu, že nemusí být vše dostupné, ale někdy mám pocit, že to snad dělají schválně a dávají mi jejich privátní značky,“ komentuje čtenářka Blanka.

„Nerozumím tomu, jak si pracovníci lékáren mohou dovolit dát mi jiný lék bez toho, aniž by se mě zeptali. Teď nedávno se mi to stalo, a když jsem paní upozornila, že mi dává něco jiného, než mám dostat, zarazila se, omluvila a řekla, že se zapomněla zeptat, zda to chci, protože nemají přesně to, co já mám na receptu. Odmítla jsem a šla jsem do jiné lékárny,“ přidává se Olivia.

Jak to funguje s vydáváním léků?

Zeptali jsme se PharmDr. Ivany Lánové, lékárnice BENU, odborné zástupkyně a konzultantky, jaký je předepsaný postup.

Když není pro pacienta v lékárně k dispozici předepsaný léčivý přípravek, má lékárník několik možností, jak postupovat. Pokud není výpadek léčivého přípravku, může jej pacientovi objednat, většinou je k dispozici do druhého pracovního dne. Lékárníci mají možnost náhledu do skladů lékáren, a tak mohou pacienta případně nasměrovat jinam.

Pokud má lék výpadek, a tudíž ho objednat nelze, může lékárník vydat tzv. generický lék. Jedná se o zaměnitelný lék, který má stejné složení a je ve stejné lékové formě jako předepsaný lék, v podstatě je totožný. Tato substituce je lékárníkovi umožněna ze zákona, ale pacient s ní musí souhlasit. V případě, že není k dispozici žádný generický lék, obvykle lékárník volá lékaři a domlouvá se na předepsání jiného léku. Může se samozřejmě stát, že je lékař nedostupný, a v tom případě se musí pacient s lékařem spojit později sám.

Lékárnice BearFotos / Shutterstock.com

Pacient někdy nemusí vědět, co přesně má lékařem předepsáno, pokud je mu identifikátor k elektronickému receptu předán jinou formou než listinnou průvodkou. Ta je velmi podobná listinnému receptu, a pacient si tak na ní může přečíst, který lék a kolik balení mu bylo předepsáno. Způsob předání identifikátoru je zcela na volbě pacienta, který má právo o konkrétní způsob lékaře požádat.

Co se týká výdeje léků bez lékařského předpisu, tak je postup lékárníka obdobný. Lék může objednat nebo doporučit alternativu.

Pacient má také možnost si v našich lékárnách dopředu zarezervovat své léky, které má na receptu předepsané. V případě, že jsou léky k dispozici, dostane pacient informaci, že si je může vyzvednout a má je v lékárně rezervované. V případě výpadku dostává pacient informaci, že lék k dispozici není. Pacient může využít i zákaznickou linku a informovat se o dostupnosti.

Potíže po požití alternativních léků

Ačkoliv by se to stát nemělo, je z různých důvodů možné, že bude mít pacient po požití léků problémy. „Předně, pacient nemůže dostat jiný lék než má předepsaný bez vědomí předepisujícího lékaře. Vždy se jedná o lék zaměnitelný. Lékárník může vydat jen lék stejného složení a stejné cesty jeho podání.

Originální a generický lék se mohou lišit např. použitím pomocných látek, vzhledem tablety, barvou apod. Ale účinné látky musí být totožné. Pokud by se u pacienta objevil nějaký problém, měl by kontaktovat svého lékaře nebo i lékárníka, který v rámci hlášení nežádoucích účinků, tzv. farmakovigilance, toto sepíše a odešle do Státního ústavu pro kontrolu léčiv,“ komentuje pro redakci Kupi.cz Ivana Lánová.

Léky juanma Cuevas / Shutterstock.com

Markování dalších produktů bez vědomí zákazníka

„Alternativní léky mi nevadí, ale stalo se mi, že mi k antibiotikům paní lékárnice automaticky namarkovala probiotika a vůbec se nezeptala, zda si to přeji, jen řekla, že se mi to k tomu bude hodit. Musela jsem jí říct, že je mám doma a ať je dá pryč. Tvářila se dotčeně, což mě zarazilo,“ komentuje zákaznice Barbora.

Otázka je, zda je toto v kompetenci lékárnického personálu. „Lékárník žádné produkty automaticky bez souhlasu pacienta k lékům nedává. Pokud je vhodná nějaká kombinace, vždy na ni lékárník upozorní. Je pouze na pacientovi, zda si doporučený přípravek koupí. Co se týká kombinace užívání antibiotik a probiotik, tak se jedná o velmi vhodnou kombinaci, kterou doporučují i lékaři. Někdy probiotika připisují do poznámky na recept nebo na zprávu pro pacienta,“ dodává Lánová.

Zdroj: Kupi.cz