Na začátku ledna se z Balíkovny stala akciová společnost, čímž započalo oddělování od České pošty. Zatímco Balíkovna by měla ideálně v rukou soukromého vlastníka soutěžit s ostatními dopravci typu Zásilkovna, PPL nebo DPD, Česká pošta bude pokračovat v plnění veřejné služby dle zákona. Kvůli konsolidaci přijde o práci asi 1 000 zaměstnanců.
Hlavním termínem je 1. duben. Od tohoto data se Balíkovna, která má od začátku ledna 2025 status akciové společnosti, definitivně oddělí od České pošty, což je státní podnik.
„Česká pošta pokračuje v oddělení komerčních služeb od těch veřejného zájmu. V návaznosti na tento krok může racionalizovat své procesy jak v samotné České poště, tak v Balíkovně. S optimalizací postupů souvisí i zefektivnění práce v obou společnostech,“ uvádí Česká pošta na svém webu.
Následně Balíkovnu její majitel – stát – nabídne k prodeji zájemcům z komerční sféry. Oblíbená přepravní společnost by se tak v ideálním případě měla stát další z mnoha doručovacích firem, jako jsou Zásilkovna, PPL, DPD nebo GLS. Podle údajů ve veřejném rejstříku dostala Balíkovna kapitál 2 miliony korun, vydala 100 akcií o hodnotě 20 000 Kč a má tříčlenné představenstvo.
S výběrem nového majitele nebo alespoň „strategického partnera“, jak je uváděno ve všech vyjádřeních České pošty, bude pomáhat firma Roklen, která loni vyhrála výběrové řízení. Nastat může také situace, že státu se Balíkovna nepodaří prodat, ale její hospodaření by mělo zůstat oddělené od České pošty. Roklen dostane zaplaceno, i když se obchod nepodaří uskutečnit.
Balíkovna vznikla v roce 2017 a cílem bylo oddělit doručování privátních zásilek od ostatních aktivit České pošty. Její oddělení od méně populární sestry spadá do transformace, kterou schválila vláda ČR. Cílem změn je návrat pošty k zisku, v roce 2023 vykázala ztrátu tři čtvrtě miliardy.
Balíkovna má v současné době v České republice přes 7 000 poboček nebo výdejních míst a přes 3 000 samoobslužných boxů. Její hlavní výhodou je, že se nachází na každé poště, tedy i v menších obcích.
Zavedla také příznivé ceny – standardní balík do Balíkovny, výdejního místa nebo boxu registrovaný zákazník odešle za 69 Kč, cena doručení kurýrem na konkrétní adresu je 99 Kč. Vyplnění formuláře a zaplacení může odesílatel udělat doma přes web Balíkovny a pak už jen stačí zásilku odnést na pobočku a nahlásit kód nebo si doma vytisknout štítek a vložit ho do boxu, například i do partnerského AlzaBoxu.
Česká pošta tak flexibilní není, a navíc je i dražší. Například po únorovém zdražení, jak jsme psali v samostatném článku, bude stát cenný balík velikosti S minimálně 121 Kč a balík do ruky S nejméně 109 Kč.
Velkým konkurentem Balíkovny je Zásilkovna, která má v ČR přes 5 600 poboček a 5 100 boxů. Odeslání standardní zásilky do výdejny nebo boxu stojí 79 Kč a kurýrem na adresu 109 Kč. Slušné pokrytí má i PPL, v ČR najdete přes 4 200 poboček a přes 2 500 boxů. Cena za poslání malého balíčku startuje na 76 Kč. Svou síť nadále rozšiřují také další velcí přepravci, jako jsou DPD nebo GLS.
„Díky těmto změnám nebude pro obě budoucí společnosti potřeba současná rozsáhlá zaměstnanecká síť. Uvolněná pracovní místa se ve většině případů nebudou od ledna obsazovat. Využijeme dobrovolných odchodů a tím sociálně citlivě snížíme počet reálně propuštěných provozních zaměstnanců k 1. dubnu, kterých bude tisíc,“ stojí na webu České pošty.
Ještě v roce 2016 měla Česká pošta asi 30 tisíc zaměstnanců, dnes jich má jen asi 20 tisíc. Velká vlna propouštění nastala v roce 2023, kdy došlo ke zrušení cca 300 poboček. Česká pošta v oficiálním prohlášení uvedla, že teď je její přirozená fluktuace je 250 zaměstnanců za měsíc.
Po oddělení s Balíkovnou by se měla Česká pošta nadále intenzivně věnovat nejen přepravě soukromých listovních zásilek a balíků, ale taky dalším zákonným povinnostem – doručováním pošty od státních institucí, vyplácení důchodů nebo zprostředkováním složenek a dalších finančních transakcí.
Zdroje: Kupi.cz, Česká pošta, Balíkovna, Zásilkovna, PPL