Každý řidič zná to pokušení. Přijedete k poště nebo k obchodu, prší, ale všechna parkovací místa jsou obsazená. Až na to lákavé místo vyhrazené pro řidiče nebo auta převážející osoby s průkazem ZTP. Však tam zastavím jen na minutku, ne? Jestli je to možné, odpovídá policie a instruktor autoškoly.
Parkování „na invalidech“ je mezi českými řidiči předmětem řady diskuzí. Někteří tvrdí, že je možné tam na chvíli zastavit, když pustíte výstražná světla, jiní říkají, že zastavení na ZTP je možné po dobu maximálně 3 minut, další tvrdí, že označení je neplatné, když se symbol vozíčkáře na zemi skoro celý oloupal nebo ho zakrývá sníh.
Co je na tvrzeních výše pravdy? Kupi.cz prostudovalo silniční zákon a oslovilo Policii ČR a také Pavla Greinera z Autoškoly King, který je známým popularizátorem dopravních předpisů a obecně řidičství. Jak situaci řešíte vy? Napište nám do diskuze u článku.
„Velkým nešvarem jsou lidé u nákupáků. Sprostě zaparkují na invalidech, dají tam blikačky, ale tak to nesmí být. Pak hrozí samozřejmě pokuta,“ říká pro Kupi.cz Pavel Greiner z Autoškoly King, který tento přestupek řidičů vídá prakticky denně. Místa pro ZTP jsou označena obvykle modrou značkou (IP12) a ještě bílým symbolem na zemi (V10f).
„Zastavení nebo stání na vyhrazeném parkovacím místě pro osoby se zdravotním postižením je zakázáno, pokud řidič nemá příslušné povolení,“ vysvětluje pro Kupi.cz kpt. Mgr. Violeta Siřišťová, tisková mluvčí odboru komunikace Policejního prezidia ČR. Jinými slovy – na invalidech smí podle § 67 odst. 8 zastavit jen vozidlo, jehož řidič nebo pasažér mají platný průkaz ZTP a zároveň je tato osoba vozidlem přepravována. Zneužití je rovněž trestné.
Ale co když potřebujete jenom nutně zastavit, odběhnout si třeba pro balík na poštu a za minutu se vrátit? Co když zapnete výstražná světla, aby policejní hlídka i ostatní řidiči viděli, že zde neplánujete parkovat? Nikoho tím přece neomezíte… „Použití výstražných světel neopravňuje k porušení tohoto zákazu,“ komentuje jasné předpisy Siřišťová.
Řidiči, který byť jen na chvíli zastavil na místě pro ZTP bez tohoto průkazu, hrozí pokuta od 2 500 do 3 500 Kč a zároveň stržení 2 bodů v bodovém hodnocení řidičů. Pokud policie uzná, že vodorovné značení V10f chybělo, je nečitelné nebo schované pod listím či vrstvou sněhu, hrozí řidiči stále pokuta, jen v dolní hranici.
Nicméně existují i místa, na kterých se na první pohled nesmí stát a řidiči se jim vyhýbají, zatímco právě na nich je to dočasně možné. Právě odtud pochází nepravdivý mýtus, že na místech pro ZTP se smí beztrestně stát 3 minuty.
„Stání po dobu 3 minut je možné například na parkovišti vyhrazeném pro firemní auta, ale nesmíte zamezit vjezd a výjezd. Parkovacích míst pro invalidy se tohle netýká, pozor na to,“ varuje Greiner. Zastavit i úplně stát tedy řidič může například na zmíněném místě, které je rezervováno pro firmy, ale taky na místě pro klienty úřadu či prodejny. Takové parkovací místo je označeno modrou značkou s „P“ s nápisem „RÉSERVÉ“, případně ještě s dodatkovou tabulkou s RZ konkrétního vozidla nebo s názvem instituce.
Zastavením na réservé nesmí být ohroženi ostatní účastníci provozu. Riskující řidiči by také měli myslet na to, že když zastaví na vyhrazeném místě a opustí vozidlo na dobu delší než 3 minuty, policie může (kromě pokuty) nechat vůz dokonce odtáhnout. Tím se řidiči celý risk, který nevyšel, ještě více prodraží.
„Nelze pustit blikačky a odejít od vozidla. Paragraf 31 jasně vymezuje, kdy se můžou používat blikačky. Když tvořím překážku, pustím výstražná světla a mám je puštěná po tu dobu, než umístím výstražný trojúhelník,“ říká Greiner.
Bohužel výstražná světla, lidově „blikačky“, používají řidiči jako všelék na celou řadu situací, kde tuší, že by mohli dostat od policie pokutu. Použití blikaček ale není v případě přestupku podle dopravních předpisů polehčující okolnost.
„Puštění všech čtyř výstražných světel se může použít například při prudkém brzdění, dojíždění kolony, protože hrozí teoretické nebezpečí. Na dálnicích to děláme všichni. Ale není možné pustit výstražná světla, zabouchnout dveře a jít pro nákup. Lidi si myslí, že policie bude benevolentnější, ale neměla by,“ říká Greiner.
Pokud řidič potřebuje zastavit, nebo dokonce stát, může využít i okraj vozovky, kde není zákaz zastavení či stání.
„Ano, pokud vozidlo netvoří překážku v silničním provozu, která by ohrožovala bezpečnost silničního provozu, může zde zastavit. Při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy. Rovněž ani zapnutí výstražných světel není v daném případě v rozporu se zákonem,“ říká Siřišťová za Policii ČR.
„Zákon říká, že pokud budu stát na obousměrné komunikaci, tak musím umožnit průjezd v každém pruhu o šíři 3 metry. Dohromady tedy při stání 6 metrů. Pokud se bude jednat ne o stání, ale o zastavení, tak stačí umožnit průjezd 3 m pro oba pruhy dohromady,“ upřesňuje Greiner.
Zákon v paragrafu 31 a odstavci 3 říká, že je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo takto zastavit vozidlo u krajnice, dává řidič světelné výstražné znamení zapnutím výstražného světelného zařízení.
Pokud řidič zastavil nebo stojí na místě, kde se to podle příslušného dopravního značení nesmí, platí opět pokuta ve výši 2 500 až 3 000 Kč. Blikačky neblikačky. Jak situaci s „nouzovým zastavením či parkováním“ řešíte vy? Napište nám do diskuze u článku.
Zdroj: Kupi.cz