V posledních letech vyplouvají na povrch znepokojivé informace nejen ohledně kvality vajec snášených slepicemi žijících v neadekvátních podmínkách. Průzkumy jasně ukazují, že lidem záleží na tom, co jedí a co svým nákupem podporují.
Časy, kdy lidé kupovali nejlevnější potraviny a nezajímali se o jejich původ, kvalitu či způsob zpracování, jsou dávno pryč. Stále více lidí si uvědomuje, že žijeme v době, kde je kolem nás velké množství škodlivých faktorů, které je třeba eliminovat, pokud chceme být zdraví a žít co nejdéle.
S tím souvisí i přibývající aktivity lidí, kteří chtějí ztransparentnit nejen průběhy výroby, ale i způsoby zpracování potravin a odhalit jejich původ a to, z čeho a odkud pocházejí. Existuje velké množství dokumentů, článků i videí, které odhalily naprosto nevhodné chování ke zvířatům, jejichž výrobky konzumujeme. Podmínky, ve kterých hospodářská zvířata žijí, mají vliv na kvalitu masa, vajec, mléka apod.
Průzkumy naznačují, že lidé dávají přednost vejcím z podestýlkových, volných či ekologických chovů. Důvodem je větší kvalita vajec, lepší výživové hodnoty, ale také podpora důstojného života zvířat. Přibývá lidí, kteří se nechtějí podílet na „týrání“ zvířat a nechtějí schvalovat a být součástí nevyhovujícího a nemístného chování k tvorům ze zvířecí říše, obzvlášť proto, že dnes máme i jiné možnosti.
Obecně lze říci, že více na původu potravin záleží ženskému pohlaví než tomu mužskému a že kvalita hraje roli při rozhodování až u 54,5 % zákazníků.
„Záleží nám na podmínkách chovu všech zvířat. V prvé řadě jde o šetrný přístup k přírodě i ke zvířatům samotným, ve druhé pak o kvalitu produktů od zvířat, s nimiž je zacházeno důstojně a s respektem,“ říká Daniela Korotvičková, vedoucí nákupu společnosti BILLA ČR a dodává: „Jako první obchodní řetězec v České republice jsme dodrželi náš závazek a od ledna 2024, tedy o rok dříve, než jsme slibovali, nabízíme našim zákazníkům výhradně vejce z podestýlkových, volných nebo ekologických chovů či vejce splňující podmínky označení bio.“
Průzkum společnosti Billa také odhalil, že u jedné třetiny dotázaných rozhodují při nákupu podmínky chovu zvířat, pro další třetinu je nejdůležitější kvalita vajec, zatímco pouze jedna třetina dotázaných žádné specifické důvody nesleduje.
Jak se říká – co je doma, to se počítá. Lidé dávají přednost lokálním produktům, které pocházejí z našich krajů spíše než ze zahraničí. Původ je rozhodující až pro 85 % Čechů, přičemž dávají přednost Česku, následuje Německo a Slovensko. Na chvostu se nachází Polsko.
Zdroje: CIWF, Slepice v nouzi, BILLA, Nielsen Admosphere