Představte si, že jdete na nákup a hned u dveří musíte zaplatit vstupné. Přesně to teď zkouší německý řetězec Aldi ve svém samoobslužném obchodě v Londýně. Zákazníci tam platí 10 liber za vstup, které by se měly vrátit, pokud nic nekoupí. Jenže už teď se objevují problémy s vracením peněz. Je tohle budoucnost nakupování, nebo jen zbytečná komplikace? Zatímco někteří vidí v tomhle kroku šanci na lepší bezpečnost a efektivitu, jiní se bojí, že to zákazníky akorát odradí. Jak tenhle experiment dopadne, ukáže až čas.
Když se řekne „poplatek za vstup“, většina z nás si představí muzeum, koncert nebo třeba zoo. Ale obchod s potravinami? Ano, čtete správně. Německý řetězec Aldi spustil pilotní projekt ve svém autonomním obchodě Shop&Go ve východním Londýně, kde zákazníci musí před vstupem zaplatit 10 liber. Pravdou je, že tyto peníze jsou následně odečteny z celkové útraty, nebo – v případě, že nic nekoupíte – by měly být vráceny, ale právě tady mohou nastat velké problémy.
Princip je jednoduchý, alespoň tedy na papíře. Přijdete k obchodu, zaplatíte vstupné a jdete nakupovat. Pokud si něco vyberete, částka se odečte z vašeho vstupného. Pokud ne, peníze by se měly vrátit zpět. Jenže podle reakcí zákazníků, kteří tento obchod již navštívili, to tak hladce nefunguje. Někteří si na sociálních sítích stěžují, že na vrácení čekají déle než slíbených 48 hodin, jiní dokonce hlásí, že jim byla částka naúčtována opakovaně, a to během jediné návštěvy.
Redakce Kupi.cz oslovila několik lidí v pražském nákupním centru, aby zjistila jejich názor na tento experiment. Tady jsou některé z odpovědí:
Odborníci vidí několik možných důvodů. Jedním z nich je snaha odradit nepoctivé zákazníky, kteří by mohli zneužít samoobslužný systém bez pokladen. Dalším důvodem může být testování nových technologií a procesů, které by se mohly v budoucnu rozšířit i do dalších míst. „Je to zajímavý koncept, ale jeho úspěch bude záležet na tom, jak dobře bude fungovat v reálném provozu,“ říká ekonomka a specialistka na maloobchod Hana Dřímalová pro Kupi.cz.
Zákazníci hlásí různé potíže. Někteří čekají na vrácení peněz déle, než bylo slíbeno, tedy 48 hodin, a jiní uvádějí, že jim byla částka účtována vícekrát. To samozřejmě vyvolává pochybnosti o spolehlivosti systému. Aldi zatím na stížnosti reaguje pouze obecnými prohlášeními, že jde o pilotní projekt a že problémy budou řešeny.
Zavedení poplatku za vstup do obchodu je bezesporu kontroverzní. Někteří odborníci vidí v tomto kroku potenciál pro zlepšení efektivity a bezpečnosti, jiní naopak varují před odcizením zákazníků. „Pokud se tento model neosvědčí, může to poškodit pověst značky,“ dodává Novotná.
Aldi není první, kdo experimentuje s netradičními modely nakupování. Například Amazon ve svých obchodech Amazon Go zavedl systém, kde zákazníci platí automaticky při odchodu díky kamerám a senzorům. Tam ale žádný poplatek za vstup neexistuje. Zda se Aldi vydá podobnou cestou, nebo svůj experiment ukončí, ukáže až čas.
Zdroj: Aldi, WH, Kupi.cz