„V cenách aby se čert vyznal!“ Zákazníci zuří kvůli rozdílným cenám v regálu a na pokladně. Je to omyl, nebo záměr?

Kontrolování účtenky nad plným nákupním vozíkem ViDI Studio / Shutterstock.com

V cenách aby se čert vyznal, říkáte vy, samotní zákazníci. Jiná cena v regálu, jiná v letáku, v aplikaci a následně i na pokladně. Jde o záměr, nebo omyl, který se dle vašich slov stává častěji, než by měl? Víme, co na to říkají řetězce.

Přečtěte si také

Zázrak pro zahrádkáře: Hořká sůl uzdraví rostliny, podpoří růst a dodá ovoci sladkou chuť

Rozdílné ceny – omyl, nebo záměr?

Vyznat se dnes v cenách může být obtížné, zvlášť, pokud máte aplikace řetězců a koukáte do letáků. Ne jeden zákazník pak může být naštván, pokud zjistí, že je cena odlišná. Nabízí se otázka, zda v tom obchody mají pořádek, nebo jde o záměrné matení zákazníků.

Obchodní řetězce nabízejí tisíce produktů a výrobků a cena by měla být všude jednotná. Jenže to může být problém, pokud je částka uvedena v aplikaci, v regálu, v letáku a na samoobslužné pokladně. Pokud je produkt například ve slevě, může se snadno stát, že obchod zapomene uzpůsobit cenu na všech místech a zákazník je následně rozčílený. Jsou totiž takoví, kteří si plánují nákupy dopředu a do obchodu jdou s tím, že vědí, kolik by co mělo stát. Zjištění, že se cena liší, může být nepříjemným překvapením.

Splést se může obchod, ale i zákazník

Stejně jako se může splést zaměstnanec, k omylu může dojít i na straně zákazníka. U některých výrobků jsou ceny uvedeny za kus, jinde za sto gramů. Někdy platí nižší cena pouze v případě, že má kupující kartičku, utratí minimální částku nebo cena platí pouze při koupi více kusů. Vyznat se v tom je dnes složité, ale vždy je třeba si vše ověřit.

Nemusíte se bát, že by vás ale řetězce chtěli okrást, označování cen totiž podléhá zákonům. Pokud k záměně dojde, jedná se tedy pravděpodobně pouze o omyl.

Informace o ceně by vám měla být sdělena zřetelně při prvním kontaktu se zbožím tak, abyste měli možnost se seznámit s cenou v dostatečném předstihu před jeho koupí. Podnikatel je tudíž povinen zřetelně označit zboží cenou nebo jiným vhodným způsobem zpřístupnit informaci o ceně zboží. Může tak učinit uvedením ceny přímo na baleném výrobku, v regále, formou ceníku na viditelném a přístupném místě v bezprostřední blízkosti daného zboží,“ uvádí o označování cen Česká obchodní inspekce.

Zároveň pokud dojde k chybě, hraje to ve prospěch zákazníka a ten by měl dostat takovou cenu, kterou uvádí obchodník.

Muž se podivuje nad cenou oleje artem evdokimov / Shutterstock.com

Zkušenosti zákazníků

  • Milada: „Bohužel se mi už několikrát stalo, že jsem až doma zjistila, že cena na účtence je o dost vyšší, než byla avizována v obchodě. Mám obchod daleko a jezdím jednou týdně, takže jsem neměla možnost se vrátit a vyřešit to, ale myslím, že takové věci by se neměly stávat. Snažím se ceny po nákupu kontrolovat, ale když máte hodně věcí, není to reálné uhlídat.“
  • Ivan: „Děje se to dost často a jsem na to už alergický. Vůbec mě nebaví kontrolovat, jestli mě obchod obral, nebo ne. Ono je i vcelku těžké si to uhlídat. Co třeba taková jablka? V obchodě jich je osm druhů a každý za jinou cenu. Jako důchodce často zapomenu, která jsem si vzal. Pak se akorát na samoobsluze dohadujeme a několikrát se mi stalo, že mi chtěli napálit vyšší cenu.“
  • Lucie: „Celkem dlouho jsem nakupovala za ceny, které jsem na cenovkách vůbec neviděla. Až po čase jsem přišla na to, že vyšší cena je ta bez kartičky a tato informace tam byla napsána miniaturním písmem. Už kartičku mám, ale nechci ani vědět, o kolik peněz jsem už přišla. Odlišnou cenu v letáku versus v obchodě ani nekomentuji, mám pocit, že se to stává častěji, než by bylo zdrávo. Je ale pravda, že když jsem se ozvala, vše bylo uvedeno do pořádku.“

Co na to řetězce?

K tématu se pro Kupi.cz vyjádřila Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí společnosti Lidl: „V případě, že dojde k pochybení při označování cen, resp. když je na cenovce u zboží uvedena jiná cena než v pokladním systému, pak zákazníkovi vracíme cenový rozdíl. Jedná se samozřejmě o interní pochybení, které je vždy hned napraveno.

V rámci prodejen jde týdně o stovky nových cenovek, nelze tedy pochybení zcela vyloučit, nicméně máme procesy nastaveny tak, aby se takové situace maximálně eliminovaly. Stejná situace pak platí v případě, že by byla uvedena jiná cena v akčním letáku a poté v pokladním systému. Vždy zákazník zaplatí pro něj výhodnější cenu.“

Muž drží v ruce plný nákupní košík George Rudy / Shutterstock.com

„Máme úseky např. ovoce a zelenina, kde jsou na všech našich 144 prodejnách na regálech elektronické cenovky (etikety), které se automaticky mění systémově. Zde by k žádné chybovosti docházet tedy nemělo. V současné chvíli je testujeme také na vybraných prodejnách v oddělení pečiva. Do budoucna bychom je rádi rozšířili i na další úseky, na kterých jsou nyní cenovky papírové. Tyto mění naši zaměstnanci, kteří jsou také pravidelně proškolováni.

Pokud se již stane, že zákazníkovi je naúčtována na pokladně rozdílná cena od té, která je na regále, zákazník má možnost nechat si vyplatit cenový rozdíl na Informacích. V případě, že toto zjistí až doma, může kontaktovat naši zákaznickou linku, případně se obrátit opět na oddělení Informací při svém příštím nákupu. Po předložení účtenky naši zaměstnanci vždy konkrétní situaci prověří a vyřídí ke spokojenosti zákazníka,“ uvádí pro Kupi.cz Renata Maierl za společnost Kaufland.

Vyjádření redakci poskytla také Iva Pavlousková za společnosti Tesco: „Věnujeme se intenzivnímu školení personálu, protože změny cen se týkají tisíců regálových cenovek. Pokud dojde k chybě, zákazníkovi ochotně a s omluvou vyplatíme cenový rozdíl. Zároveň vždy analyzujeme příčinu chyby a přijímáme opatření, aby se situace neopakovala. Pokud si zákazník všimne nesrovnalosti, může upozornit zaměstnance na pokladně, který ho nasměruje na služby zákazníkům nebo určenou pokladnu (v případě menších formátů).

Pokud rozdíl zjistí až doma, může s účtenkou cenu reklamovat – opět na informacích nebo určené pokladně. Náš proškolený personál je připraven zákazníkovi pomoci a vždy ho nasměrovat na správné místo, kde problém vyřešíme k jeho maximální spokojenosti.

Zdroj: ČOI, obchodní řetězce, respondenti redakce, Kupi.cz