Od dubna 2025 se nápoje Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Fanta, Sprite a Mezzo Mix objeví v německých obchodech v nové velikosti. Přibudou unikátní lahve o objemu 0,85 litru. Společnost tímto krokem údajně vychází vstříc poptávce zákazníků, pro které jsou litrové lahve zbytečně moc velké. Jak to bude s jejich cenou? A byl by o nový objem limonád zájem i na našem trhu?
Značka Coca-Cola se mimo jiné vždy prezentovala jako „rodinný“ nápoj ideální ke společnému obědu nebo posezení s přáteli. Na základě německých demografických statistik se však v posledních letech výrazně snížil počet mnohočlenných velkých domácností, naopak přibylo těch menších.
A tento trend bude podle německého statistického úřadu i dále stoupat, uvedla společnost jako jeden z důvodů, proč se rozhodla po 17 letech uvést nový formát lahví o velikosti 850 ml.
Zatímco 330ml plechovky nebo 500ml lahve jsou oblíbené spíše na cesty nebo kdykoliv během dne, domů si lidé nejčastěji kupují právě větší, cenově výhodnější balení limonády. Pokud jim ovšem stačí sklenka denně a bydlí v menší domácnosti, zbytek nápoje může zůstávat zbytečně dlouho otevřený. Čímž ztrácí svou typickou nasycenost a chuť.
„Sledujeme trendy, které nám u sycených nealkoholických nápojů jasně ukazují poptávku po menších velikostech balení. Až 10 procent objemu nealkoholických nápojů v maloobchodě s potravinami je v baleních mezi 0,5 litru a 1 litrem,“ uvedl Arne Koslowski, marketingový viceprezident společnosti Coca-Cola Německo.
Jak také sama společnost Coca-Cola v tiskovém prohlášení zdůraznila, doporučená maloobchodní cena za lahev 0,85 l bude výrazně nižší než za litrovou, pro zákazníky tak může být oproti větším balením preferovanou volbou i v rámci úspory peněz. „Přinášíme na trh nové balení a vyplňujeme tak mezeru v sortimentu,“ přiblížil v této souvislosti Koslowski.
Nemělo by se tak jednat o případ tzv. smrskflace, kdy se obsah výrobku zmenšuje, ale jeho cena zůstává stejná, nebo se dokonce zvyšuje.
Nový objem limonád je zatím k dostání pouze na německém trhu. Zda budou i v Česku, zatím není jasné. Zástupce společnosti na dotaz redakce Kupi.cz další plány neprozradil.
Zeptali jsme se proto v několika obchodech také českých zákazníků, zda by takový typ lahve o v regálech uvítali. Většina z nich nám potvrdila, že zájem by záležel hlavně na cenovce nápoje. Pokud by byla výhodnější než u větších balení, nákup by zvážili.
„Nijak mi nechybí, obvykle si vystačím s menší nebo pak litrovkou. Kdyby ale byla levnější, možná bych po ní sáhla,“ zauvažovala pro Kupi.cz paní Marie.
„Hlavně aby to nebylo jako vždycky, že se objeví zmenšená novinka, ale stát bude stejně jako ty větší. V takovém případě bych si ji už z principu nekoupil,“ sdělil nám zase zákazník Jan.
„Při nákupu vždy hledím na cenu za jednotky, takže pokud by cenově vycházela dobře, proč ne? Taková střední velikost by mohla být praktická,“ řekla Kupi.cz studentka Alena.
I na našem trhu jsou mezi půllitrovými a litrovými PET lahvemi nealkoholických nápojů dostupné různé alternativy, obvykle v objemu 700 ml nebo 750 ml. Jsou však typické spíše pro minerální nebo vitamínové vody, které na rozdíl od Coca-Coly a podobných slazených limonád ve své nabídce „přeskakují“ litrová balení a ve větším množství jsou dostupné až jako 1,5l lahve.
Z čistých i ochucených minerálek je nabízí například značky Aquila, Rajec, Korunní, Dobrá voda či Natura. Z vitamínových a funkčních lze v této velikosti vybírat například vody DrWitt, Nutrend, Semtex Water či Magnesia Plus.
Zdroje: Coca-Cola Europacific Partners, Kronen Zeitung, respondenti pro Kupi.cz