Který supermarket mají Češi nejradši? Cena u lidí prý není na prvním místě, rozhoduje něco jiného

Mladá žena se dívá do košíku v supermarketu Standret / Shutterstock.com

Češi si dobře rozmyslí, kam vyrazí na nákup. Na jejich rozhodování má vliv spousta věcí. Díky průzkumu od společnosti Ipsos teď víme, které obchodní řetězce mají u lidí největší důvěru a proč tomu tak je.

Přečtěte si také

Ministerstvo má v úmyslu zajistit kvalitnější hummus, miso i mák na trhu. Mění vyhlášku pro luštěniny

Češi a nakupování

Pro Čechy je vysoce důležité, kde budou nakupovat. Se zvyšujícím se počtem prodejen, ale i konkrétních řetězců je stále těžší určit, který je ze všech nejlepší. Roli při výběru hraje fyzická dostupnost, péče o zákazníky, samozřejmě ceny, výše akcí, ale i sortiment a původ výrobků. Mnohé ale zajímá i to, jak se konkrétní řetězce chovají ke svým zaměstnancům. Říká se: sto lidí, sto názorů, a my tušíme, že pokud bychom se zeptali pěti našich čtenářů, kde nejraději nakupují, odpovědi by se lišily. Proto je třeba větší vzorek respondentů – a na právě takovém vzorku založila společnost Ipsos studii Brand Success, díky níž víme, jak si které obchody vedou a kam Češi na nákup vyrážejí nejraději. Konkrétně se studie zúčastnilo 2 000 respondentů, přičemž každá značka byla hodnocena minimálně 400 respondenty.

Nejoblíbenější řetězce

Do studie bylo zařazeno až 300 značek v rámci 25 kategorií, takže je potřeba říct, že konkurence nebyla vůbec malá. Výsledky mnohé překvapí – na prvním místě se umístil obchod Lidl, v těsném závěsu skončil Kaufland a o třetí příčku se podělily obchodní řetězce Albert a Penny. Nutno podotknout, že do studie byly zařazeny i online obchody. Možná je to překvapující, ale hlavní důvod pro toto umístění byla nabídka a sortiment dané značky potravinového řetězce, cena je až druhotným faktorem, což je vskutku nečekané, protože máme pocit, že u většiny zákazníků je cena rozhodující.

Umístění dalších značek je následující:

  • 4. Tesco
  • 5. Globus
  • 6. Billa
  • 7. Coop
  • 8. Rohlík
  • 9. Košík
Zákaznice nakupuje v supermarketu Anatoliy Cherkas / Shutterstock.com

Oblíbené obchody mají kvalitní zboží

Studie odhalila, že je pro zákazníky důležitá kvalita produktů a služeb a také šíře sortimentu. Dále je rozhodující empatický přístup řetězců k potřebám zaměstnanců, slevové akce, aktuální trendy a schopnost vyjít vstříc.

„Správně nastavená očekávání umožňují být v momentech výběru výrazné a zároveň nastavovat očekávání od kategorie tak, že je konkurenční značky dokážou jen těžko naplnit,“ říká Michal Štěpánek, ředitel divize Ipsos.

Kde nakupují naši čtenáři?

  • Kateřina (35 let): „Nejčastěji chodím do Lidlu, protože ho mám za rohem a má nejlepší nabídku. Vždy si vyberu mezi kvalitním ovocem a zeleninou a mám ráda jejich speciální týdny s jedinečnými produkty.“
  • Milan (50 let): „Nedám dopustit na Albert, ale jen hypermarket. Je obrovský, nakoupím tam úplně vše a mám rád jejich slevy. Máme jako rodina v oblibě jejich bio značku a nic mi tam nechybí.“
  • Ivana (71 let): „Nedokážu si vybrat, mám ráda Lidl a Penny, kde jsou skvělé slevové akce. Někde jsem slyšela, že je to obchod pro důchodce, ale je pravda, že tam většinou není tak narváno a já můžu v klidu nakupovat.“
  • Petra (44): „Chodím nakupovat do Tesca, protože mám jejich kartičku, kde sbírám body, které si následně mohu vyměnit za slevové poukázky. Je pravda, že se občas stane, že nemají to, co potřebuji, ale pro mě jsou důležité ceny a ty mi vyhovují.“
Zeleninová polévka s drožďovými knedlíčky
Čas přípravy: 30 min Obtížnost: Snadný

Zeleninová polévka s drožďovými knedlíčky

Zeleninová polévka s drožďovými knedlíčky je super tip na rychlé a výživné jídlo. Připravená z vývaru bude chutnat dětem i dospělým.

Zeleninová polévka s drožďovými knedlíčky
Pečený pstruh na zeleném hrášku
Čas přípravy: 20 min Obtížnost: Snadný

Pečený pstruh na zeleném hrášku

Pečený pstruh na zeleném hrášku vás jistě zaujme svou jednoduchou a rychlou přípravou a také tím, jak skvěle chutná. Pstruh krásně voní po bylinkách a křupavé hrachové lusky dodají tomuto pokrmu ten správný šmrnc.

Pečený pstruh na zeleném hrášku

Vyjádření dvou nejoblíbenějších řetězců

„Naším dlouhodobým cílem je, aby si zákazníci Lidl vybavovali ve spojení s vysokou kvalitou za nízkou cenu a jednoduchý a komfortní nákup. Pracujeme na tom, aby nás vnímali především jako maloobchodní řetězec, u kterého se mohou spolehnout na vstřícný personál, čerstvé a kvalitní potraviny i zboží denní potřeby. Oblibu naší společnosti přisuzujeme také velmi populárním tematickým týdnům, které jsou s Lidlem spjaty, a privátním značkám, na nichž je založena filozofie našeho prodeje. Právě jejich prostřednictvím dokážeme našim zákazníkům nabídnout vysokou kvalitu za výhodnou cenu. Zároveň ale nejsme lhostejní ani ke komunitě. Právě proto je s otevřením nové nebo nově rekonstruované prodejny spojena lokální podpora vybraného vzdělávacího zařízení v blízkosti prodejny. V neposlední řadě chceme být vnímaní také jako společnost, která bere ohled na životní prostředí. To se promítá do našeho sortimentu, našich závazků i přímo do provozu našich prodejen a logistických center,“ uvádí pro Kupi Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí společnosti Lidl.

„V neposlední řadě se na naší oblíbenosti odráží také přístup k našim zaměstnancům. Nejen v segmentu retailu se řadíme ke společnostem, které jako první začaly s transparentní komunikací mezd v ČR. Přestože se trh práce od té doby výrazně proměnil, stále se nám daří být ve vysoké míře první volbou pro uchazeče jako atraktivní, stabilní zaměstnavatel a pro některé také jako love brand. Rovné odměňování a možnosti flexibilních úvazků přispívají nejen k transparentnosti vůči kandidátům, ale zároveň k vyšší konkurenceschopnosti značky na pracovním trhu, který se potýká s jednou z nejnižších nezaměstnaností v Evropě,“ dodává Froschová.

K umístění se vyjádřila za obchodní řetězec Kaufland i Renata Maierl. „Ocenění nás velmi těší a věříme, že se budeme stále zlepšovat. U Kauflandu mají zákazníci dlouhodobou jistotu, že najdou vše pro své rodinné nákupy a čas tak ušetří. Kaufland má velmi širokou síť obchodních domů (145), a tak je zákazníkům velmi blízko. Má široký sortiment zaměřený na čerstvé potraviny, ovoce, zeleninu a pulty s masem, sýry, uzeninami a lahůdkami. V Kauflandu také víme, že zákazníci kromě kvality a výběru hledají také výhodné ceny a i tam máme mnoho co nabídnout. Již tradiční silné akční nabídky doplňujeme výhodami s Kaufland Card. Naše Kaufland Card je v současné době nejsilnějším věrnostním programem na trhu. Myslíme, že zákazníci u nás oceňují také stabilitu, důvěryhodnost a to, že se na nás mohou spolehnout každý den.“

Zdroje: Kupi.cz, Ipsos