Rok 2024 byl pro český trh plný novinek – nikdy sem totiž nepřišlo tolik nových značek jako loni. Co za tímto rekordem stojí a jaké trendy letos ovládly různé oblasti trhu?
V roce 2024 vstoupilo na český trh 47 nových značek, jak vyplývá z dat společnosti Cushman & Wakefield, která sleduje vstupy nových značek již 11 let. Jde o historicky nejvyšší počet značek za jeden rok. Pro srovnání, v roce 2023 to bylo 40 nových brandů.
„Dříve převažovaly značky ze západních zemí. Nyní ale vidíme jasný trend, kdy nově vstupující značky pocházejí z východu, zejména z Ukrajiny, Polska, Slovenska či Turecka. Česká republika se stává vstupní bránou pro značky z východu expandující na západ a naopak,“ komentuje Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.
Segment jídla a nápojů byl v roce 2024 znovu nejaktivnější. Mezi nové značky patří Lviv Croissants a The Box Donut, které otevřely své provozovny v pražském Palladiu, či fast food Amerikanos v obchodním centru Máj. Nové koncepty zahrnují i gruzínský fresh bar SKA v Quadrio, bubble tea Makamaka v Jungmannově ulici nebo fine dining restaurace Dergi a Nai na prémiových pražských adresách.
„Fine dining koncepty v České republice nabírají na síle. Zákazníci hledají unikátní zážitky a jsou ochotni za ně zaplatit,“ doplňuje Kotrbáček.
Další významný podíl na nových vstupech měl segment domácnosti a nábytku. Na český trh vstoupila například italská značka designových spotřebičů SMEG, španělský nábytek Kave Home či luxusní německý nábytek Rolf Benz. Rakouská značka bytového textilu Vossen také přinesla nové kolekce pro milovníky kvality.
I přes vysokou saturaci zůstává segment módy atraktivní. Mezi nové přírůstky patří značka Bikkembergs, která otevřela prodejnu ve Slovanském domě, outletová prodejna 19V69 Italia v pražské Fashion Areně nebo multibrand JD Sports ve Foru Liberec. Sportovní módu doplnil obchod S’portofino ve Westfield Chodov. Mezi doplňky zaujaly slovenská optika Eyerim nebo značka šperků Zen Diamond.
Luxusní značky v segmentu krásy a zdraví nadále rozšiřují svou nabídku. Mezi nejvýznamnější příchody patří Parfums Christian Dior a americká parfumerie Le Labo. Italská kosmetika Dr. Taffi a slovenská klinika IEM Spa také rozšířily nabídku prémiových služeb a produktů.
V roce 2025 plánuje vstup na český trh několik významných značek. Mezi nimi jsou Bath & Body Works, Wendy’s Woolworth nebo Müller. „Český trh zůstává atraktivní díky své geografické poloze a rostoucí kupní síle. To z něj činí strategický bod pro expanzi mnoha mezinárodních značek,“ uzavírá Kotrbáček.
Zdroje: Kupi.cz, Cushman & Wakefield