Zákazníci si berou zboží z palet bez dovolení. Drzost, nebo běžná věc?

Prodavačka vybaluje zboží z palety Henry Saint John / Shutterstock.com

Obchody skladují zboží většinou na paletách, které se čas od času nacházejí i mezi regály. Zákazníci si výrobky dávají bez ostychu z palet rovnou do košíku. Řetězcům se to ale nemusí vždy líbit.

Přečtěte si také

Kuřecí prsa ve stylu francouzské cibulačky: Recept, který vám provoní celý dům

Hledání zboží v obchodech se může protáhnout

Pokud patříte mezi ty, kteří chodí osobně nakupovat do obchodů a nedávají přednost online dovozu, jistě nám dáte za pravdu, že hledání všeho zboží, jež potřebujete, dokáže zabrat dost času. Zvlášť ve chvíli, kdy jste v obchodě, který neznáte a nevyznáte se v jeho rozmístění. Někdy obchod dokonce můžete znát jako své boty, protože se například nachází v okolí vašeho bydliště, ale vlivem neustálého přeskládávání obchodu nevíte, kde určité věci najdete.

Je zboží na paletách k dispozici zákazníkům?

Také se může stát, že zboží v regálu chybí a bude se teprve doplňovat. Zaměstnanci to většinou dělají tak, že si mezi regály dopraví zboží ve větším množství na paletách, a jakmile mají čas, jdou ho doplnit. A zde vzniká problém.

Někteří zákazníci si totiž berou produkty rovnou z palety. Možná právě proto, že v regálu chybí nebo jdou zkrátka kolem a místo hledání v regálech je pro ně jednodušší vzít si zboží odtud. Smí se to ale vůbec? Zeptali jsme se řetězců, jaká mají pravidla a zda svým zákazníkům povolují „samoobsluhu“. Jejich vyjádření najdete na konci článku.

Přečtěte si také zkušenosti samotných zákazníků, které naše redakce Kupi.cz oslovila v terénu a kteří byli mnohokrát překvapení z reakce personálu řetězců.

Zboží z palety jsem si vzal a musel ho tam i vrátit

„Nakupoval jsem jako každý týden a narazil jsem na ještě nevyložené zboží, a protože to byla potravina, kterou jsem měl od manželky na seznamu, vzal jsem si ji. Byla to majonéza. Ve chvíli, kdy jsem si dvě skleničky dal do košíku, ke mně přiběhl zaměstnanec obchodu a začal na mě křičet, kdo mi dovolil, abych si to vzal. Že to prý není regál a mám si to stejné zboží vyhledat v chlaďáku.

Musel jsem tedy skleničky vrátit a jít hledat po obchodě. Přišlo mi to zvláštní, ale nemínil jsem se hádat, jsou to jejich pravidla, jen mě zarazil ten tón řeči,“ svěřil se redaktorce Kupi.cz pan Pavel v pražském obchodním centru.

Produkty bych si nikdy nevzala odtud, odkud nemám

„Když vidím, jak si někteří drze berou zboží z palet, jen kroutím hlavou. Přece si něco nevezmu bez dovolení. Je pravda, že na paletě většinou chybí nějaký nápis, ale u zákazníků je vidět, že vědí, že dělají něco, co nemají. Mě to u Čechů nepřekvapuje, ale přála bych si, abychom nebyli líní a buď otevřeli pusu a zeptali se nebo si brali zboží ze správných míst.“ – Lenka

Dřevěné bedny s ovocem mech.and.icha / Shutterstock.com

Jako zaměstnanec řetězce zákazníkům nedovoluji brát si zboží z palety

„Nevadí mi, když vybaluji zboží a někdo ke mně přijde a zeptá se mě, zda by si produkt nemohl vzít. Samozřejmě, že ano. Pokud ale vidíte paletu bez přítomnosti zaměstnance, prosím, nesahejte na zboží. Může se stát, že omylem zavadíte, zboží spadne a rozbije se a ještě zraníte sebe nebo někoho kolem. Je pravda, že paleta by neměla zůstat bez dozoru, ale ať se snažíme sebevíc, občas se tomu nedá vyhnout.“ – Patrik

Beru zboží z palet tajně

Vím, že se to nemá. Ale já nehodlám obcházet celý obchod, když zboží, které hledám, mám přímo před sebou. Necítím se úplně komfortně, když to teď přiznávám, ale nebudu lhát. Vždycky se kolem sebe podívám, zda není někdo v okolí, opatrně si zboží vezmu a pokračuji v nákupu.“ – Kristián

Je to drzost, ale už jsem to taky udělala

Někdy víme, co je správné, ale neřídíme se tím. Například já, když jsem jednou nakupovala po práci a byla jsem hodně unavená, vzala jsem si z palety, na které byly produkty, několik z nich. Horší bylo, že paleta nebyla přímo mezi regály, ale u vstupu do skladu. No, snad z toho neměli nějaký problém, třeba kvůli počtu.“ – Simona

Co na to obchodní řetězec?

„Odebírání zboží přímo z palet mezi regály zákazníkům nedoporučujeme s ohledem na zajištění bezpečnosti. V případě, že má zákazník o daný výrobek zájem, může se obrátit na některého z našich kolegů, který mu ochotně pomůže. Vybalování zboží v našich prodejnách probíhá i přes den, palety se tak mohou dočasně na prodejní ploše nacházet,“ uvádí pro Kupi.cz tisková mluvčí společnosti Lidl Eliška Froschová Stehlíková.

Zdroj: Kupi.cz