Někteří lékárníci se nechovají diskrétně, stěžují si zákazníci. Pracovníci lékáren se doptávají na choulostivé otázky

Překvapená lékarnice Krakenimages.com / Shutterstock.com

Návštěva lékárny se zdá být jako úplně obyčejná zastávka, přitom může být i nepříjemná. Alespoň podle zákazníků, kteří se při vyzvedávání a nakupování léků mnohdy necítí komfortně. Lékárnice vysvětluje, proč se personál ptá i na citlivé otázky.

Přečtěte si také

Nejhorší jídla na světě? Turisté rozhodli, v žebříčku se objevily i tři české pokrmy

Někteří nechodí do lékárny rádi

Lékárna – místo, kde si lidé vyzvedávají léky na předpis, ale kupují si i volně prodejné léky. Dnes si může zákazník mnoho produktů vybrat sám a vzít si je z regálu, ale u některých to možné není, zejména u těch na předpis.

Nepříjemné pocity se zákazníkům nevyhýbají

Občas má člověk ožehavý problém, který zrovna nechce probírat na veřejnosti. Bohužel ale mnozí lékárníci mají doplňující otázky, jimiž se snaží dané osobě ještě více pomoci, například s výběrem vhodných léků, s dávkováním apod. Jsou lidé, kteří o rady nestojí a nechtějí dokonce ani veřejně odpovídat na otázky, protože mají pocit, že je ostatní slyší a necítí se u toho dobře. Mohou pak mít pocit, že je lékárníci dostávají do nekomfortních situací.

S redakcí jsme se vydali do terénu a zeptali se zákazníků v pražském nákupním centru, jaké jsou jejich zkušenosti.

„Pokud jsem zavřená s lékařem v ordinaci, je to něco jiného, i tak mi není příjemné s ním probírat mé problémy. V lékárně je to ještě víc nepříjemné. Mnohdy jsou lékárníci netaktní a křičí na celou lékárnu, protože nutně potřebují vědět, na co lék budu používat, zda nejsem těhotná, nekojím nebo zda intimně žiju,“ stěžuje si čtenářka Vlasta.

Negativní zkušenost sdílí i Petra: „Mám pocit, že je to profesní deformace a lékárníci zapomínají na to, že ne každému je příjemné vyptávání, které navíc ani není tiché, nýbrž pěkně nahlas. Jsou ve své roli a nedochází jim, že by se někdo mohl cítit špatně, přitom individuální přístup je i zde důležitý.“

„Pokud se jedná o volně prodejný lék a nechci s nikým rozebírat nic okolo, objednávám si on-line a jsem moc ráda, že je to v dnešní době možné. A když jdu s receptem a lékárníci chtějí něco vědět, odpovím a snažím se nevnímat, kdo to slyší. Lidé jsou zvědaví, ale já kolem nekoukám a z lékárny mizím hned, jak to jde,“ přidává svůj postoj Eva.

„Bydlím na malém městě, a když jdu do lékárny, skoro vždy někoho potkám. Jednou se mi to vymstilo, když jsem měla intimní problém a potřebovala jsem na to nějaký přípravek. Mluvila jsem sice potichu, ale personál ne, takže za pár dní půlka města věděla, co řeším. To nebylo moc příjemné,“ přiznává Lenka.

Lékárnice u telefonu Krakenimages.com / Shutterstock.com

Lékárníci nemají na vybranou a ptát se musí

Pravdou je, že nejde o to, že jsou lékárníci zvědaví, ale doptávat se na důležité informace je jejich povinností, i když to vždy nemusí být příjemné.

„Při výdeji bez receptu se lékárník ptá i na další pacientova onemocnění a užívané léky, protože i léky bez předpisu vykazují řadu kontraindikací a interakcí. Lékárník je ze zákona povinen sdělit pacientovi informace, které souvisí se správným a bezpečným užíváním léků. To se týká dávkování, způsobu podání dle lékové formy, nežádoucích účinků, způsobu uchování, závislosti na příjmu potravy, interakcí nejen mezi léky, ale také s potravou či nápoji.

Úkolem lékárníka je zkontrolovat, zda léky předepsané lékařem nevykazují interakce, zda je dávkování v pořádku, zda náhodou nejsou duplicitně předepsané stejné léky apod. Lékárník je tak posledním článkem, který musí před výdejem vše zkontrolovat,“ uvádí pro Kupi.cz PharmDr. Ivana Lánová, lékárnice BENU, odborná zástupkyně a konzultantka.

I lékárníci jsou jen lidé, kteří mají své nálady a specifické vlastnosti, proto může někdy v mezilidské komunikaci dojít k nedorozumění nebo nemusí způsob interakce každému zákazníkovi vyhovovat.

„Myslím, že lékárníci jsou velmi empatičtí lidé, proto si vybrali tuto pomáhající profesi a není jejich úmyslem, aby s pacientem proti jejich vůli rozebírali choulostivé problémy. Ale i ty pacienti sami v lékárně řeší a lze to udělat elegantně mimo výdejní táru, v soukromí. Vše je vždy o lidech,“ zakončuje Ivana Lánová.

Zdroj: Kupi.cz