Značka, která na českém trhu pohořela: Od konce řetězce Spar uplynulo již 10 let, v zahraničí přitom funguje dál

Průčelí obchodního domu Interspar luca pbl / Shutterstock.com

V České republice dlouhodobě působí hned několik velkých obchodních řetězců. Vedle Globusu, Kauflandu nebo třeba Tesca to však v minulosti byly i některé další společnosti, které už tuzemští zákazníci v dnešní době nenavštíví. Mezi ně se mimo jiné řadí i firma Spar, jejíž prodejny se v současné době stále nachází asi v padesáti státech světa, v České republice však tato značka neuspěla.

Přečtěte si také

Čerstvé vs. trvanlivé mléko: Jaký je mezi nimi rozdíl a je jedno lepší než druhé?

Éra prodejen Spar

Společnost Spar provozovala několik obchodů na českém území mezi lety 1991 až 2015. Celkem se zde ke konci působení této firmy nacházelo asi 50 prodejen, které mnozí zákazníci milovali. Jednalo se o 35 hypermarketů a 14 supermarketů, které v průběhu roku 2014 změnily majitele. Prodejny se nacházely zejména ve větších městech, a to včetně Prahy, Brna nebo třeba Teplic.

Působení značky Spar na českém trhu se nesetkalo s velkým úspěchem. Firma zde dlouhodobě prodělávala a kupříkladu v roce 2012 bylo podnikání značky Spar na českém trhu v hluboké ztrátě 545 milionů korun. I proto se vedení společnosti rozhodlo, že své obchody nabídne jiným zájemcům.

Nevyhnutelný prodej

O slovo se přihlásila společnost Ahold, která v České republice dlouhodobě provozuje supermarkety a hypermarkety Albert. Jednalo se o obrovskou transakci, díky které se Ahold v té době stal českou maloobchodní jedničkou. Hodnota obchodu se v té době odhadovala na 5,2 miliardy korun.

Spar v České republice neuspěl i kvůli konkurenčnímu prostředí, které je i v dnešní době velmi tvrdé. Na tuzemském trhu se totiž nachází velký počet značek, které o českého zákazníka bojují. Mezi ně se řadí také Lidl, Billa, Norma či Penny, jejichž sortiment je až na výjimky velmi podobný.

Cedule obchodu Carrefour Veja / Shutterstock.com

Delvita, Carrefour, Spar – obchody, které v Česku neuspěly

Sítě Interspar a Spar se tak kolem roku 2015 přidaly k řetězcům Julius Meinl, Carrefour, Delvita a Plus, které v uplynulých letech na českém trhu také neuspěly.

Z pohledu společnosti Spar je zajímavé, že se jedná o obchodní model, který je postavený na franšízingu. To v praxi znamená, že obchody v různých státech provozují nezávislí podnikatelé. V České republice se konkrétně se značkou Spar snažili uspět podnikatelé z Rakouska, čeští zákazníci ale v té době raději favorizovali jiné podniky.

Značka Spar s rakouskými majiteli se místo českého trhu rozhodla raději soustředit na jiné země, a to zejména na Slovinsko, Maďarsko a Chorvatsko, kde působí dodnes.

V současné době má značka Spar po celém světě zhruba 13 tisíc obchodů v padesáti státech světa. Každý den obslouží asi 14,7 milionů zákazníků. Čistý obrat této značky činil v roce 2021 celkem 41,2 miliardy eur a po celém světě má obrovské množství zákazníků.

Pamatujete si na prodejny Interspar? Chybí vám na dnešním trhu, nebo jste spokojení s obchodními řetězci, které u nás dnes působí?

Zdroje: Kupi, Aktuálně, iDnes