Může se na semaforech jet na oranžovou? V těchto případech hrozí pokuta, varuje dopravní policie

Tři semafory se zeleným, žlutým a červeným světlem Blue Traffic Light / Shutterstock

Není potřeba mít výzkumy na to, že většina řidičů v ČR běžně jezdí na semaforech na oranžovou. Ať už před tím, než naskočí červená, nebo při rozjezdu před zelenou. Smí se to? Pokud to uděláte tímto způsobem, těžko to obhájíte a může vás čekat pokuta až 25 tisíc korun.

Přečtěte si také

Je lepší plastové, nebo dřevěné prkénko? Každé z nich si v kuchyni najde své využití

Oranžová je podle zákona žlutá

Zákon 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, oranžové světlo nezná. Mezi lidmi se tak prostřednímu světlu na semaforech říká, ale ve skutečnosti se jedná o žlutou, respektive „signál se žlutým světlem Pozor!“.

„Doporučujeme se ke světelnému signalizačnímu zařízení přibližovat vždy jen takovou rychlostí, aby byl řidič schopen zastavit vozidlo, pokud se signál se žlutým světlem rozsvítí. Nemožnost bezpečného zastavení rozhodně neznamená, že řidič při rozsvícení žlutého světla zrychlí, aby ještě stačil projet,“ říká pro Kupi.cz plk. Mgr. Jan Straka z dopravního odboru Policie ČR.

U červené je výklad zákona zcela definitivní – červený signál znamená „Stůj!“, tečka. U žluté je to sporné.

Pokud řidič přijíždí ke křižovatce, zhasla zelená a objevila se žlutá, znamená to, že má zastavit vozidlo. Ovšem neznamená to, že šofér musí rezolutně dupnout na brzdu – podrobněji se této situaci věnujeme níže. A teď rozjíždění… Signál se současně svítícím žlutým a červeným světlem, tedy těsně před tím, než se rozsvítí zelená, znamená pro řidiče, že se mají připravit k jízdě. Můžou sešlápnout plyn?

Semafor s oranžovým světlem WD Stock Photos / Shutterstock

Situace 1: Projíždím a naskočila žlutá (bude červená)

Řidič je povinen zastavit vozidlo před světelným signalizačním zařízením (nebo čárou) v okamžiku, kdy se tento signál rozsvítí.

„Je samozřejmě nemožné zastavit okamžitě, proto je v ustanovení § 70 odst. 2 písm. d) zákona o silničním provozu uvedeno, že je-li vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě,“ vysvětluje Straka.

Bezpečně zastavit není možné, pokud by řidič například s ohledem na rychlost vozidla a konkrétní okolnosti, jako jsou třeba klimatické podmínky, mohl zastavením ohrozit svou bezpečnost nebo bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu.

„Nelze tedy obecně říci, kdy se bude nezastavení na žlutý signál považovat za přestupek, a kdy se bude projetí klasifikovat jako nemožnost bezpečného zastavení. Každý případ je nutné posuzovat samostatně,“ říká Straka. Ovšem dodává, že sešlápnutí plynu, aby „to řidič ještě stihl“, nahrává spíše tomu, že se jedná o přestupek. „V takovém případě je pak námitka o nemožnosti bezpečného zastavení nepoužitelná.“

Situace 2: Stojím a rozsvítila se žlutá (bude zelená)

A jak je to s rozjížděním? Běžnou praxí v České republice i ve světě je, že jakmile na semaforech blikne žlutá, řidiči už řadí a sešlapují plyn, aby na zelenou mohli vystřelit vpřed. Často se tak stane ještě před tím, než se zelená objeví. Je to trestné?

„Jak vyplývá ze zákona o silničním provozu, možnost pokračovat v jízdě je pouze na signál se zeleným světlem ‚Volno‘. Pokud se na světelném signalizačním zařízení současně rozsvítí červené a žluté světlo, znamená to pro řidiče povinnost připravit se k jízdě, nikoliv možnost vjet do křižovatky,“ má jasno Straka z dopravní Policie ČR.

V praxi se jedná o sekundu nebo dvě, takže i kdyby na místě byla policejní hlídka, zřejmě vás pokutovat nebude. Ovšem v případě nehody a srážky vás vaše nedočkavost jasně usvědčí, zvláště tehdy, když je křižovatka pod kamerovým systémem a bude existovat jasný důkaz, že jste se rozjeli už na oranžovou, respektive žlutou.

Správný postup tedy je, že při naskočení žluté připravíte auto k rozjezdu a až po rozsvícení samostatné zelené uvedete vozidlo do pohybu. Tak hovoří zákon o silničním provozu.

Semafor s červeným a žlutým světlem Ako Photography / Shutterstock

Pokuta na místě 4 500 nebo až 25 000 Kč

Co když pravidla výše nebudete za volantem dodržovat a narazíte na super poctivou policejní hlídku?

Řidič se nezastavením na signál, který mu přikazuje zastavit vozidlo, dopustí přestupku podle § 125c odst. 1 písm. f) bod 5 zmíněného zákona o silničním provozu. Za to mu může být uložena pokuta na místě nebo ve správním řízení.

Na místě jde o částku ve výši 4 500 až 5 500 Kč, případně se pokuta může vyšplhat až na 7 000 nebo i 25 000 Kč ve správním řízení. Zároveň bude mít řidič zaznamenáno 6 bodů v bodovém hodnocení řidiče,“ upozorňuje řidiče a uzavírá toto téma pro Kupi.cz plk. Mgr. Jan Straka z dopravní Policie ČR.

Nutno také připomenout, že například přílišná bázlivost řidičů a otálení buď s projetím křižovatky, anebo při rozjíždění může být rovněž považována za přestupek. „Řidič nesmí omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích,“ říká § 18 odst. 2 písm. b) zákona 361/2000 Sb. U začátečníků by se trochu delší rozjíždění nebo pomalé projíždění křižovatky mělo tolerovat, každý někdy začínal, ale mělo by to být v rámci mezí.

Napište nám do diskuze, jestli jezdíte na oranžovou a co si o nastavení zákona myslíte. Dostali jste někdy pokutu za to, že jste projeli semafor na čerstvě naskočenou červenou?

Zdroje: Kupi.cz, Policie ČR, Zákon o provozu na poz. kom.