Lidl přichází s odvážným konceptem, který spojuje nakupování s možností dát si pivo nebo víno přímo na místě. Tento nový nápad však vzbuzuje otázky – je to skutečně cesta, kterou by se mělo nakupování ubírat? Jaké výhody a nevýhody tento krok přináší, co na to říká konkurence a jaké překážky musel Lidl překonat? Přečtěte si více a udělejte si vlastní názor!
Na čepované pivo do Lidlu? Ano, řetězec otevírá první hospodu přímo v prodejně supermarketu
Lidl v Severním Irsku přichází s konceptem, který v Evropě nemá obdoby. V jeho nové prodejně v Dundonaldu, nedaleko Belfastu, si zákazníci budou moci vychutnat čepované pivo nebo víno přímo na místě. Kapacita hospody bude přibližně 45 míst a součástí bude i prostor, kde se bude prodávat alkohol pro konzumaci doma. V Irsku to není jen zajímavost, ale nutnost – tvrdý alkohol lze prodávat pouze v takto označených prostorách.
Celý projekt si vyžádal investici 410 tisíc liber (asi 12,2 milionu korun). Lidl musel navíc překonat právní spory, které realizaci dlouho bránily. „Soud nakonec rozhodl, že Lidl splnil všechny podmínky a může se pustit do realizace,“ řekl deníku Mirror soudce Colton, který projekt posvětil.
Cesta k otevření hospody nebyla jednoduchá. Severoirské zákony totiž neumožňují udělit novou licenci na prodej alkoholu, pokud jiná licence není zrušena. Lidl proto uzavřel dohodu s majiteli místního baru, kteří se své licence vzdali. Přesto se proti projektu postavila společnost Philip Russell Ltd, která provozuje několik prodejen alkoholu v regionu. Tvrdila, že Lidl neprokázal nedostatek podobných podniků v oblasti a snaží se obejít zákon.
Soud však tyto námitky zamítl. Podle něj bude nová hospoda jediným licencovaným podnikem v oblasti, kde dříve fungovaly dva bary. „I když hospoda svou velikostí a nabídkou nemusí pokrýt veškerou poptávku, Lidl prokázal, že v oblasti podobný podnik chybí,“ uvedl soudce.
Zatímco v Irsku Lidl testuje nový koncept propojení prodejny a hospody, v České republice se podobné novinky prozatím nedočkáme. Jak redakci Kupi sdělila tisková mluvčí pro Českou republiku Eliška Froschová Stehlíková, Lidl aktuálně nic takového u nás neplánuje. Zároveň ale připustila, že s velkým zájmem budou sledovat, jak si tento neotřelý nápad povede na irském trhu.
Lidl není jediný, kdo se snaží přilákat zákazníky netradičními koncepty. IKEA například nedávno otevřela svou první samostatnou restauraci v Londýně. Nabízí zde oblíbené švédské pokrmy, jako jsou masové kuličky s bramborovou kaší, losos s kuskusem nebo tradiční snídaně. Restaurace má kapacitu 75 míst a láká nejen na jídlo, ale i na cenovou dostupnost. „V Česku však něco podobného neplánujeme,“ uvedl pro Kupi mluvčí IKEA Petr Šašek.
Globus zase láká zákazníky na restaurace přímo v hypermarketech, kde si mohou vychutnat hotová jídla, saláty nebo dezerty. I když Globus samostatné restaurace nemá, jeho koncept propojení nákupu s gastronomií je podobný tomu, co nyní zkouší Lidl, i když alkoholem si v Globusu neťuknete.
Ačkoliv se Jednota COOP nachází hlavně na vesnicích a v menších městech, své zákazníky neustále překvapuje. Společnost nedávno oznámila, že otevírá nové bistro s lahodnou kávou a různým občerstvením. První bistro bylo otevřeno v Českém Krumlově, druhé pak 21. ledna v Hustopečích. Zákazníci se mohou těšit na čerstvou kávu, bohatě obložené pečivo či hotová jídla, jako je pizza nebo smažený sýr s hranolky. COOP plánuje tato bistra rozšiřovat i do dalších menších obcí, kde podobné služby chybí.
Lidl svým krokem ukazuje, že hranice mezi tradičními obchody a gastronomií se stále více stírají. Zákazníci už nechtějí jen nakupovat – chtějí zážitek. Ať už jde o hospodu v Lidlu, samostatnou restauraci IKEA, cukrárnu v Globusu nebo bistra od COOP, jedno je jisté: obchodní řetězce se musí přizpůsobit měnícím se preferencím zákazníků.
A co vy? Dali byste si čepované pivo v supermarketu? Napište nám do diskuze pod tento článek.
Zdroj: Mirror, Lidl, Kupi