Triky prodejců často cílí na starší generaci, která by měla být při jednání s těmito osobami velmi opatrná. Tito prodejci se objevují nejen na internetu, ale mohou také zazvonit přímo u dveří našich domovů. Jak se tedy těmto prodejcům vyhnout a co dělat, pokud se stanete obětí jejich triků?
Nebezpečí a různé triky obchodníků na nás nečíhají pouze v online prostředí, ale klidně i na předváděcích akcích nebo třeba i u vás doma, kde vás může prodejce navštívit – a to často i přes zákaz podomního prodeje. Opatrní by měli být zejména starší lidé, kteří jsou důvěřiví a mohou nepoctivým prodejcům snadno naletět.
Podomní prodej je ve spoustě obcí zakázán, i tak se ale někdy může nepoctivý prodejce u vašich dveří objevit. Pravděpodobně nejlepším řešením je vůbec neotevírat dveře, prodejci totiž mohou být i agresivní a dožadovat se uzavření smlouvy. V opačném případě se může stát, že prodejce odmítne opustit váš dům.
Co v takovém případě dělat? „Jestliže je u spotřebitele doma osoba, o jejíž návštěvu spotřebitel (již) nestojí, má právo ji vykázat. Pokud tato osoba neposlechne a navíc se nátlakem domáhá uzavření smlouvy, je v každém případě vhodné kontaktovat Policii ČR, neboť by ze strany prodejce mohlo dojít k trestnému činu. V žádném případě nedoporučujeme smlouvy uzavírat bez promyšlení. Nicméně v případě, kdy by spotřebitel uzavřel smlouvu pod nátlakem (např. pod hrozbou tělesného nebo duševního násilí), mohl by namítat neplatnost takovéto smlouvy,“ vysvětluje pro Kupi Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Pokud vás prodejce navštíví v obci, kde je podomní prodej zakázán, a vy s ním uzavřete smlouvu, nelze se pak domáhat zneplatnění smlouvy. „I přes porušení zákazu podomního prodeje bude smlouva uzavřena tímto způsobem platná. Podnikatel se však dopouští přestupku, za který může být pokutován,“ dodává Eduarda Hekšová.
Ze všeho nejotravnější umí být prodejci, kteří se vám snaží vnutit nějaký produkt po telefonu. I když zájem nemáte, jsou schopní vám telefonovat stále dokola. Prodejci se zákazníkovi často snaží sdělit, že pro něj mají jedinečnou nabídku, která se už nebude opakovat. Pro zákazníka může být náročné nabídku odmítnout.
Co s tím? Rozhodně byste neměli s ničím souhlasit, mohli byste toho v budoucnu pořádně litovat. Po telefonu jsou zranitelní zejména senioři, kteří často nedokážou prodejce odmítnout. Nenechte se nalákat na vzorky nebo dárky zdarma.
Pokud byste souhlasili se zasláním, mohli byste být pořádně překvapení, kdyby vám v dalším měsíci dorazilo kompletní balení s tučnou fakturou. Zákazníkovi už totiž nikdo nesdělí, co je v obchodních podmínkách uvedeno. Dost často to znamená, že se tímto způsobem zákazník zavázal k měsíčnímu odběru zboží, které musí zaplatit. V opačném případě se dlužné částky vymáhají prostřednictvím vymahačských společností.
Na internetu se to v poslední době hemží e-shopy, které nabízí zboží doslova za hubičku. Ačkoliv se na první pohled zdá, že je všechno v nejlepším pořádku, velmi brzy se může ukázat, že to není tak úplně pravda. U podobných e-shopů můžete zaznamenat výrazné zpoždění objednávky, nebo ji neobdržet vůbec. Často se také stává, že zboží dorazí ve zcela neodpovídající kvalitě.
Je tedy důrazně doporučeno si ještě před objednávkou pročíst obchodní podmínky e-shopu a pokud se vám zdají být zvláštní, raději na daném e-shopu vůbec nenakupovat. Je vhodné si před případným nákupem také přečíst recenze zákazníků, kteří už mají s nákupem jistou zkušenost. V případě potíží se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci.
Zdroj: dTest, Kupi