Orsay, oblíbený módní řetězec zaměřený na dámskou módu, to v Česku nemá jednoduché. Po bankrotu v roce 2022, kdy ho zachránil český investor Miroslav Kolář, se situace opět komplikuje. Společnost Ördiczech, která provozuje 38 obchodů Orsay v Česku, podala insolvenční návrh a žádá o reorganizaci. Rozhodnutí soudu by mohlo být zlomové, ale zatím není jasné, jak to celé dopadne.
Orsay má za sebou bohatou historii. Značka vznikla v roce 1975 v Německu a do Česka vstoupila v roce 1998, kdy otevřela první obchod v Plzni. Ve svých nejlepších letech měla stovky obchodů po celé Evropě i Asii a na tržbách vydělávala přes 12 miliard korun. Český a slovenský trh přispíval částkou 1,1 miliardy korun.
Pak ale přišla pandemie a s ní tvrdé časy – bankrot, propouštění a zavírání prodejen. V roce 2022 značku převzal Miroslav Kolář, český investor, který ji chtěl znovu postavit na nohy. Bohužel, rychle narazil na problémy s rostoucími náklady a silnou konkurencí.
Podle Hospodářských novin je hlavním důvodem problémů firmy dramatický nárůst nákladů. Nájemné v obchodních centrech vzrostlo o 15,1 % v roce 2023 a dalších 10,1 % v roce 2024. Energie zdražily na dvojnásobek a mzdy zaměstnanců rostly. Do toho silně konkuruje online prodej, zvlášť levné čínské e-shopy jako Temu a Shein, které investují obrovské sumy do digitálního marketingu.
Orsay se snažil náklady snížit, například vypovězením nevýhodných nájemních smluv, ale narazil na odpor majitelů obchodních center, kteří požadovali vysoké smluvní pokuty. Přesto se podařilo snížit počet obchodů z původních 53 na aktuálních 38. Ziskových je ale jen asi deset.
Společnost Ördiczech má 108 věřitelů a dluží celkem 250 milionů korun. Nejvíce peněz dluží firmám spojeným s Miroslavem Kolářem – například společnost Orsay International má pohledávku ve výši 126 milionů korun. Věřitelé už reorganizaci schválili, ale teď musí rozhodnout soud. Pokud reorganizaci povolí, firma by mohla vypovědět nevýhodné smlouvy a vyjednat nové podmínky.
Plánuje se, že Orsay bude v provozu minimálně do roku 2027. Firma odhaduje, že za tuto dobu vydělá 34 milionů korun a dalších 6,5 milionu získá z vlastních pohledávek. Celkem by tak mohla věřitelům splatit asi 62 milionů korun, což je zhruba pětina dluhů.
Do vedení společnosti by měl nastoupit podnikatel Martin Suchý. Ten plánuje převzít franšízu Orsay a stabilizovat firmu. Mezi jeho plány patří revize nájemních smluv, nové dohody s obchodními centry a snížení provozních nákladů.
Co bude dál? Orsay si v Česku získal oblibu díky své cenově dostupné módě pro ženy. Přestože firma čelí velkým výzvám, má stále šanci na záchranu, pokud se podaří reorganizace a přizpůsobení se současným tržním podmínkám.
Orsay ale není jedinou značkou, která v Česku narazila na těžké časy. Mnozí si možná vzpomenou na značku Kenvelo, která byla kdysi velmi populární, ale dnes funguje už jen přes e-shop. Pandemie zasáhla i další značky jako Next, Promod, Camaïeu nebo italskou Carpisu. V roce 2024 skončila značka Esprit kvůli problémům své švýcarské pobočky. Sportovní řetězec Hervis i hračkářství Hamleys také opustily český trh. Na opačné straně se ale některé značky jako Pietro Filipi a Blažek snaží o návrat.
Zdroj: Kupi.cz, Hospodářské noviny